I Break Horses - Chiaroscuro (2014)

Zweden

4. Denial (3:40)
  5. Berceuse (4:41)
  6. Medicine Brush (7:02)
  7. Disclosure (4:46)
  8. Weigh True Words (4:06)
  9. Heart to Know (7:40)
Het eerste 2014 album dat ik beluisterd heb is afkomstig van I Break Horses (ja het moet nog officieel uitkomen eind januari).
Hearts ken ik niet dus het is mijn kennismaking met dit gezelschap dat een aangename mengelmoes van indie, shoegaze, pop en electronic laat horen op Chiaroscuro.

Mysterieus maar niet betoverend, ambitieus maar niet grensoverschrijdend (iets wat me aan een band als The Knife soms wat tegenstaat), dansbaar maar zeker ook genietbaar.
Het doet me allemaal een beetje denken aan Gusgus waar ik dat gevoel ook regelmatig bij heb.
Want ja als ik namen moeten noemen dan komen Gusgus en The Knife toch wel naar boven bij mij met hier en daar een snufje Ladytron wellicht.
Het organische van Gusgus met het ietwat kille, berekende van The Knife.
New wave en shoegaze vinden elkaar hier op uiterst gemoedelijke wijze en het pakt goed uit.

Het zou kunnen dat het gewoon te maken heeft met noordelijker sferen en dat ik geen goede vergelijkingen maak. Die vergelijkingen zijn waarschijnlijk ook niet nodig.
Chiaroscuro is een opvallend album waar je van houdt of dat volledig langs je heen gaat.
Ik had een slechter album kunnen treffen om muziekjaar 2014 alvast mee te openen (een jaren '80 sausje doet het immers altijd goed bij mij) maar het heeft me ook niet omver doen blazen, daarvoor vind ik het tegen het einde toe een beetje 'gewoontjes' en soms zelfs wat slepend worden

avatar van AOVV
Een middelmatige plaat, de opener mag er best wezen, maar daarna wordt het nooit echt beklijvend. De sporadisch gebruikte elektronica zorgt af en toe voor wat leven, maar verder dan de opener kom ik dus echt niet. Jammer, want de plaat is wel gezegend met een mooie titel. Ik kende de band niet, en had barokke pop à la Arcade Fire verwacht. Dat is het dus niet.

2,5 sterren

avatar van Arrie
Gewoon een leuke popplaat met elektronische invloeden. Vrij luchtig maar er hangt toch een wat donker sfeertje overheen, en de zang voegt er nog wat dromerigheid aan toe. Ik hoor er van alles in terug, maar het is bovenal gewoon een leuke popplaat die nergens weet te verrassen maar prima weet te vermaken. De hoogtepunten van de plaat weten me zelfs echt te pakken. Alleen de afsluiter valt nogal uit de toon, daar wordt het ineens heel traag en donker, iets wat niet bij de rest van de plaat past. Jammer, had van mij niet gehoeven. Ruime 3,5* met kans op verhoging.

Ozric Spacefolk
Een wat duister en onheilspellend plaatje met enkele erg sterke tracks. Mooie, r&b achtige beats, goede ouderwetse synths en etherische zang.
Doet was denken aan Purity Ring hier en daar.