The Chick Corea Elektric Band - The Chick Corea Elektric Band (1986)

Jazz
Label: GRP

1. City Gate (0:53)
  2. Rumble (4:07)
  3. Side Walk (3:52)
  4. Cool Weasel Boogie (6:46)
  5. Got a Match? (5:43)
  6. Elektric City (4:11)
  7. No Zone (5:34)
  8. King Cockroach (6:55)
  9. India Town (5:09)
  10. All Love (5:48)
  11. Silver Temple (8:36)
Ozric Spacefolk
Over the top electrofunk van Chick Corea en zijn nieuwe bandje.

Veel electronisch gadgets (Synths, drums etc.), maken dit tot een echte jaren tachtig fusion-plaat.
Ik kan me voorstellen, dat niet iedereen dit kicken vind.

Patitucci/Weckl en Corea worden bijgestaan door twee van de grootste fusion gitaristen op aarde, te weten: Scott Henderson (1,8 en 11) en Carlos Rios (3,4 en 6).

Deze plaat is nog zonder saxofonist Eric Marienthal die later bij de band zou komen.

WPE
Toch vind ik dit album persoonlijk best goed, geef er zelfs 3,5 voor. Chick Corea is hier duidelijk in vorm...en het klinkt allemaal toch wel erg lekker, alhoewel inderdaad wel typisch jaren 80. Maar dat heeft ook zijn charmes.

avatar van Mssr Renard
Lekkere plaat op de grens van electronische fusion en electrofunk.

Klinkt misschien 'gedateerd' maar juist daarom een unieke plaat, want zo wordt muziek tegenwoordig niet meer gemaakt.
Veel synthesizers en electronische drumpads, vette rockriffs en funkende baspartijen. Maar er zijn ook genoeg meer songs met niet-electronische drums, zoals het weergaloze King Cockroach.

Dit is wel even wat anders dan Return to Forever of pianotrio-jazz, waarmee Corea zich meestal mee bezighoudt.

Ik hoop stiekem dat meer mensen deze plaat ontdekken en die eindscore eens omhoogkrikken.
Want een 2,5* voor deze meesterlijke plaat (waar niets mis mee is) is echt belachelijk.

Enige kritiek die ik kan uiten op deze band en stijl is dat het wat kil klinkt. De groove, funk en energie zijn duidelijk aanwezig, de soul is er wat minder.