Ramones - Animal Boy (1986)

Punk / Rock
Label: Sire

1. Somebody Put Something in My Drink (3:23)
  2. Animal Boy (1:50)
  3. Love Kills (2:19)
  4. Apeman Hop (2:02)
  5. She Belongs to Me (3:54)
  6. Crummy Stuff (2:06)
  7. My Brain Is Hanging Upside Down (Bonzo Goes to Bitburg) (3:55)
  8. Mental Hell (2:38)
  9. Eat That Rat (1:37)
  10. Freak of Nature (1:32)
  11. Hair of the Dog (2:19)
  12. Something to Believe In (4:09)
avatar van Hendrix4live
My Brain Is Hanging Upside Down vind ik een zeer goed nummer. Ken hem van de film School of Rock.

Heb ze tijdens deze tour nog in de Melkweg gezien, fenomenaal.
Dit is uiteraard niet hun beste plaat, maar er zijn toch nog wel paar lekkere nummers te vinden. Somebody put Something In My Drink is een lekkere opener en werd in de jaren hierna nog zeer regelmatig live gespeeld. Animal Boy is ouderwets kort maar krachtig.
Met Bonzo Goes To Bitburg hadden ze toen een klein hitje in de US en UK, met videoclip van Reagan tijdens bezoek aan Duitse begraafplaats van WO II slachtoffers.
Verder nog Crummy Stuff en het geweldige Something to Believe In. Op eerste gezicht een gladde sound, maar wel bewust: het ging immers om Ramones Aid, het ludieke antwoord van The Ramones op de BandAid/USA for Africa nummers en de Hands Across America-actie. Prachtige hoes van die 12 inch: Hands Across Your Face, en all proceeds go directly to the Ramones... geweldig!

In de jaren 80 zat Amerika in een liefdadigheidscrisis.
We Are The World, Artist United Against Sun Apartheid.
Hands Across America.
Greenpeace en Amnesty International werden aangemoedigd. door U2, Sting en Bruce Springsteen.
Moderne vredesactivisten.
The Ramones kwamen tot de conclusie dat dit wel erg ver door draafde.
Ze kwamen met een tegenactie.
Hands Across Your Face.
Ramones Aid.
Inclusief promotiefilmpje en song.
Met in de clip een parodie op We Are The World.

Something To Believe In.
Hoorbaar zijn de kerstbelletjes.
Helaas niet eind van het jaar uitgebracht.
Maar ergens in Mei.
Vreemd genoeg deed dit nummer het zelfs aardig in Nederland.
Haalde zelfs de tipparade.
Persoonlijk is het ook mijn favoriet van The Ramones.

Op de b-kant stond Somebody Put Something In My Drink.
Nog steeds een actueel onderwerp.
Voorheen was het vooral de drug LSD.
GBH maakt heden meer slachtoffers.

Love Kills is het levensverhaal van Sid Vicious en Nancy Spungen.
Niet gebruikt in de film Sid & Nancy.
Weinig moeite mee.
Joe Strummer maakte een song met dezelfde titel.
Alleen veel sterker.
Ook wat Circle Jerks ervan maakten had meer kwaliteiten.

Met She Belongs To Me maakten ze een geslaagd zoetsappig liefdesnummer.
Raakvlakken met het latere Walk On van U2 hoor ik hier doorheen.
Toevallig werd dat dan ook opgedragen aan de toen net overleden Joey Ramone.

My Brain Is Hanging Upside Down (Bonzo Goes To Bittburg) gaat over Ronald Reagan.
Zijn bezoek aan het Duitse oorlogskerkhof in Bittburg.
Waar ook een aantal SS officieren begraven lagen.
Bonzo is de naam van een chimpansee uit de film Bedtime For Bonzo.
Reagan vervulde ook een rol.
De link met Animal Boy is ook gelegd.
Net als het gemeende lage IQ van deze Amerikaanse president.
Nu met het Bush JR tijdperk achter de rug, weten we dat het nog erger kan.

Verder blijft het een goed The Ramones album.
In de loop van tijd kwam er meer variatie in hun muziek.
Puristen spugen er op.
Voor mij was het een prettige ontwikkeling.

Wrang detail.
Van de bezetting van deze voorlopers van Beavis & Butthead is drummer Marky Ramone de enige die nog in leven is.
Nadat ze in 1996 gestopt waren overleden binnen acht jaar drie van de kernleden.

avatar van freekowtski
deric raven schreef:
Wrang detail.
Tommy Ramone, hun eerste drummer en ook een tijdje producer, leeft ook nog steeds.

Maar drie van de vier kernleden zijn dus overleden.

avatar van frolunda
Een wat onevenwichtige maar toch ook wel goed album,mede door (voor Ramones' doen) de afwisseling in de nummers.Wat voor Animal boy ook mee helpt is dat de plaat in de vorm van My Brain Is Hanging Upside Down (Bonzo Goes to Bitburg) en Something to Believe In twee absolute krakers bevat.Verder nog een handvol aardige nummers waarvan de opener Somebody Put Something in My Drink de beste is.
Er zitten ook nog wel wat zwakkere songs tussen en ook over de productie heb ik zo nu en dan mijn twijfels maar over het algemeen is dit toch een lekkere combinatie van punk en rock,al is het in de oeuvre band slechts een middenmotor met een paar uitstekende uitschieters.