Klein Orkest - Het Leed Versierd (1982)

Label: Polydor

1. Laat Mij Maar Alleen (3:20)
  2. Paarse Overall (2:10)
  3. Ellie (3:24)
  4. Vrienden (6:00)
  5. De Laarzen (2:54)
  6. Over 100 Jaar (4:18)
  7. Koos Werkeloos * (3:00)
  8. 't Lijk (5:30)
  9. De Boodschappentas (3:44)
  10. Soldaat op de Foto (4:40)
  11. 't Liefste (3:10)
  12. Het Leed Versierd (4:46)
avatar van sq
sq
Niet te geloven. Zo´n standaardwerk in de Nederlandse popmuziek als 40859e invoer. Met het onvergetelijke ´Het Lijk´ als mijn favoriet.

avatar van Edski
"Het lijk" is inderdaad meesterlijk!

avatar van Dungeon
Wat een laag gemiddelde voor dit werk.

avatar van Simon Smith
Ja, belachelijk, mijn favoriet is, denk ik, Ellie.

avatar van Madjack71
Prima plaat, die wel ietwat gedateerd klinkt, maar niet op een storende manier. Harry Jekkers maakte na het Klein Orkest nog furore in de theater en had ook nog een hit als Harry Klorkestein met O, O den Haag...nu vrijelijk vertaald naar dat hersenloze programma O, O Cherso o.i.d.
Laat mij maar alleen en Koos Werkeloos waren geloof ik de twee hits. Waarvan Koos Werkeloos prima paste in de grote werkeloosheidsproblematiek van destijds...Janse Bagge Band had ook toen een hit met Sollicitere. Verder zijn er nog wel meer tekstuele vondsten, met een kwinkslag te vinden. Over 100 jaar of de prachtige hoempapa van 't Lijk. Goede nederlandstalige muziek, die zich m.i. kan meten met de band; het, die ook muzikaliteit combineerde met maatschappelijke relevante teksten.

avatar van vincentcorjanus
ik zeg 1.0 omhoog voor deze heerlijke plaat

avatar van vincentcorjanus
Leuke plaat, grappige leuke teksten favorieten van deze plaat zijn toch wel Het Lijk, Soldaat op de foto en ook de titelsong van de lp vind ik erg mooi Het leeds versierd *4.0

avatar van Snakeskin
Een typisch Nederlands product van een band die omhoog kwam in een periode dat de Nederlandstalige muziek opgang maakte. De band deed zich zelf tekort vanwege haar kortstondige bestaan. Dat er meer inzat dan dit blijkt uit de opvolger.

Ted Kerkjes
De titelsong is het mooist.

Ted Kerkjes
Wat ik opvallend vind aan de nummers van Klein Orkest en Harrie Jekkers is dat er veel nummers in de ze-persoon geschreven zijn. 'Ellie', 'De Boodschappentas', 'Het Leed Versierd', 'In De Wolken', 'De Baksteen (Ans)', 'Laatste Dag', 'Zonsondergangen', 'Marianne', 'Nooit Meer Terug'...
en er veel over een relatieprobleem gaan. ('Ellie', 'De Boodschappentas', 'De Baksteen (Ans)', 'Zonsondergangen', 'Marianne', 'Nooit Meer Terug'.)

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Een prima debuut, heb de LP gekocht met "Koos Werkëloos" erop. "Het Leed Versierd" vind ik toch sterker dan de opvolger. "Laat Mij Maar Alleen" heel vaak gehoord maar blijft mooi met dat kenmerkende orgelgeluid. "Vrienden", Ëllie" en "Soldaat op de Foto" zijn mijn favorieten.

Wat klinkt die keyboard waardeloos bij Vrienden; gewoon zonde van het verder prima nummer.

Ted Kerkjes
Ik vind het wel mooi klinken. Het past goed bij het nummer. Overigens is het een elektrisch orgel en geen keyboard.

Voor mij is dat gelijk.

Snakeskin schreef:

Waarom slechts twee sterren?

Mooie plaat. Een die als je van Nederpop houdt zeker niet mag ontbreken in de collectie.

Jekkers is geen super zanger, maar wel een unieke. Mooie teksten ook! Lekker achterhaald klinkt het allemaal (qua sound), en dat maakt t zo leuk!

avatar van nlkink
Dit was in 1982 of 1983 mijn eerste Nederlandstalige plaat. Doe Maar was toen ook al groot maar dat was in mijn ogen een band voor kleine meisjes. Ze waren op televisie in een jeugdprogramma van de IKON en ze speelden live 'Laat Mij Maar Alleen' en 'De Laarzen'. Ik was gelijk verkocht. Dit ging tenminste ergens over.
Toen de opvolger uitkwam heb ik die ook meteen aangeschaft. Doet wat mij betreft niks onder voor 'Het Leed Versiert'. Ik vind ze allebei nog heel erg goed. Op vinyl!

avatar van vanwijk
Voor mij een waar meesterwerk, naast Vroeger of Later van Robert Long, Voor de Overlevenden van Boudewijn de Groot en Van Kwaad tot Erger van Bots.
Brengt me terug naar mijn studententijd in Tilburg. Ellie en de titelsong doen het nog altijd!