Pat Travers - Blues Tracks (1992)

Canada
Blues / Rock
Label: Blues Bureau

1. Memory Pain (5:11)
  2. Calling Card Blues (4:45)
  3. I Can't Quit You (4:50)

met Little John Chrisley

4. Statesboro Blues (3:58)

met Michael Lee Firkins

5. I've Got News for You (3:28)
  6. I Ain't Superstitious (3:28)
  7. Built for Comfort (3:15)
  8. Mystery Train (4:05)

met Little John Chrisley

9. Just Got Paid (3:39)

met Michael Lee Firkins

10. Sitting on Top of the World (4:26)
avatar van Paulus_2
Pat Travers. Een unieke gitarist en dat bewijst hij op dit album. Dat ik er nu pas iets over schrijf komt eenvoudig doordat ik album nu pas in mijn bezit heb. In Aachen gevonden in een klassieke cd/dvd shop, jawohl.

Op dit album staat maar één eigen nummer Calling Card Blues; de anderen zijn covers van onder meer van Willie Dixon - track 3, 6, 7 - en Billy Gibbons Just Got Paid .
Bluesliefhebbers zullen de meeste songs herkennen als "standards".

Het markeert de overstap van Pat Travers van hardrock naar the blues. Zijn populariteit was ingestort door allerlei oorzaken, maar de deal met Mike Varney van Blues Bureau International Records geeft hem de kans om die overstap te bezegelen met dit album.
Wat mij betreft is het meteen raak, waar andere rockgitaristen, die blues gaan spelen, graag dicht bij het origineel blijven, ongeveer zoals Eric Clapton of Peter Green het deed, gaat Travers uit zijn dak met een sterk rockende ritmesectie, die zo uit een hardrockband zou kunnen zijn geplukt.
Zijn gitaarspel swingt en rockt, prachtige gierende uithalen en solo's, stomende inventieve riffs, en zijn gitaar kan door de effecten allerlei ruige en subtiele klankkleuren aannemen. Dit album vind ik beter dan Blues Magnet. Dat gaf ik destijds 4.5 sterren. Hier speelt hij bijna perfect. Luister maar eens hoe hij in Calling Card Blues via een mooi brugje van het dominant- naar het subdominant akkoord gaat. Dat zijn geen standaard blues overgangen.
Hij zingt met een mooie soepele gebarsten stem. Statesboro Blues van Willie McTell kennen we in de glorieuze uitvoering van The Allman Brothers op de 2-CD The Fillmore Concerts. De uitvoering van Pat Travers mag er ook zijn; samen met Michael Lee Ferkins speelt hij een fraaie dubbele gitaarintro. Maar het klinkt totaal anders.
In Mystery Train is het zaaks de zitting van je stoel goed vast te houden, want het gaat ontzettend hard. Mooi opgevolgd door Just Got Paid. Zit lekker dicht tegen de uitvoering van ZZ-Top aan. Het gitaarspel van Travers en Ferkins is wat inventiever.

Dit album geef ik 4.5 sterren. Dit is bluesrock en het klinkt allemaal retestrak.

Wie zitter er in deze Pat Travers band.
Pat Travers - vocals, lead, rhytm en slide guitar

09. Billy Gibbons
10. Chester Burnett

avatar van Mssr Renard
geplaatst:
Bluesrock met een behoorlijke rauwe rand. Nu is het niet alleen Pat Travers die flink rifft en scheurt, maar toekomstige Shadow Gallery-drummer Joe Nevolo laat ook flink zijn dubbel-bass horen en stuurt wat flinke metal-tomfills de speaker door. Zo'n nummer als Mystery Train is bijna speedmetal in plaats van bluesrock.

Ik denk dat blues-liefhebbers deze plaat niet zo heel graag willen horen. Ik vind het wel aardig. Veel van deze standards ken ik al heel lang, wat betekent dat ik bijna elk nummer wel al in heel veel andere versies ken. Het is leuk om ze te horen met deze spierballen. Just Got Paid van ZZ Top is nog het meest geslaagd.