Heathen - Breaking the Silence (1987)

Label: Combat

1. Death by Hanging (5:05)
  2. Goblins Blade (4:33)
  3. Open the Grave (7:22)
  4. Pray for Death (3:42)
  5. Set Me Free (3:47)
  6. Breaking the Silence (5:50)
  7. Worlds End (7:06)
  8. Save the Skull (5:21)
  9. Heathen (6:33)
avatar van Dexter
Pray for Death is een heerlijk nummertje. Verder is er niet veel bijzonders te vertellen over dit album. Vind je old-school Megadeth, Exodus, Slayer, Nuclear Assault leuk? Dan zul je dit ook vast wel kunnen waarderen.

avatar van Sir Spamalot
Debuut album, Amerikaanse old school thrash groep uit Los Angeles met volgende line-up: Dave Godfrey (zang), Lee Altus (gitaar), Doug Piercy (gitaar), Mike Jazstremski (bass) en Carl Sacco (drums). Collega Dexter heeft een paar treffende vergelijkingspunten opgenoemd. Ik vind het nog het meest overeenkomst met Exodus: diezelfde beukende riffs, diezelfde gejaagdheid, diezelfde spetterende gitaarpartijen. Tot mijn grote scha en schande moet ik toegeven dat ik deze groep destijds grotendeels over het hoofd heb gezien, ik kan ook niet alles. Na genoeg boetedoening moet ik besluiten dat dit een heel aardig album is om hierboven aangehaalde redenen en omdat het hard, snel en melodieus is.
Ik heb de versie met een aantal bonustracks (zie hiervoor de wiki-link) maar ik zeg altijd mijn gedacht over het originele album, nooit over die bonus-dingen. Ik vind het een consistent album, geen absolute highs maar ook geen absolute lows. Een dikke vette vier vind ik dan ook op zijn plaats.

avatar van JoopKonraad
Los Angeles ?

Zeg maar San Francisco...

Een van de enorme lijst Bay Area bands...

avatar van Guinness1980
Sir Spamalot schreef:

Die versie heb ik ook.
4 demoversies van nummers die op dit album staan.

avatar van Edwynn
Oftewel (een gedeelte van) de Pray For Death demo uit '86

avatar van Guinness1980
Edwynn schreef:
Oftewel (een gedeelte van) de Pray For Death demo uit '86

Had wel gedacht dat het van een of andere demo was. Maar dankzij jou weet ik nu ook welke

avatar van wizard
Een erg snel album, maar tegelijkertijd klinkt het heel helder en hebben de nummers allemaal een eigen smoel.
Set Me Free is een cover van The Sweet. Heathen heeft het nummer zich goed eigen gemaakt, maar ik houd toch meer van de nummers die ze zelf hebben geschreven.

4.0*

Ozric Spacefolk
Tsja Speedmetal he.

Vingervlugge shredsolo's en ditto riffs.. Echt wel heel goed gedaan allemaal. En het is een echt klassiek headbang album....

Dat dubbelbasswerk op de opener,,,, de tering!!!

avatar van Kronos
Vandaag in een tweedehandszaak geruild tegen wat slechte cd's die ik nog had liggen. Mijn jongste broer had deze vroeger. Heerlijke speed metal met goeie melodieën. De zanger doet me af en toe wat denken aan die van Holy Terror.

avatar van Edwynn
Heathen klinkt nog lekker rechttoe rechtaan op Breaking The Silence. Lekkere stampvoetmetal met veel melodieuze momenten. Zelfs die Sweetcover past er goed tussen.

avatar van gigage
Kan bijna niet geloven dat dit in 1987 is uitgekomen. Op het eerste gehoor zet ik de productie zo naast het debuut van Tygers of pan tang (1980). Vaak simpele riffs, maar altijd razendsnelle soloos. Vooral de zanglijnen missen wat melodie her en der.

avatar van ZAP!
Vroeger grijs gedraaid en ook de hoes vond ik schitterend gedaan (en nog steeds).
De plaat nu weer opzetten is net als thuiskomen. Gave plaat, volle (afgeronde, want hier en daar lijkt het wel een tikkie op elkaar) mep!

Dat ge-'oh! oh-ho-o-ho-ho!' in de afsluiter lijkt er erg op een nummer van het debuut van Exodus, maar die plaat ken ik te slecht om uit m'n hoofd te weten welke.

Kronos schreef:
...Holy Terror.
Bedankt voor de reminder, die moet ik nodig weer es checken.

avatar van Jelle78
Fantastische plaat en volgens mij is de enige reden dat Heathen niet veel groter is geworden dan ze net een jaar of twee te laat met hun debuut kwamen. Heerlijke galopperende riffs en een erg goede zanger, die Heathen toch wel enigszins onderscheidt van andere thrash bands uit die tijd. Voor mij staat Heathen in elk geval op gelijke hoogte met bands als Forbidden en Exodus.

avatar van wizard
Jelle78 schreef:
Fantastische plaat (...) Heerlijke galopperende riffs en een erg goede zanger.

Naar aanleiding van je bericht dit album maar weer eens in de speler gedaan. Breaking The Silence blijft een van mijn favoriete jaren '80 thrashplaten.

avatar van Wolfmother
Toen ik Evolution of Chaos uit 2010 gehoord had, was ik fan van het eerste uur. Een erg lekkere en typerende gitaarsound, ben dan ook fan van Lee Altus.
Het debuut klinkt natuurlijk wat ouder, maar voor die tijd een prima snelheid en dan ook nog eens strak gespeeld.
Death by Hanging en Goblin's Blade zijn ook gelijk de beste voor mij.
Top!

avatar van hellboy123
Geweldige plaat inderdaad. Afgelopen juni heb ik de gasten live gezien in Uden, geweldig optreden met een goede mix van oud en nieuw materiaal!

avatar van Wolfmother
hellboy123 schreef:

Inderdaad! Tour van deze zomer bevatte een goede setlist, goed van genoten op Rock Hard en Brutal Assault.
Laatste keer dateerde alweer van Graspop 2013.