Dark Angel - Leave Scars (1989)

Label: Combat

1. The Death of Innocence (3:50)
  2. Never to Rise Again (3:55)
  3. No One Answers (7:51)
  4. Cauterization (7:20)
  5. Immigrant Song (1:48)
  6. Older Than Time Itself (7:00)
  7. Worms (2:17)
  8. The Promise of Agony (8:27)
  9. Leave Scars (7:41)
avatar van ravenstein
Het klinkt allemaal wel lekker agressief en de mannen kunnen zeker spelen, maar het weet amper mijn aandacht vast te houden. De muziek gaat alle richtingen uit, de songs klinken niet echt 'gefocust' genoeg en Ron Rinehart heeft zwaar problemen om zijn bek te houden. Soms lijkt het alsof zijn zanglijnen belangrijker zijn dan de riffs en de melodie. Werkt na verloop erg op de zenuwen.

En dan die Led Zep-cover... Was het nu echt nodig om zo'n klassieker op zo'n belabberde manier te coveren?
Hier en daar zijn er zeker erg goeie momenten te bespeuren (het begin van The Promise of Agony is zeer goed, maar wordt dan weer te lang gerokken en eens de Ron begint met zingen is de pret voorbij en op het eind van het nummer denk je "dit wil ik nooit meer horen!").

Van Dark Angel had ik tervoren Time Does Not Heal reeds gehoord en die kon me niet bekoren. Hetzelfde gaat op voor deze hier.
Darkness Descends zou een erg goeie CD zijn (met een andere zanger dan zagevent Rinehart), die ik zeker eens wil beluisteren.
Maar van wat ik tot nu toe gehoord heb ben ik helemaal niet onder de indruk.

avatar van exodus
Verhalende lange dreigende boosaardige duistere gecompliceerde Thrash composities, en zo mogelijk nog langere teksten die beschrijven de ongewenste vunzige en duistere onprettige kanten in de mensheid op deze opvolger van Dark Angel na het flitsende meesterwerk Darkness Descends. Qua horror in onze ziel en qua muziek ging men flink de diepte in op dit bijna griezelige Thrash album, wat trouwens een hele opmerkelijke en geslaagde kant aan dit album is. Ook dat drumwerk hè...ook weer meesterlijk. Wat een beuken zeg! Mag ook graag naar dit gecompliceerde en zeer fascinerende album luisteren, maar voorganger Darkness Descends heeft wel mijn voorkeur!

avatar van Sir Spamalot
Derde album en opvolger van het alom bekende Darkness Descends, met opnieuw enkele line-up wijzigen. Zijn vertrokken: zanger Don Dotty en bassist Rob Yahn, die onmiddellijk na het opnemen van Darkness Descends was vertrokken. Zijn in de plaats gekomen: zanger Rob Rinehart en bassist Mike Gonzalez.
Het is een logische opvolger geworden, dus harde, snelle, soms chaotisch aandoende beukers van jewelste, maar ik heb volgende opmerkingen. Bevallen mij nog steeds aan dit album: de riffs, het drumwerk van Gene Hogland (God) en ietwat meer variatie in de nummers. Ik mis wel meer melodie en Don Dotty: Rob Rinehart is niet slecht maar heeft minder dreiging in zijn stem. Laat ik de stem van Rob horen in een donkere steeg, ga ik blijven staan, hoor ik de stem van Don, dan ga ik zenuwachtig op en af schuifelen.
Prima album, maar de zanger pas er niet bij. Noot: die cover van Led Zeppelin, namelijk Immigrant Song, neen hoor, Gene Hogland mag twee keer zo breed en groot zijn als ik, ik zou toch eens ferm mijn gedacht zeggen over deze miskleun.

avatar van Stijn_Slayer
Beslist geen slecht album, maar ik heb bij Dark Angel altijd het gevoel dat al het overige werk een beetje flets afsteekt bij Darkness Descends.

Ik heb nooit echt de neiging om een ander album van ze te draaien.

avatar van Edwynn
Iets minder dan Darkness Descends, ja. Maar zo'n klassieker valt ook niet te overtreffen wat mij betreft. Deze verscheen alweer 3 jaar later. Gene Hoglan had meer invloed op de nummers gekregen en de band ging dus een nieuwe technischere koers varen. Ook tekstueel heeft er een verschuiving plaatsgevonden van occultgerelateerde zaken naar de zieke uithoeken van de menselijke psyche. Alle ideeën komen door de wat rommelige productie niet helemaal uit de verf, maar wie daar doorheen prikt ondekt in de vorm van het monsterlijke No One Answers of het schitterende The Promise Of Agony toch wel een paar heerlijke klodders thrash vol met waanzinnige riffs en krankzinnig drumwerk. Puntige korte tracks zijn er ook in de vorm van de mokerslag die Death Of Innocence heet of het wat kalmere Never To Rise Again. Immigrant Song is de enige misser maar dat spreekt voor zich, denk ik. Het album vormt een mooie opmaat naar de ronduit geniale zwanenzang van de band: Time Does Not Heal.

avatar van Edwynn
Overigens is mijn exemplaar van het label Combat/Under One Flag. Century Media zal wel de re-release hebben uitgebracht?

avatar van Kronos
De cd die ik heb is op Century Media. De lp op Combat/Under One Flag.

Even een correctie doorsturen zou ik zeggen.

Edit: Voor Time Does Not Heal hetzelfde, heb daar een correctie doorgestuurd.

Ondanks dat de productie van Leave Scars is beter dan die van Darkness Descends blijft Darkness Descends onbetwist mijn favoriete album van Dark Angel, maar Leave Scars vind ik toch ook een erg sterk album.

De muziek klinkt met momenten lager gestemd, maar blijft zwaar, duister en bruut. Zo klinken veel albums van modernere metal bands niet meer. Absolute uitschieters zijn wat mij betreft "The Death of Innocence" en "No One Answers", wat een ongelooflijk brute nummers zijn dat! Verder vind ik "Never to Rise Again", "Older Than Time Itself" en "Leave Scars" ook erg goede nummers. "The Immigrant Song" van Led Zeppelin had weggelaten mogen worden.

Het drumwerk van Gene Hoglan was toen ook al indrukwekkend, nog steeds...

avatar van Stijn_Slayer
Net 'Immigrant Song' sinds lange tijd weer eens gehoord. Bijna van de stoel gevallen van het lachen. Wat is dat ongelofelijk slecht, zeg!

avatar van Lau1986
Dark Angel maakt zware duistere thrash metal met maar weinig rustpunten. Wat een drumwerk! (van niemand minder dan Gene Hoglan). En die riffs! En dan ook nog is een keer die vocalen eroverheen. Het kan soms wellicht wat chaotisch klinken, maar als je dat eenmaal gewend bent dan hoor je een uitstekende band die eigenlijk alleen echt de mist in gaat met de Led Zeppelin cover..