Tinariwen - Emmaar (2014)

Mali
Wereld / Blues
Label: ANTI-

1. Toumast Tincha (4:19)
  2. Chaghaybou (4:53)
  3. Arhegh Danagh (4:03)
  4. Timadrit in Sahara (3:51)
  5. Imidiwan Ahi Sigdim (4:51)
  6. Tahalamot (5:03)
  7. Sendad Eghlalan (4:55)
  8. Imdiwanin Ahi Tifhamam (4:37)
  9. Koud Edhaz Emin (4:33)
  10. Emajer (3:37)
  11. Aghregh Medin (Hassan's Song) (4:19)
  12. Adounia Ti Chidjret * (4:18)
  13. Islegh Taghram Tifhamam * (4:21)
  14. Tin Ihlan * (4:06)
avatar van trebremmit
Opgenomen in Californie (Joushua Tree Park), omdat het in Mali nog steeds erg gevaarlijk is.
Ben hem nu aan het luisteren en het klinkt weer erg fijn, mooie heldere productie ook.

woordenaar
Klinkt meer blues, en minder Arabisch. Misschien wel hun beste tot nog toe.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
woordenaar schreef:
Klinkt meer blues, en minder Arabisch. Misschien wel hun beste tot nog toe.

klopt ! Toch hoor ik liever meer Arabisch, neig tegenwoordig ook steeds meer naar Tamikrest, die vind ik iets meer verrassend.

avatar van erwinz
Tinariwen moest de Noord-Afrikaanse woestijn dit keer noodgedwongen verruilen voor die van Californië, maar veel invloed op de muziek heeft het niet gehad. Die blijft prachtig en bezwerend. Vorig jaar leverde Tamikrest de beste plaat in het genre af, dit jaar is Tinariwen aan de beurt.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: Tinariwen - Emmaar - dekrentenuitdepop.blogspot.nl
Erwin

Hypnotiserende blues!!

avatar van Cor
Cor
Ze kunnen het nog steeds. Verrassend is het al lang niet meer, maar die schroeiende, dreinende en - inderdaad Decade - hypnotiserende blues klinkt nog steeds heel aangenaam.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Toumast Tincha is mijn favoriet, fantastisch sfeervol nummer. De intro, gebrekkig Engels incluis, maakt het af. Sowieso een erg fijn album van Tinariwen, hoewel het inderdaad niet al te vernieuwend is binnen hun eigen oeuvre. Sterker nog: sommige nummers lijken bijna een cover van hun eerdere nummers - zo is de melodielijn van Imidiwan Ahi Sigdim bijna identiek aan die van Imidiwan Afrik Tendam. Nou zou dat, gezien de vergelijkbare titels, best een bewuste actie kunnen zijn geweest, maar aangezien ik geen Touareg begrijp zal dat voor mij wel een raadsel blijven. Hoe het ook zij: dat kleine kritische kanttekeningetje neemt gelukkig niets weg van de luisterervaring, want ik zit ik weer bij elk nummer te genieten.

avatar van .Fee.
Wat een goddelijk album, beste ontdekking van 2014 voor mij.

avatar van Supersid
Mooie plaat, en een band waar ik best wat meer van wil leren kennen. Mijn lp heeft nog drie bonustracks, ook die zijn prima.

avatar van philtuper
DjFrankie schreef:

Luister maar eens naar de eerste twee albums van Tinariwen. Meer authentiek geluid en in mijn ogen nog steeds de beste van hun, vooral Radio Tisdas Sessions. Daar vind je dat unieke geluid voor het eerst; die typische psychedelische gitaarsound gemixt met Afrikaanse meerstemmige zang. Schitterend album!

avatar van philtuper
Liefhebbers van deze plaat, luister vooral ook eens naar Imarhan Timbuktu - Akal Warled. Niet op MM (?!) uit 2014 en ook al zo hypnotiserend mooi. En uiteraard het eerder genoemde Tamikrest en Etran Finatawa zijn zeer de moeite waard.