Bark Psychosis - Independency (1994)

Rock / Avant-Garde
Label: 3rd Stone

1. I Know (4:11)
  2. Nothing Feels (3:44)
  3. All Different Things (8:10)
  4. By Blow (5:08)
  5. Manman (5:03)
  6. Blood Rush (7:14)
  7. Tooled Up (7:36)
  8. Scum (21:15)
JonnieBrasco
Waar hun album Hex (uit hetzelfde jaar) een warm, dromerig en nog enigszins poppy sound heeft, is dit album een stukje harder, duisterder, materialistischer en meer 'industrial'. Wat de albums gemeen hebben zijn uitgebreide experimentele composities, die op redelijk bewonderingswaardig niveau worden uitgevoerd. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar Hex, al was het alleen al omdat Independency een hoes heeft die me koud laat.

avatar van Schizophrenia
Ik ken alleen I Know van dit album, maar dat is toch ook weer een echt geweldig nummer. Zou graag dit album in mijn bezit willen hebben.

avatar van Broem
Een van de 'fijnste' bands die ik het afgelopen jaar heb ontmoet en met terugwerkende kracht aan het luisteren en verzamelen ben. Niet alles is makkelijk verkrijgbaar maar gelukkig wist ik afgelopen week een exemplaar van Independecy binnen te halen. Uit het hetzelfde jaar als het album Hex en is een verzameling van eerder uitgebrachte songs. Werkelijk magistraal gezongen, gespeeld en geproduceerd. Alles is goed aan dit album. Dit is muziek met hoofdletters en weet gewoon na 1 luisterbeurt al volledig te voertuigen. Helemaal top.

Bark Psychosis ken en volg(de) ik al sedert den beginne. Hun oorspronkelijke cds staan hier en inmiddels ook diverse lps, Hex, Codename Sucker en hun verzanelaar Independency. Deze dus hier. Enkel en alleen voor hun tour du force met Scum zou je deze moeten aanschaffen of hebben aangeschaft. Een experimentele ambient song, 21.15 minuten en je bent weg van de realiteit ja. Nog immer een waan nummer. Destijds weinig aandacht voor band en muziek want het was niet bepaald te categoriseren neen, waarop het label post-rock er maar werd aangehangen. Deels zeker niet terecht. Elk nummer heeft zijn eigen sfeer, elk nummer even verrassend. Van stilte naar een voller geluid, waar dan bijvoorbeeld de gitaren naar voren gehaald worden. Men schuwt het experiment niet, men blijft volhouden in eigenzinnigheid. Uniek bandje dan ook. Toen en nu. Fire Records bracht hun muziek opnieuw uit op vinyl, deze zelfs op rood gekleurd vinyl. Toegegeven, je moet er wel voor in de mood zijn hoor, het luistert alles niet even prettig weg neen. Maar waarlijk prachtig en avontuurlijk blijft het wel. Nog steeds. Zou zo zeggen, go check it out.