Beastmilk - Climax (2013)

Finland

8. Love in a Cold World
  9. Surf the Apocalypse
  10. Strange Attractors
avatar van Don Cappuccino
Een album stream van Climax is hier te vinden.

Het is een aanrader voor iedereen die into post-punk en new wave uit de jaren '80 is, ook een hele gevarieerde plaat!

avatar van nightfriend
Ook op den 3voor12 luisterpaal. Aanrader inderdaad!

Don Cappuccino schreef:
Een album stream van Climax is hier te vinden.

Vind het met de variatie eigenlijk wel tegenvallen, ik hoor vooral 1 rifje met daarop 2 zangers die qua stem leentjebuur spelen bij Robert Smith en Ian McCulloch en merk bij het luisteren dat mijn aandacht vaak afdwaalt.

Maar goed misschien gaat het nog wel vallen.

avatar van Don Cappuccino
Nou, de zanger varieert in ieder geval genoeg qua stem als je denkt dat er twee zangers aan het werk zijn op deze plaat.

Don Cappuccino schreef:

Die optie is er inderdaad ook, is het echt dezelfde die de zwaarde stukken en de hogere stukken voor zijn rekening neemt?

Postpunk zangers staan er nu niet om bekend dat ze zo lekker afwisselen, dan doet deze het best knap.

avatar van Don Cappuccino
Kvhost (de zanger) zat in verscheidene blackmetalbands (Code en Dødheimsgard). Ook zingt hij bij Hexvessel waar hij erg veel als Ian Anderson van Jethro Tull klinkt en nu dus Beastmilk waar het wel lijkt alsof Kvhost een experiment heeft ondergaan waardoor hij als een kruising tussen Glenn Danzig en Morrissey klinkt.

Ja, de man kan ontzettend veel met zijn stem.

Vandaag ging het er al iets beter in, ik hoor nu zelfs 4 zangers .

Plaat wordt naar het einde toe sterker met Love in a cold world, Surf the apocalypse en Strange attractors als mooi drietal.

avatar van Don Cappuccino
Wat een triest gemiddelde, tijd om dat eens omhoog te krikken. Gisteren op CD binnen gekregen en hij is echt fantastisch geproduceerd door Kurt Ballou. Invloeden als Bauhaus, The Sisters Of Mercy, Misfits, The Cure en zelfs The Smiths zijn goed te horen maar toch klinkt Beastmilk erg fris en heeft het zelfs een eigen sound. Het album is van begin tot eind ijzersterk, een kandidaat voor de eindejaarslijst!

avatar van DargorDT
Ik ga luisteren Mijn enthousiasme/belangstelling is nu gewekt.

avatar van nightfriend
Veel invloeden uit de eighties zijn hoorbaar op dit album maar op de een of andere manier zit het zo dicht bij elkaar dat het niet stoort. Ik hoor er zelf het meeste Killing Joke, Echo & the Bunnymen en Joy Dvision in terug. In het eerste nummer hoor ik voor wat betreft de zang ook Morrissey, het vierde nummer roept meer Comsat Angels op qua zang.

De songs zijn soms potig, maar echt hard wordt het nooit met afwisselend riffs en leuke post-punk gitaartjes. Het album ligt lange tijd op koers voor 4.5 ster, maar na een flink aantal luisterbeurten vind ik songs 8 en 9 toch wat minder. De afsluiter is dan weer heel goed. Voorlopig dus een degelijke 4 sterren, maar het hangt wel tegen de 4,5 aan.

avatar van nightfriend
Verhoogd naar 4,5. Echt een verslavend plaatje dat je kunt blijven draaien. Als ik toch een favoriet moet aanwijzen dan is het Ghost Out of Focus met zijn shoegaze gitaren. Deze gaat rumschoots mijn top 10 van dit jaar halen.

Klinkt best aardig! Ik denk dat ik de vinyl versie eens ergens ga bestellen. Wel in 1 van de mooie kleurtjes die verkrijgbaar zijn.

Enige minpunt vindt ik de soms wat wollige produktie. Het gitaargeluid komt voor mij net niet helemaal lekker uit de verf. Ik denk dat een wat cleanere produktie deze plaat goed had gedaan.

Maar... hij gaat nog groeien denk ik.
En ik ga Beastmilk zéker zien op Roadburn

avatar van DjFrankie
Klinkt niet slecht, maar ik heb het allemaal als eens beter gehoord, met name de zang vind ik minder sterk,lees = niet zo mooi . Terwijl die door de meeste hier als erg goed bestempelen.

avatar van Zeedeveel
Dankzij een eindejaarslijstje maar is geyoutubed omdat de bandnaam mijn aandacht trok, maar ik vind het best een lekkere plaat.

avatar van Don Cappuccino
Beastmilk staat op Roadburn 2014 en daarom op Zware Metalen van mijn hand nog een recensie van deze fantastische plaat.

Climax van Beastmilk behaalde de 34ste plaats in de Zware Metalen jaarlijst van 2013, een resultaat dat wat mij betreft compleet terecht is. De mannen staan volgende week op Roadburn 2014 en in het kader daarvan zetten we deze plaat weer even in de schijnwerpers...

Lees hier verder.

(willie) schreef:
Vandaag ging het er al iets beter in, ik hoor nu zelfs 4 zangers .

Uiteindelijk is het kwartje dus wel gevallen, sterke plaat.

Ik had een klein artikeltje gelezen in de OOR over deze band en wat soort muziek je er van kan verwachten. Veel punk, gothic, doom, metal, en wave dus.
Een periode die mij toch nog steeds boeit en dan vooral de wave.
En net zoals Zeedeveel al schreef, ook bij mij viel de bandnaam gelijk op, zo'n lekker sarcastische bandnaam. Ook ik heb veel nummers beluisterd op YouTube en het beviel me meteen.
Echt muziek waar ik gelijk enthausiast van word, en inderdaad al de vergelijkingen met andere bands of zangers waar het mee vergeleken word dat herken ik er ook in, en ik wil er zelfs nog als toevoeging bijbenoemen de band Editors.
Heerlijke muziek, nu nog eens het hele album binnen halen, dit belooft in de toekomst veel goeds.

avatar van hroswith
Grappig dat ik dit ongeveer gelijktijdig voor het eerst beluister als de nieuwe van Interpol.
Doe mij dan maar deze sound. Post-punk die, ondanks het uiteraard zwartgallige karakter (de muur is hier duidelijk ook nog niet gevallen..) , behoorlijk wat energie geeft.

Fijn plaatje!

Dit zijn volgens mij de opvolgers van bands als 'Killing Joke' en 'Joy Division'.
Recht voor z'n raap post-punk.
Ook sterke 'The Cure' invloeden van het eerste uur.
Voor fans van Gothic, Wave, Industrial, en enigzins metalinvloeden kunnen bij deze voor mij vrij nieuwe band absoluut hun hart ophalen.
Ook 'Siouxie and the Banshees' en vooral 'The Sisters of Mercy' invloeden hoor ik hier zeker in terug, maar zeker niet klakkeloos gekopieerd.
Ik zeg daarom invloeden, maar wel eigentijds.
Omdat deze band ook zeker een eigen geluid heeft klinkt het gelukkig zeker niet ouwbakken maar voegt het eerder iets toe.
En ondanks alle begin jaren '80 invloeden hoor ik duidelijk een band anno nu.
Vooral het nummer 'You are now under our control' vind ik geniaal.
De stem van de zanger doet me af en toe bij een paar nummers aan Dave Gahan(Depeche Mode) en Ian Mc Culloch( Echo and the Bunnymen) denken.
Als deze band niet gaat doorbreken op festivals weet ik het ook niet meer.
Vooral in de tijd van 'The Killers', 'Editors', en 'Kings of Leon', maar dan een stuk zwaarder en meer Post-punk, en Doom-metal.
Commercieel zoals de net eerder genoemde bands is het in ieder geval zeker niet.
Deze band zal je waarschijnlijk niet op de radio horen.
Dit is een band voor liefhebbers in het genre.
Ik vind het persoonlijk een veel belovende aanwinst in dit toch al gladgestreken muzikale tijdperk waar tegenwoordig weinig lef meer in vertoond word, vooral in de indie-muziek.
Hopelijk houd "BeastMilk" dit niveau vol.

avatar van cornucopia
Ter info: Beast milk = grave Pleasures. Ultracool, alleen andere naam.