Sara Bareilles - Brave Enough (2013)

Alternatieve titel: Live at the Variety Playhouse

Label: Epic

1. Love on the Rocks / Bennie and the Jets (5:54)
  2. Uncharted (4:08)
  3. Love Song (4:14)
  4. (Sittin' on) the Dock of the Bay (5:04)
  5. Manhattan (4:48)
  6. Let the Rain (3:47)
  7. I Just Want You (4:14)
  8. Come Round Soon (6:39)
  9. Once Upon Another Time (6:22)
  10. Brave (3:41)
  11. King of Anything (4:54)
  12. Gravity (4:29)
  13. Goodbye Yellow Brick Road (5:14)
avatar van Emile93
Zooooo'n prachtig livealbum/dvd. Ik heb eerst de dvd gezien. Op de dvd staan evenveel nummers als op het album.

Tijdens deze show staat Sara helemaal alleen op het podium. Bij elk nummer begeleidt ze zichzelf op de piano/ gitaar/ elektrische gitaar/ soort Iers instrument.

Het album opent met Love On The Rocks/ Bennie and the Jets. Dit vind ik persoonlijk het minste nummer van het album. Je kunt goed merken dat Sara er nog even in moet komen . Toch is dit al een hele fijne opening.

Dan komt het meer uptempo nummer Uncharted. Persoonlijk vind ik dit een erg prettig nummer. Live weet ze het prima te brengen!

Vervolgens komt haar grote hit Love Song. Het publiek zingt vol enthousiasme mee, MAAR als de bridge komt vallen ze stil en maarkt Sara de Hilarische opmerking: 'Like this part wasn't on the radio... Fuckers!' Gelukkig zegt ze het heerlijk spottend en het publiek kan er prima mee lachen. Leuk is om dat op beeld te zien

We vervolgen met het werkelijk geniaal gebrachte (Sittin' on) the Dock of the Bay (origineel van Otis Redding). Sara weet hier iedereen in te pakken met haar geniale zangkwaliteiten en heerlijke pianobegeleiding. In dit nummer komt een stukje voor waarbij het publiek moet fluiten. Alleen klinkt dit voor geen meter en is dit weer een uitgelezen moment voor Sara om weer op een leuke manier met het publiek te spotten. Hierdoor valt het nummer even stil. Vervolgens pakt ze het nummer met het grootste gemak weer op waar ze gebleven was. Vervolgens merk je dat ze dankzij de interactie met het publiek nóg meer boven zichzelf uit stijgt. Heerlijk om te zien/horen!

Vervolgens hervat ze met het prachtige en voor haar persoonlijke nummer Manhattan, afkomstig van haar recentste album 'the blessed unrest'. Dit brengt ze zoooooo mooi en gevoelig. Echt een kippenvelnummer! Prachtig! Dankzij de live uitvoering krijgt het nóg meer lading.

Let The Rain is dan weer een meer uptempo nummer. Voor dit nummer schakelt ze over op de gitaar. Van tevoren draagt ze het publiek op om op een gegeven moment mee te klappen. Echter beginnen sommige mensen al na het eerste refrein met klappen, waarop Sara: 'NOT YET' roept en half in de lach schiet, net als het publiek overigens. Als het publiek vervolgens wél op het goede moment klapt, geeft Sara de mensen een compliment: 'That was soooo good, and half of you have no idea what you're doing!' Heerlijk!

I Just Want You is een ode aan haar publiek. Mooi, rustig momentje in het concert.

Bij Come Around Soon begeleidt Sara zichzelf op de elektrische gitaar. Ze gaat helemaal op in het nummer en creëert daardoor een mooi moment. Haar stem past erg goed bij dit nummer. Er zit ook een verschrikkelijk lange uithaal in! Brrrrr kippenvel!

Once Upon Another Time heeft Sara geschreven op een moment dat ze jong volwassen was en er nog geen problemen lijken te bestaan in het leven: op het punt tussen de puberteit en het volwassen zijn. Ze begint dit nummer acapella. Na een tijdje speelt ze een heel apart instrument, waar ik de naam niet van weet (het klinkt Iers). Het is heel bijzonder want Sara's stem past perfect bij het geluid van dit instrument. Het klinkt indringend en tegelijkertijd zeer rustgevend. Zeer bijzonder nummer.

Vervolgens kruipt Sara weer achter haar piano om de overige stukken te spelen.

Brave is haar recentste single. Het nummer wordt vaak vergeleken met Roar van Katy Perry, en al snap ik dat wel een klein beetje, Brave is kwalitatief veeeeeel beter. Bovendien is Sara een veel betere zangeres dan Katy. Sara brengt het live ook met veel overtuiging. Het is gewoon een heel leuk, catchy nummer met een hele goede boodschap.

King of Anything is ook een hitje voor Sara geweest. Het is een ontzettend vrolijk nummer, maar zet tegelijkertijd wel de persoon voor wie ze het zingt op zijn/;haar plaats. Lekker nummer en live ook best goed gezongen.

Gravity is een mooi rustig nummer en ook bij dit nummer weet Sara weer te overtuigen met haar zang. Prachtig gebracht.

Goodbye Yellow Brick Road is de afsluiter. Het origineel is van Elton John. Sara brengt het op haar eigen wijze. Ze stijgt weer boven zichzelf uit bij dit nummer. PRACHTIGE AFSLUITER! Echt werkelijk mooi! Haar stem is gemaakt voor dit nummer.

Al met al een perfect live album. Sara is live zeer sterk en bewijst dat ze zelfs alleen in staat is het publiek compleet in te pakken! De dvd heeft mijn voorkeur maar hoe dan ook, ik ga dit concert nog heeeel, heeeeel veel beluisteren want het behoort absoluut tot mijn persoonlijke favorieten!