Chocolate Watch Band - No Way Out (1967)

Label: Sundazed

1. Let's Talk About Girls (2:46)
  2. In the Midnight Hour (4:29)
  3. Come On (1:51)
  4. Dark Side of the Mushroom (2:40)
  5. Hot Dusty Road (2:27)
  6. Are You Gonna Be There (At the Love-In) (2:26)
  7. Gone and Passes By (3:15)
  8. No Way Out (2:25)
  9. Expo 2000 (2:42)
  10. Gossamer Wings (3:32)
  11. In the Midnight Hour * (4:32)
  12. Milk Cow Blues * (2:59)
  13. Psychedelic Trip * (1:57)
  14. Sweet Young Thing * (2:59)
  15. Baby Blue * (3:17)
  16. Misty Lane * (3:06)
  17. She Weaves a Tender Trap * (2:41)
  18. Don't Let the Sun Catch You Crying * (2:46)
  19. Since You Broke My Heart * (2:17)
  20. Misty Lane [Alternative Take] * (3:01)
avatar van Toon1
Garage-psych op z'n best.

avatar van Ward
Ik ken niet heel het album, maar wat een geweldige band.

Lijkt me trouwens ook echt iets voor obsessed.

avatar van Toon1
Vergeten band, onterecht afgedaan als Rolling Stones-klonen omdat de zanger wel heel erg als Mick Jagger klinkt. Het verhaal gaat trouwens dat Mick Jagger 'Come On' van the Chocolate Watchband hoorde, en dat hij dacht dat hij naar een nummer van zijn eigen Rolling Stones luisterde.

De band was onder de hoede van Ed Cobb, die ook the Standells, één van de meest succesvolle garagebands uit Californië, producete. Maar de Chocolate Watchband verdiende op zijn minst evenveel succes. Deze plaat is misschien wel de beste mix van garagerock en psychedelia die ik heb gehoord. Sterke singles, sterke covers, goede instrumentals, een album dat eigenlijk niet verveelt (En hun cover van Dylan's 'Baby Blue' is de beste versie die ik ken van dat nummer. Het staat op dit album als bonustrack). Spijtig genoeg was de band na dit album eigenlijk al uit elkaar. Daarna zijn er toch nog twee platen uitgebracht met restjes die de platenmaatschappij nog had.

Ward schreef:
Ik ken niet heel het album, maar wat een geweldige band.

Lijkt me trouwens ook echt iets voor obsessed.

Waarom als ik vragen mag? Zal er eens achteraan gaan, had hier nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

avatar van Ward
Ik weet ook niet waarom ik daar precies op kwam, maar jij bent toch een liefhebber van psychedelische 60's pop. Hier zit dan ook nog garagerock in verwerkt. Probeer het gewoon eens zou ik zeggen.

avatar van Toon1
Pop zou ik dit niet meer noemen, het heeft niet meer veel gemeen met the Zombies of the Beach Boys. Ik zou trouwens eerder ook deze twee aanraden dan dit:

en

Jaja Toon, Nuggets ga ik sowieso nog wel een keer luisteren

avatar van Ward
Ja het is geen pure pop zoals die bands die jij noemt maken, maar ik hoor toch ook wel popinvloeden. Op een of andere manier vind ik het wel bij obsessed passen, maar misschien zit ik er ook wel naast. Maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.

obsessed schreef:
Jaja Toon, Nuggets ga ik sowieso nog wel een keer luisteren

Goed zo

LocoHermano
Heb nog niets van deze band, maar de clips op youtube stemmen me vrolijk. Volgende keer toch maar eens beluisteren als ik 'm weer in de bakken zie staan

tondeman
Meteen meenemen, fantastische band + muziek

tondeman
''No Way Out' blijft zo'n ziek nummer

avatar van dj maus
Niet alle nummers zijn even goed uitgewerkt en soms wordt er ook maar matig gemusiceerd. "In The Midnight Hour" klinkt bijvoorbeeld weinig geïnspireerd. De twee hits, 1 en 6, kloppen echter helemaal. Dé toppers voor mij zijn de twee instrumentaaltjes, 4 en 9.

avatar van Osiris Apis
N.a.v. de Nuggets ben ik bezig met volledige albums te luisteren van de bands die op die compilatie staan.
De 2 instrumentale nummers zijn idd erg goed. De cover Baby Blue vind ik echt geweldig.
Mindere nummers vind ik Hot Dusty Road en Gossamer Wings. De vervormde stem in Gossamer Wings vind ik slecht.
Aantal nummers doen me ook wel aan Them (bijvoorbeeld Milk Cow Blues, Gone and Passes By) denken, door de blues invloeden en mondharmonica.

avatar van dj maus
Osiris Apis schreef:

En dat terwijl het concept van Nuggets nu juist was om van al die matige albums steeds dat ene briljante nummer te pakken en die tracks bij elkaar op een plaat te zetten.

avatar van Osiris Apis
Dan heb ik het concept niet helemaal begrepen. Er zullen vast matige albums tussen zitten met alleen dat topnummer. Maar ook een aantal goede denk ik. Deze is alvast goed en die van de Blues Magoos ook. En die van de The Seeds, The Sonics en The Standells lijken me ook wel sterke albums.

Stijn_Slayer
Zeer sterk album, echte sixties psychedelische rockmuziek.

Ik kwam hierop via een Neil Young concert waarbij hij deze band noemde. 'Hot Dusty Road' van Buffalo Springfield coveren zij zeer geslaagd. Ik denk sowieso dat liefhebbers van Buffalo Springfield deze band goed kunnen waarderen.

'Dark Side of the Mushroom', 'Gone And Passed By' en 'Now Way Out' zijn ook geweldig, maar eigenlijk elk nummer is goed.

avatar van misja82
Nog zo'n plaat waar ik nimmer van gehoord heb en na een keer beluisteren dolenthousiast van wordt.
Ben zeer groot liefhebber van sixties-pschychedelic rock/folk, dus mocht je nog tips hebben omtrent dit genre, laat het me weten!

Stijn_Slayer
Deze wellicht (al is 'ie minder garage, en meer psych): Strawberry Alarm Clock - Incense and Peppermints (1967)

De nuggets (en rubble) boxen zijn verder de perfecte de perfecte instappers, van daaruit verder zoeken.

avatar van Droombolus
Het even 4 jaar geduurd voor ik deze post tegenkwam Stein ......

Je weet toch dat de Strawberry Alarm Clock leden fan waren van de Chocolate Watch Band en hun bandnaam een bewuste variatie is op de CWB naam .......... ?

Nu wel.