Henny Vrienten - De Prooi (1985)

Score
Label: EMI

1. De Prooi (2:04)
  2. Valerie (2:14)
  3. Noorhollandskanaal (1:40)
  4. Alleen (Instrumentaal) (3:00)
  5. Oostdijkse Fanfare (1:07)
  6. Op Zoek Naar de Engel (6:55)
  7. De Jager (0:55)
  8. Verleden Tijd (3:06)
  9. De Zeedijk (2:34)
  10. Teveeltequilatango (1:54)
  11. Vrij (2:20)
  12. De Vlucht (1:00)
  13. Paul en Valerie (2:24)
  14. Jager en Prooi (2:48)
  15. Alleen (3:15)

met Liesbeth List

neo (crew)
Er zijn zo enkele momenten die sfeermatig goed zijn. Daarmee is het meest positieve gezegd over deze score van Vrienten. Ongeinspireerde synthesizer rommel, met een experimenteel karakter zoals hij het bedoelt had. Een krijsende vogelgeluid bij enkele schrikeffecten in de film, noemde ze toendertijd experimenteel vermoedelijk. Vreselijk gewoon. De film is ook al niet best. Maar het ergste van alles nog wel dat men zijn muziek enorm kon waarderen; hij kreeg er zelfs een Zilveren Lessenaar voor!
Dit was overigens ooit de prijs voor filmmuziek bij de Nederlandse filmdagen. Loek Dikker kreeg twee jaar ervoor eentje voor De Vierde Man (compleet terecht). Maar Vrienten voor De Prooi? Dit zou mij eigenlijk moeten dwingen tot 0,5 sterren...

Daar ga je Vrienten....

avatar van FunkStar
Ik vind dit 1 van de beste luister Soundtracks van de jaren 80! Henny Vrienten is hier duidelijk nog aan het experimenteren maar dat mag de pret niet drukken!
Bij sommige stukken raak ik zelfs geemotioneerd.
De single "Alleen" van Liesbeth List is ook leuk!

neo (crew)
Dat nummer van Liesbeth List was ook al waardeloos in mijn ogen. Ze zette ook gelijk nog eens compleet de verkeerde toon in het begin van de film Off Screen, die overigens wel een goede score had.