Earth, Wind & Fire - Millennium (1993)

Funk / Soul
Label: Reprise

1. Even If You Wonder (4:38)
  2. Sunday Morning (4:37)
  3. Blood Brothers (5:22)
  4. Kalimba Interlude (0:29)
  5. Spend the Night (4:23)
  6. Divine (4:33)
  7. Two Hearts (5:05)
  8. Honor the Magic (3:03)
  9. Love Is the Greatest Story (4:36)
  10. The "L" Word (4:32)
  11. Just Another Lonely Night (4:37)
  12. Super Hero (4:08)
  13. Wouldn't Change a Thing About You (4:45)
  14. Love Across the Wire (3:32)
  15. Chicago (Chi-town) Blues (4:58)
  16. Kalimba Blues (0:37)
avatar van gaucho
Nog geen berichten hier, en slechts één stem voor dit album? Dan is deze wel érg buiten beeld gebleven van het grote publiek. Ik heb deze onlangs voor een zacht prijsje aan mijn uitgebreide EW&F-collectie toegevoegd.
Ik was destijds best onder de indruk van de bescheiden hit Sunday morning, maar dat blijkt dan ook meteen het beste nummer van de plaat. Toegegeven, ze proberen het wel: ze behouden het goede en zorgen tegelijkertijd voor enige vernieuwing. De opener is new jack swing, maar dat jasje past ze maar matig.
En verder werkt Prince mee aan het nummer Super hero. En hoewel dat nummer hoorbaar zijn stempel draagt, hebben ze mooi het midden gevonden tussen het geluid van Prince en dat van EW&F. Muzikaal is het af, maar qua compositie is het helaas niet meer dan een doorsnee Prince-stamper.
Er staan nog wel een paar mooie, swingende nummers op die het bekende geluid van de band uit de jaren zeventig op een goede manier doen herleven, inclusief een paar latin-achtige interludes. Maar helaas worden ze afgewisseld met teveel nummers die nogal gemiddeld zijn. Met name een aantal ballads klinken nogal saai. Een nummer als The 'L' word behoort zelfs tot het slechtste wat in van deze band heb gehoord.

Kortom, wel een paar hoogtepunten, maar ook een paar dieptepunten en als geheel net iets te voorspelbaar. Een krappe voldoende.

avatar van Poeha
Sunday Morning vind ik nog steeds een erg lekkere track. Nu toch eigenlijk wel benieuwd naar de rest van het album.

Sunday morning is idd veruit het beste nummer maar ik vond dit album toch veel beter dan ik had verwacht. Ik ben uiteindelijk toch blij dat ik deze uit de uitverkoopbakken heb gevist. Een heel mooie cover ook.

avatar van andnino
Millennium heeft een prachtige hoes, maar de muziek is helaas niet fantastisch. Het lijkt wel alsof het diepe dal nu voorbij is, want men lijkt hier een kruising gevonden te hebben van "modern" en eigen identiteit. Dit levert enkele nummers op die wel prima zijn, zoals Super Hero, en ook Sunday Morning zit redelijk in elkaar. Ik ben nog steeds niet heel enthousiast, want dit genre - hoe goed uitgevoerd ook - klinkt mij als cliché en oubollig in de oren. Ik zal dus niet heel hard over dit album oordelen, maar ik zal het ook zeker nooit meer draaien.