Ultimate Spinach - Ultimate Spinach (1968)

Label: MGM

1. Ego Trip (3:15)
  2. Sacrifice of the Moon (3:46)
  3. Hung Up Minds (2:56)
  4. (Ballad of) the Hip Death Goddess (8:15)
  5. Your Head Is Reeling (3:41)
  6. Dove in Hawk's Clothing (3:54)
  7. Baroque #1 (4:49)
  8. Funny Freak Parade (2:35)
  9. Pamela (3:48)
avatar van misja82
Heerlijk psychedelic plaatje. Typisch eind jaren zestig flower power gevoel. Met name het epische meesterwerk "ballad of the hip death goddes" is voor elke liefhebber van dit genre een must have!

avatar van misja82
Yes, deze op plaat gevonden, een prachtige her-uitgave uit 2000. Wat een pareltje is dit toch!

avatar van Droombolus
Ze werden in de 60s totaal niet serieus genomen, eerder gezien als het ergste exponent van de mislukte Boss-Town hype. Je hoort op hun platen allerlei nogal duidelijke invloeden van West-Coast bands als de Airplane en Country Joe & The Fish voorbij komen en ze kregen dan ook al snel het predikaat dat het kommersjele nep-hippies waren die alleen maar goed konden jatten en zelf niks aan de muziek toe konden voegen.

Toen ik 35 jaar na dato me weer eens in de Spinach ging verdiepen vond ik dat eigenlijk behoorlijk onterecht.. OK, echte hoogvliegers zijn het niet maar ze hebben wel degelijk een eigen gezicht, gaven de sfeer van de tijd goed weer en vooral de eerste 2 LPs zijn IMO aanraders in het genre ......

Fijne ontdekking van deze niet zo bekende psychedelische rockformatie

avatar van Don Cappuccino
Your Head Is Reeling is gecoverd door het Finse Hexvessel en daardoor ben ik wel benieuwd naar de volledige plaat van Ultimate Spinach.

avatar van wibro
Psychedelic rock van de bovenste plank van een band die ik dit jaar pas ontdekt heb en dat terwijl ik de jaren zestig toch bewust heb meegemaakt. Er valt dus nog genoeg muziek te ontdekken uit de jaren zestig, die het voor mij toch vooral moet hebben van dit soort rock. Ook de moeite van het beluisteren waard de opvolger van dit zeer aanstekelijke album; Ultimate Spinach - Behold & See (1968)
Mooiste nummer van dit album "Your Head is Reeling".

5.0*

Ballad of the hip death goddess is al jaren een van mijn favoriete nummers in het genre van de psychedelische rock. Your head is reeling is ook prachtig.