Toxik - Think This (1989)

Label: Roadracer

1. Think This (5:38)
  2. Greed (4:08)
  3. Spontaneous (5:10)
  4. There Stood the Fence (4:43)
  5. Black and White (5:10)
  6. Technical Arrogance * (5:25)
  7. [Burn Jim] / in God (5:10)
  8. Machine Dream (4:28)
  9. Out on the Tiles * (3:05)
  10. Shotgun Logic (5:14)
  11. Time After Time (4:55)
  12. Think That (0:30)
  13. Spontaneous [Live] * (5:50)
  14. Shotgun Logic [Instrumental Demo] * (5:07)
  15. Untitled Jam [Instrumental Demo] * (3:24)
  16. Minor [Instrumental Demo] * (5:57)
  17. Lost World [Instrumental Demo] * (4:02)
DutchViking
Minder sterk dan World Circus, maar toch nog wel aardig. Hoogtepunt voor mij zijn de eerste twee nummers.

avatar van MichelDumoulin
DutchViking schreef:
Hoogtepunt voor mij zijn de eerste twee nummers.

..en de hoes van Ed Repka natuurlijk!

avatar van jurado
ja repka met zijn mooie creaties, ik zal deze weer eens uit der motteballen trekken.

avatar van paulisdik
hier staat dat toxik herenigt zijn dus hopleijk komen ze weer met een goed album

avatar van Guinness1980
Minder goed dan World cirus maar nog steeds een heel goed album!

avatar van wizard
Het debuut was beter, maar deze mag er ook zijn. Alleen jammer van de Led Zeppelin cover. Persoonlijk vond ik die radiogeluidjes aan het begin van Machine Dream erg grappig gevonden.

avatar van Kronos
Ik vind dit album beter dan het debuut. Vooral door de betere zanger, die ook wel hoog uithaalt maar veel meer body in zijn stem heeft en knappe harmonieën toevoegt.

avatar van B.Robertson
Tegenvaller, Heel anders dan het debuut. Wel progressief maar dat hoeft niet altijd in smaak te vallen. Het debuut hakt wat vlotter door. De zang van Mike Sanders was mooier - maar niet meer geschikt voor dit materiaal. De beste nummers zijn Spontaneous en There Stood the Fence. Verder Machine Dream en de eerste twee nummers. wel een geslaagde hoes.

avatar van SeveredSurvival
Dit album vind ik zelfs nog een tikkeltje gaver dan World Circus,vooral de titeltrack,Greed,Spontaneous en Time After Time zijn de toptracks wat mij betreft.De vocals van Charlie Sabin vind ik ook beter dan die van Mike Sanders.

avatar van Kronos
Ik vind hem ook duidelijk de betere zanger van de twee. Maar dat schreef ik al.

Dit album is zo'n typisch hoogtepunt uit de periode dat metal in al zijn verscheidenheid op een hoogtepunt was. Er leken geen grenzen aan de creativiteit en vernieuwing te komen. Maar als de golf op zijn hoogst is, stort ze ook weer in. Dat gebeurde enkele jaren later.

avatar van vielip
Ik had het nummer There stood the fence vroeger op een cassette staan. Vond en vind het nog steeds een geweldig nummer! Heb het album in z'n geheel weleens geluisterd om te kijken of het uit allemaal van die toppers bestond. Kan me herinneren dat dit niet het geval was....maar misschien toch nog maar weer eens een kans geven.

avatar van gigage
De power ballad There stood the fence is op zich best een aardige song maar lijkt voor mij wat misplaatst (samen met Out on the tiles) op wat deze Think This voor de rest herbergt. De song erna, het proggie technische Black & White met zelfs wat powermetal is voor mij de beste track van Toxik overall. Hoewel Technical Arrogance met die afwijkende zanglijnen en dat Vai-like gitaarwerk zich zo kan meten met een Dream Theater song.
Dit album vergt dan ook wat meer luisterbeurten en is dan ook minder spontaan (wat te bedacht?) dan het speedmetal debuut van Toxik. Misschien dat daar het euvel ligt bij de wat lagere waardering. Tech thrash en prog metal in optima forma...for most part, that is.

avatar van gigage
De band viert het 30 jarig bestaan van dit fantastische album bij u in de buurt vanaf dit weekend. Reden te meer om deze even op te schroeven naar een hoog volume.

avatar van ZAP!
Deftige opvolger van het onnavolgbaar knallende debuut, maar toch prefereer ik die.
Alle introotjes voegen al weinig toe, maar daar is wel langs te luisteren.
Verder doemt hier regelmatig een melodieuze proggy kant op, en dat bevalt uitstekend.
'There stood...' en de Led cover vind ik ook wat minder passen.
Toch flink genieten, al met al!

P.s.: qua zanger heb ik niet echt een voorkeur, Sanders past denk ik beter bij het debuut en Sabin hier - dus dat komt mooi uit.

avatar van Wolfmother
Veelzijdig album en hier en daar zelfs gemakkelijk in het gehoor. Niks mis mee. Best jammer dat het hiermee gedaan is met Toxik.

1. Think This
2. World Circus

avatar van Edwynn
Nee hoor. Dis Morta is nog een uitstekend album.

avatar van Lau1986
Een fijn album, toch pakt deze mij wat minder als het debuut. Waar het debuut vooral knalt is het geluid wat progressiever. Geeft niet, het is nog steeds erg gaaf.