Blackfoot - Vertical Smiles (1984)

Label: ATCO

1. Morning Dew (5:27)
  2. Livin' in the Limelight (4:01)
  3. Ride with You (3:34)
  4. Get It On (4:29)
  5. Young Girl (4:24)
  6. Summer Days (3:20)
  7. A Legend Never Dies (3:04)
  8. Heartbeat and Heels (3:18)
  9. In for the Kill (3:51)
avatar van Sir Spamalot
In het begin schiep God de aarde en Blackfout speelde southern rock. Hij zag en hoorde dat het goed was. Na een tijdje werd het harde rock en/of hardrock en het was nog altijd uitstekend. Deze Vertical Smiles is een tegenvaller van formaat, zelden een album gehoord dat zo "eighties" klonk als dit ding: kamerbrede toetsenpartijen, electronische drums en slappe songs. Het is nochtans mijn favoriete muziekperiode. Rick Medlocke gaat de commerciële toer op, weg is hun karakteristieke gitaarsound. God deed aan integrale kwaliteitszorg en stelde vast dat dit een AOR plaat is geworden. Soep zonder bouillon, Cuba Libre zonder rum, chocolade zonder cacao...

avatar van Brutus
Dit is inderdaad een erg zwakke plaat van Blackfoot.
Er blijft niets meer over van de Southern Rock.

avatar van Larzz
1,5
Sluit ik mij bij aan. Was groot Blackfoot fan en Siogo was ondanks de toetsen een prima plaat maar dit wangedrocht was een van mijn grootste muzikale teleurstellingen ooit. Ricky Medlocke maakt al jaren furore in Lynyrd Skynyrd. Van Blackfoot is niet veel meer over.

avatar van vielip
Wat een verrassend album is dit zeg. De typische southern rock uit de begin jaren is compleet verdwenen. Dat is aan de ene kant jammer. Want daar associeer je Blackfoot natuurlijk als eerste mee. En terecht. Op dit album laat de band zich van heel andere kant horen. Compleet in de geest van de tijd. Melodic rock met een hoop AOR invloeden. Dat betekend (veel) synths, subtiel gitaarwerk en catchy refreinen. En dat doen ze verrekte aardig moet ik zeggen. Als je niet van deze stijl houdt dan snap ik dat je hier niks mee kunt. Maar draag je deze stijl een warm hart toe (zoals ik) dan kun je niet anders dan in je nopjes zijn met dit album.

avatar van Mssr Renard
Geen enkel bericht dat Ken Hensley op deze en vorige plaat meespeelt. Ook geen enkel bericht dat Eddie Offord (Yes) aan de knoppen zat.

Op papier: Blackfoot + Hensley + Offord. Dat moet toch op zijn minst goed zijn?

In mijn herinnering is deze plaat wel zwak. Niet zo zwak als de opvolger, maar ik zou deze moeten herbeluisteren denk ik.