Suzanne Vega - Tales from the Realm of the Queen of Pentacles (2014)

Label: Cooking Vinyl

1. Crack in the Wall (4:23)
  2. Fool's Complaint (2:39)
  3. I Never Wear White (3:08)
  4. Portrait of the Knight of Wands (4:18)
  5. Don't Uncork What You Can't Contain (3:31)
  6. Jacob and the Angel (4:05)
  7. Silver Bridge (3:47)
  8. Song of the Stoic (4:05)
  9. Laying on of Hands / Stoic 2 (3:52)
  10. Horizon (There Is a Road) (2:50)
avatar van erwinz
Jaren hebben we het moeten doen met opgepoetst oud werk (dat overigens zeker niet tegen viel), nu eindelijk weer eens een nieuwe Suzanne Vega plaat. Aan de ene kant onmiskenbaar Suzanne Vega, maar de Amerikaanse singer-songwriter weet zich toch ook te vernieuwen op een plaat die niet onder doet voor haar beste werk.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: Suzanne Vega - Tales From The Realm Of The Queen Of Pentacles - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

kistenkuif
Mooi gevarieerd album van een dame die mij helemaal ontschoten was. Komt omdat ik haar vroegere albums nogal slecht geproduceerd vond. Resultaat vlees noch vis. Bij de aanschaf van deze plaat blijkt in haar winkelvakje dat ze die makke zelf heeft hersteld met de erg fijne semi-akoestische Close- Up Serie 1-4. Inpakken en wegwezen met die schappelijk geprijsde handel. Weer thuis kan ik dagenlang niet van haar afblijven. Zowel dit nieuwe album als de herziene versies van haar oud werk maken van mij daarom een tevreden mens. Teksten die hout snijden, een licht hypnotiserende stem, mooie composities en lekker transparant geproduceerd. Elegante en toegewijde vakvrouw die zich gelukkig weer laat zien en horen.

avatar van Lura
kistenkuif schreef:

99,9 F en Nine objects of desire vond ik niet slecht geproduceerd door Mitchell Froom. Vooral 99,9 F vind ik interessanter dan dit album.

kistenkuif
Die wel ja, maar de eerste twee vind ik echt gedateerd klinken.

avatar van Slowgaze
Een tijdje terug had ik een vriendin het debuut van Suzanne cadeau gedaan. Omdat we allebei van het werk van singer-songwriters als Fiona Apple, Laura Marling, Joni Mitchell en Eefje houden, dacht ik dat de cd haar wel zou bevallen. Ze had grote problemen met de jaren tachtig-productie zei ze. Ik heb er zelf nooit enige moeite mee gehad, vind de productie op het debuut ook lekker dromerig, maar sindsdien kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die er niet zo over denken.

kistenkuif
Zeuren over de productie zal ik niet bij dit album. Het is niet vernieuwend of revolutionair wat miss Vega nu laat horen maar wel mooi divers en goed uitgevoerd. Gewoon erg lekkere muziek. Let ook even op de muzikanten die haar begeleiden. Als die er live bij zijn, sta ik vooraan.

kistenkuif
Na verloop van tijd wordt het album toch wel een beetje gewoontjes om te beluisteren. Halfje eraf. Haar Close-Up serie bevalt me wél goed.

avatar van Broem
Ik vind dit een typisch Suzanne Vega album. Het klinkt perfect en is met veel zorg geproduceerd. De kwaliteit druipt er vanaf. De songs zijn wel erg herkenbaar maar gelukkig wel gezongen door Suzanne die perfect bij stem is. Een stem die ik altijd erg karakteristiek heb gevonden. Netjes binnen de lijntjes gekleurd. Nog 'n paar luisterbeurten maar zeker een ruime voldoende.

avatar van spinout
Toen ik de hoes zag en de titel las, dacht ik dat dit een door Keltische muziek (Enya) beïnvloedde plaat zou worden, maar niet dus. Een typische Suzanne Vega plaat zegt Broem hierboven. Ik vind dat er toch wel een verschil zit tussen haar platen, maar als je stelt dat dit een typische Suzanne Vega plaat is, verwacht je wel deze plaat gek genoeg. Niet slecht, maar ze heeft gelukkig betere.