Curtis Fuller - Volume 3 (1957)

Jazz
Label: Blue Note

1. Little Messenger (6:21)
  2. Quantrale (6:13)
  3. Jeanie (6:49)
  4. Carvon (6:59)
  5. Two Quarters of a Mile (6:33)
  6. It's Too Late Now (6:54)
Dardan
Als iemand me vraagt hoe het komt dat ik van jazz houd moet ik eigenlijk stilzwijgend met een kleine glimlach een album als dit in diens handen leggen.

Sommige combinaties lijken als van nature voorbestemd: Curtis Fuller én Art Farmer, hoe het geluid van deze heren in elkaar overgaat is eigenlijk onbeschrijflijk... Wanneer ze dan nog eens op de top van hun kunnen spelen weet je eigenlijk al genoeg. Sonny Clark die met zijn vlottere stijl voor wat meer variatie zorgt (wat een schitterende pianist was dat zeg!) is de kers op de taart.

Er zijn artiesten waarbij het liefde op het eerste gehoor was, zo vergeet ik bv. nooit meer het gevoel bij het horen van die melancholische trombone op 'I'm Old Fashioned' (Blue Train) - dat diepe geluid ging door merg en been. Hier laat die trombone zich op een veelzijdigheide wijze horen om versteld van te staan.

'Little Messenger' - dat volle geluid swingt als een wervelwind en nodigt, wat zeg ik, dwingt je om vrolijk te worden

Of daartegenover dat beginduet van 'Carvon' tussen Curtis Fuller en het strijkspel van George Tucker...

Het was een momentopname zoals je ze graag hoort op die eerste van de maand december in het jaar 1957

Sinds eergisteren is deze trombone-superheld niet meer onder ons, al is het nog wachten op een officiële bevestiging staan er al meerdere berichten op facebook. Wat kon de beste man toch een ongelooflijk stukje trombone spelen.

avatar van Mssr Renard
Hoi Dardan, ik ben geen steeds meer geïnteresseerd te raken in goede trombone-bop (als dat geen woord is, dan verzin ik deze bij deze).

Nu kom ik Fuller regelmatig tegen bij fantastische platen en vind ik zijn sound en frasering erg gaaf. Is dit nou een goede instap-plaat?

Dardan
Mssr Renard schreef:
Ik zou dit inderdaad beschouwen als een 'goede instap-plaat' Zoniet schitterend. Zijn quasi solo-album bij Blue Note (The Opener) is ook een erg mooie introductie, en als je het wat avontuurlijker wil is er ook nog altijd de fantastische J.J. Johnson

Dardan schreef:

Dan staat deze bij deze op de luisterlijst. Lang leve Spotify!

avatar van Mssr Renard
Erg fijne plaat met Quantrale als heerlijk hoogtepunt. Sowieso een knappe prestatie om vijf eigen songs aan te leveren en de standard dan aan het eind te plaatsen. Deze plaat is dus erg op en top Fuller, met uiteraard mooie, warme Bone-solo's, maar de trompetsolo's van Art zijn ook erg fijn. De combinatie tussen de schelle trompet en de warme trombone vind ik altijd al erg fijn, al is de sound van Art niet zo heel schel.

Zoals ook al door Dardan opgemerkt is het intro van Carvon wel erg fraai. Het begint met de warme klanken van de trombone en de met strijkstok gespeelde contrabas van George Tucker en doet me denken aan waar labels als ECM mee zijn groot geworden.