Rufus Wainwright - Vibrate (2014)

Alternatieve titel: The Best Of

Canada
Pop / Folk
Label: Universal

1. Going to a Town (4:07)
  2. Out of the Game (4:06)
  3. Me and Liza (3:21)
  4. Hallelujah (4:12)
  5. Oh What a World (4:25)
  6. April Fools (5:03)
  7. Poses (5:01)
  8. Cigarettes and Chocolate Milk (4:42)
  9. Vibrate (2:45)
  10. The One You Love (3:45)
  11. I Don't Know What It Is (4:53)
  12. The Art Teacher (3:53)
  13. Go or Go Ahead (6:40)
  14. Dinner at Eight (4:34)
  15. Foolish Love (5:46)
  16. Sometimes You Need (3:23)
  17. Grey Gardens (3:06)
  18. Tiergarten (3:27)
  19. Bitter Tears * (3:33)
  20. The Maker Makes * (3:49)
  21. Across the Universe * (4:09)
  22. La Complainte de la Butte * (3:08)
  23. Chelsea Hotel No. 2 * (3:56)
  24. Chic and Pointless * (3:49)
  25. WWIII * (3:57)
  26. Jericho [Live from the Artist's Den] * (3:42)
  27. Montauk [Live from the Artist's Den] * (3:54)
  28. If Love Were All [Live at Kenwood House 2010] * (2:40)
  29. Do It Again [Live at Kenwood House 2010] * (5:10)
  30. Zing! Went the Strings of My Heart [Live at Kenwood House 2010] * (2:36)
  31. Memphis Skyline [Live at Kenwood House 2010] * (4:46)
  32. Martha [Live at Kenwood House 2010] * (3:17)
  33. One Man Guy [Live at KCRW 2001] * (4:44)
  34. BBC Interview with Jo Whiley * (0:58)
totale tijdsduur: 1:17:09 (2:15:17)
avatar van Justinx
House of Rufus leek al een complete verzamelaar, maar Vibrate was volgens Wainwright toch nodig. Deze best of zal ongetwijfeld een stukje goedkoper zijn, waardoor het wellicht een ander publiek aantrekt. Ik sla over, alles is wel bekend. Enkel Me and Liza is een nieuw nummer op de plaat.

Als we het toch over Rufus hebben: luister ook eens naar de nieuwe Pink Martini-plaat Get Happy met daarop twee nummers van hem.

Voor mij ook niet echt een interessante release nee.

avatar van DargorDT
Ik heb nog nooit iets van Rufus gehoord. Dit is dus een verzamelaar. Leuk voor nieuwkomers?

Nee niet echt... de albums van Rufus hebben elk een eigen sfeer en daar doen verzamelaars zelden goed aan (plus natuurlijk de ontbrekende nummers die je mist en er op hadden moeten staan).

-het folky-achtige van zijn debuut
-de pittigheid van Poses
-de orkestrale bombast van Want one en two
-de poppy kant op Release the Stars
-de piano somberheid op zijn vorige album
-de Mark Ronson soulpop van zijn laatste album

Het is maar net wat je ligt maar misschien dat dit album wel kan helpen dat te ontdekken

avatar van DargorDT
De beste verzamelaar van Rufus is dus gewoon z'n complete discografie? Ik zal eens naar Want One en Want Two gaan luisteren, die hebben hier op MuMe het hoogste gemiddelde. Dan hoor ik vanzelf of de muziek me ligt.

avatar van Kaaasgaaf
Toch wel een deprimerende gedachte dat het hoogtepunt van dit supertalent, met Poses en de beide Wants, inmiddels alweer meer dan tien jaar achter ons ligt. Release The Stars vond ik nog wel een toffe plaat, maar Songs For Lulu deed me bitter weinig en Out Of The Game vond ik bij vlagen zelfs tenenkrommend. Dat hij nu een Best Of uitbrengt is ook een weinig goed teken en dat er in totaal slechts drie tracks van die laatste drie platen zijn geselecteerd (van Lulu zelfs nul) spreekt eveneens boekdelen. Het kan toch niet zo zijn, dat zo relatief vroeg in zijn carrière het heilige vuur van dit genie reeds opgebrand zou zijn en hij nu al op oude successen moet teren? Ik blijf hopen op een wederopstanding, maar met releases als deze wordt die hoop wel behoorlijk op de proef gesteld.

Altijd moeilijk dit soort compilaties. Ja het zijn geweldige nummers, nee ze horen niet echt bij elkaar onder één titel en uiteraard missen we allemaal wel onze eigen favorieten.
Maar hoe dan ook is en blijft het Rufus Wainwright. Met Songs For Lulu heb ik erg weinig maar verder heeft Rufus voor mij nog geen missers begaan.
Als hebbedingetje op vinyl is dit misschien nog best leuk (aangezien ik alles al op cd heb en niet alles opnieuw op vinyl hoef).

En verder? gewoon hopen dat ie nog een aantal zeer mooie albums weet af te leveren

avatar van Vert Lin
Op zich een goede plaat, edoch halverwege verdwijnt mijn aandacht. Denk dat het komt door een soort van eenvormigheid in het aanbod. Dit gevoel heb ik ook bij zijn reguliere platen.