James Brown and The Famous Flames - Please Please Please (1958)

Alternatieve titel: James Brown's Sixteen Biggest Hits

R&B / Soul
Label: King

1. Please, Please, Please (2:47)
  2. Chonnie-On-Chon (2:13)
  3. Hold My Baby's Hand (2:13)
  4. I Feel That Old Feeling Coming On (2:34)
  5. Just Won't Do Right (2:36)
  6. Baby Cries over the Ocean (2:37)
  7. I Don't Know (2:48)
  8. Tell Me What I Did Wrong (2:22)
  9. Try Me (2:33)
  10. That Dood It (2:28)
  11. Begging Begging (2:54)
  12. I Walked Alone (2:44)
  13. No No No No (2:14)
  14. That's When I Lost My Heart (2:51)
  15. Let's Make It (2:27)
  16. Love Or a Game (2:16)
avatar van jelmer19
Tijd dat James de funk nog niet echt gevonden had. Hier staan dan ook nog een paar echte ouderwetse soulsongs op en dit kan de man ook alleraardigst. Mooi cdtje met James die er op de meeste nummers voluit op loszingt..

avatar van Masimo
Geen funky James Brown inderdaad, maar al wel een hele goede. Een aantal grote nummers er op (Please, Please, Please kent iedereen wel) maken dit toch wel tot een erg leuk album. Misschien in de schaduw van zijn sterkere, latere werk, maar alsnog kwalitatief van erg hoog niveau. Lekker debuut, hoor!

avatar van lennon
De 1e JB plaat. Een goede zanger, maar nog niet mijn zijn eigen geluid. Deze plaat neigt naar mijn smaak teveel naar Rock 'n roll, en daar ben ik geen liefhebber van.

Natuurlijk staan er wel mooie tracks op, en ook veel, maar het houdt mijn aandacht niet vast.

Wat ik niet begrijp is dat een nummer als Try Me later gewoon ook weer op James Brown - Prisoner of Love (1963) te vinden is in precies dezelfde uitvoering. Iets wat ik meer hoor op JB platen.. Why??

Historisch album omdat het zijn 1e was, maar niet omdat ie zo enorm goed is....

avatar van Reijersen
Wie o wie kent de oude zwart-wit beelden niet van James Brown op het podium die zich bij de eerste noten van Please Please ten aarde stort en zijn mantel afgooit. Kijk anders nog even hier.
JB kennen we natuurlijk van zijn latere funkwerk, maar op dit album brengt hij vooral prachtige soulsongs. Onversneden en recht je ziel in.

1. Please Please Please – Geweldige ballad. Vol overtuiging gezongen en bijzonder sfeervol.
2. Chonnie-on-Chon – Meer de rock ’n roll kant op
3. Hold by baby’s hand – Een stuk rustiger weer. Lekker nummer, vooral door de zang.
4. I feel that old feeling coming on – vrolijk rock ’n roll nummer
5. Just wont do right - Rustig nummer met veel aandacht voor de koortjes
6. Baby cries over the ocean – En van rustig gaan we hier weer terug naar rock ’n roll. Afwisseling genoeg.
7. I dont know – Erg in de lijn van Please Please Please, qua alles.
8. Tell me what i did wrong – deze zit dan weer meer in de rock ’n roll hoek. Lekker geblazen.
9. Try me – nog zo’n legendarische ballad van JB die hij vol overgave zingt.
10. That dood it – alsof het zo bedacht is gaat het tempo nu weer omhoog. JB verteld een verhaaltje
11. Begging begging – doo wop voor de afwisseling. Grappige koortjes.
12. I walked alone – De vocale capaciteiten van Brown zijn toch wel goed te horen op dit nummer.
13. No no no no – De rock ’n roll zijn we nog niet kwijt op deze plaat, getuige dit nummer
14. That’s when i lost my heart – hier hoor je wederom goed hoe James zo lekker in zijn uithalen blijft hangen.
15. Lets make it – deze zit dan weer een beetje tussen de ballad en rock ’n roll in
16. Love or a game – Dit is dus echt heel erg lekker gezongen. De hartenzeer is overal doorheen te horen. Wat een overgave

(bron: Opus de Soul)