There Will Be Fireworks - The Dark, Dark Bright (2013)

Label: Comets & Cartwheels

1. And Our Hearts Did Beat (2:33)
  2. River (3:25)
  3. Roots (3:02)
  4. Youngblood (4:37)
  5. Ash Wednesday (3:24)
  6. So Stay Close (5:15)
  7. Lay Me Down (3:35)
  8. Here Is Where (5:46)
  9. Your House Was Aglow (3:42)
  10. South Street (4:39)
  11. Elder and Oak (5:06)
  12. The Good Days (3:22)
avatar van GothicBowie
Er is door het Schotse There Will Be Fireworks lang gebroed op een opvolger van het titelloze debuutalbum uit 2009. Er was weliswaar een korte EP (Because, Because), maar een nieuwe langspeelplaat heeft bijna vijf jaar op zich laten wachten. Maar nu de dag nadert waarop het vuurwerk 2013 naar een verleden gaat knallen, verschijnt daar eindelijk The Dark, Dark Bright. Een album waarop het lange wachten meer dan waard is geweest. Een album met hemelbestormende uitbarstingen en onpeilbaar diepe emoties.

Eerst even terug naar begin 2009. Het was een verademing, de kennismaking met There Will Be Fireworks uit Glasgow. Het gelijknamige debuutalbum was een rauw en ongepolijst post-rockalbum. Nummers als Off With Their Heads en We Were a Roman Candle vielen op door oprechte emoties in plaats van door een gelikte en ingestudeerde regie. De productie was misschien niet het toppunt van perfectie, maar de gevoelens authentiek en de diepgang onmeetbaar. Het lange wachten op een opvolger verklapt wellicht dat er deze keer toch meer aandacht aan de details is besteed. En inderdaad, aan de hand van Paul Savage en Reuben Cohen heeft There Will Be Fireworks een meer genuanceerd album gemaakt.

Dit is gelukkig niet ten koste van de emotionele kracht gegaan. In tegendeel, The Dark, Dark Bright komt recht tussen de ogen aan. Hoewel de post-rock en shoegaze-invloeden onmiskenbaar zijn, is het album veel te divers en rijk gearrangeerd voor dit stempel. Zo worden blazers en volledige strijkkwartetten afgewisseld met folk en singer-songwritermomenten. De eerste single van het album, Youngblood, bijvoorbeeld. Dit begint met een ontspannen gitaarriedeltje om uiteindelijk naar een kakafonie van orkestraal geweld toe te bewegen. Het is een soort R.E.M. meets 65daysofstatic.

lees het volledige verslag :
There Will Be Fireworks ? The Dark, Dark Bright - Snoozecontrol.be

avatar van DargorDT
Prachtige muziek zeg! Naar aanleiding van bovenstaand verhaaltje heb ik het even opgezocht op Deezer. Heerlijke muziek, een aanrader!

edit: Deze gaat in mijn jaarlijstje komen!

Rijkelijk gearrangeerde, dromerige, ietwat melancholieke post-rock. Akoestische passages, strijkers, dynamiek, sterke zang en volop diepgang houden het geheel boeiend. Ik ben er meteen al weg van. Ga dit beluisteren! Dit soort stemmige muziek, met een ietwat rauw randje, is geknipt voor dit jaargetijde.

avatar van clayhill
Bij mij staat ie ook in de top 10 ! Heerlijk, die Schotse tongval...

avatar van snarf349
Juweeltje. Melancholisch, met 'Here Is Where' als fantastisch hoogtepunt!

avatar van Narva
Nummer 1 in mijn jaarlijst.
..van een niet te evenaren schoonheid!

avatar van Tha)Sven
Doet me veel denken aan die andere sterke folk/rock band die niet schouwt andere genres erbij te gooien, Lanterns on the Lake. Sterk albumpje, moet het even wat vaker aanhoren, maar bevalt me heel erg. Sowieso heerlijk Schots accent inderdaad.

avatar van the crook
Oeh, wat een fijn plaatje zeg! Net te laat ontdekt om in mijn top 10 van 2013 te belanden, want daar had ie zeker in de middenmoot terecht gekomen!

Nu snel Laterns on the Lake uitchecken, want dat schijnt in dezelfde hoek te zitten?

avatar van DargorDT
Het is zo'n plaat waarvan je zeker weet dat veel meer mensen op MuMe het kunnen waarderen. Maar probeer al die mensen maar eens hiernaartoe te lokken of de band op te zoeken. Ik heb hem op 10 in mijn jaarlijstje gezet, ten koste van The National

avatar van Broem
Mijn aandacht is getrokken en ga op zoek. Ben benieuwd.

Broem schreef:
Mijn aandacht is getrokken en ga op zoek. Ben benieuwd.

Top! Ik ben benieuwd naar je indrukken.

avatar van the crook
DargorDT schreef:
Ik heb hem op 10 in mijn jaarlijstje gezet, ten koste van The National

Ik heb 'm helaas te laat ontdekt, maar anders had deze plaat zeker op de vierde of vijfde plaats van mijn jaarlijstje geëindigd, ik vind het echt een indrukwekkende plaat.

avatar van Pinsnider
Ehm, misschien ben ik nu heel erg flauw, maar bij het luisteren van deze plaat vind ik dat de bandnaam nogal misleidend is....
Ze hadden de band beter "There will be a boring record..." kunnen noemen....
Jammer, want de kwalificaties hierboven hebben mijn aandacht wel getrokken.

avatar van Elbow
Mijn eerste kennismaking met deze schotse band is meteen een voltreffer. Prachtige, zweverige songs. Met als hoogtepunten. 'River' 'Roots' ' Ash Wednesday,' 'Here is where' 'Elder oak'. TWBFW heeft een beetje de mosterd gehaald bij Conor Oberst (Bright Eyes!, Sigur Ros, The appleseed cast... Maar zolang dat prima mosterd is hoor je mij niet klagen

avatar van Helicon
Breekbaar (The Unwinding Hours)
Intens (iLiKETRAiNS)
Schots (The Twilight Sad, ook qua bovenstaande)

HEERLIJK

avatar van Bill Evans
Dit klinkt echt niet slecht, maar ik merk dat ik dit soort bandjes niet meer zo goed trek. Ik vind dit een beetje in dezelfde hoek zitten als een Ef of Jeniferever: postrock-achtige muziek met pathetische zang. Het komt op mij wat puberaal over allemaal. Nee, dan veel liever een band als bovengenoemde iLiKETRAiNS, ondanks de vervelende schrijfstijl. The Twilight Sad is sowieso buitencategorie.

avatar van clayhill
In november verschijnt het derde album : Summer Moon.
Uiteraard besteld !!