Sunn O))) & Ulver - Terrestrials (2014)

Metal / Avant-Garde
Label: Southern Lord

1. Let There Be Light (11:41)
  2. Western Horn (9:51)
  3. Eternal Return (14:29)
avatar van Edwynn
Deze bands passen best bij elkaar. Ik kan me er iig wel iets bij voorstellen: drones, electronica en chantzang van Garm. Of zoiets.

Hier even klikken voor alvast een klein sampletje.

avatar van Don Cappuccino
Ontzettend benieuwd naar, deze combinatie kan wel eens een gouden greep zijn. De sample klinkt als Ulver op Messe I.X-VI.X met (jawel) Sunn O))).

avatar van bennerd
Dit zie ik zitten!

avatar van Glorious
Oh, wat ga ik hier naar uitkijken zeg! Die excerpt van Eternal Return klinkt al veelbelovend.

avatar van Don Cappuccino
Twee van de meest creatieve bands op deze aardkloot werken samen, de verwachtingen zijn dan belachelijk hoog. Na de eerste luisterbeurt kan ik zeggen dat het sowieso een extreem sfeervolle plaat is geworden die duidelijk verschillende elementen van beide bands combineert. De drone van Sunn O))) zit erin maar ook het klassieke en melancholische element van Ulver. Let There Be Light maakte vooral indruk, zowat slow motion jazz, prachtige trompetpartijen!

Sammael
Ik ben erg benieuwd, maar gaat deze release alleen op LP uitkomen?

Sammael schreef:
Ik ben erg benieuwd, maar gaat deze release alleen op LP uitkomen?

Nee, gewoon op CD en LP. Het album is trouwens opvallend vroeg gelekt, ik ga hem waarschijnlijk wel aanschaffen.

avatar van Edwynn
Wist ik veel dat O' Malley en Rygg al samenwerkten op dit album van Æthenor. Heb ik nog even iets om mijn tanden op stuk te bijten totdat ik deze in mijn klauwen heb.

avatar van itchy
Benieuwd naar, zit net te genieten van deze samenwerking van O'Malley.

avatar van KJHKB
In het eerste nummer zijn het vooral de blazers die het karakter van het nummer bepalen, maar het komt pas echt tot leven wanneer de drums in worden gezet. Het tweede nummer valt dan toch wat weg, doet niet veel, maar met name Eternal Return is een pareltje, de slepende muziek, geweldige strijkers waarna halverwege Garm een van zijn beste vocale prestaties aflevert.

De verwachtingen waren hooggespannen. Misschien wel te hoog...

Uiteindelijk kan ik het album wel waarderen. Maar bijzonder is het écht niet. De opnames stammen reeds uit 2008, en deze 35 minuten aan muziek opgenomen in één nacht, wordt nu pas uitgebracht. Alsof beide bands het in de eerste instantie niet de moeite waard vonden om uit te brengen, wat eigenlijk niet zo vreemd is.
Nu zijn er natuurlijk wat finishing touches aangebacht, maar toch.

Qua geluid is het voornamelijk Ulver wat je hoort (uit 2008), Sunn O))) speelt een kleine rol. Als deze plaat alleen onder Ulver's naam werd uitgebracht had ik dat niet vreemd gevonden.

Conclusie? Aangename, maar weinig bijzondere plaat.

Sowieso valt het mij op dat er een behoorlijke schare Ulver en Sunn O))) fans zijn die blindelings alles aanschaffen.
Ronduit lachwekkend zijn sommige reviews, die dit album de hemel in prijzen en er weer van alles achter zoeken.

Begrijp mij niet verkeerd: ik ben een groot fan van beide bands. Maar wél met beide benen op de grond. Dit werkje is weinig opzienbarend en voegt niets toe aan de discografie van beide bands.

Het is afwachten waar Sunn O))) nu mee op de proppen gaat komen

avatar van king_pin
Wat is een half uur snel voorbij zeg, ik heb Terrestrials al een aantal keren opgezet en telkens is hij al weer klaar voordat ik er erg in heb. Mooie dromerige drones, alleen door de korte speelduur voelt hij on-af wat mij geen verzadigd geeft. Maar muzikaal gezien een geslaagde samenwerking.