Heavy Metal (1981)

Label: Elektra

1. Sammy Hagar - Heavy Metal (3:52)
  2. Riggs - Heartbeat (3:51)
  3. Devo - Working in the Coal Mine (2:51)
  4. Blue Oyster Cult - Veteran of the Psychic Wars (4:50)
  5. Cheap Trick - Reach Out (3:39)
  6. Don Felder - Heavy Metal (Takin' a Ride) (4:59)
  7. Donald Fagen - True Companion (5:09)
  8. Nazareth - Crazy (A Suitable Case for Treatment) (3:27)
  9. Riggs - Radar Rider (2:46)
  10. Journey - Open Arms (3:21)
  11. Grand Funk Railroad - Queen Bee (3:14)
  12. Cheap Trick - I Must Be Dreamin' (5:42)
  13. Black Sabbath - The Mob Rules (3:16)
  14. Don Felder - All of You (4:22)
  15. Trust - Prefabricated (2:54)
  16. Stevie Nicks - Blue Lamp (3:48)
avatar van Metalhead99
Ik was enthousiast gemaakt voor deze plaat door een South Park aflevering met deze film erin verwerkt. Ze draaiden tijdens deze stukken het enorm aanstekelijke Heavy Metal (Takin' a Ride), gezongen door Don Felder. Voor de rest zitten er wel aardige nummers op deze plaat, zoals The Mob Rules van Black Sabbath en Reach Out van Cheap Trick, maar dat weet jammer genoeg de onsamenhangendheid van de nummers niet goed te maken, hierdoor komt de plaat nogal rommelig over. Daarnaast zijn er jammer genoeg een aantal tracks die het niveau naar beneden trekken. Zo vond ik persoonlijk de nummers van Riggs en Devo niks toevoegen aan de plaat. Het haalde juist de algehele kwaliteit naar beneden. Jammer

avatar van Chimpz
Jij verwacht samenhang van een soundtrack?

avatar van Metalhead99
Nou, meeste soundtracks hebben toch qua stijl een doorgetrokken lijn, dan kan er nog wel verschil in de muziek zitten, maar je kan toch horen dat het een gedeelte is van één geheel, alleen dat vind ik bij deze soundtrack niet.

hoppa gasrop!

YouTube - south park-heavy metal

clasic eighties metal cliche plaat en hoe

the hallucination song

funny

Guitars & Wings
Deze soundtrack is gemaakt naar aanleiding van de tekenfilm Heavy Metal, wat nogal een gedoe opleverde om deze te maken. Een vreemde film eigenlijk en de soundtrack is niet ook wereldschokkend. De meeste bands ken je toch al..

Wel interessant hier is het bandje Riggs van Jerry Riggs die nog bij Pat Travers heeft gepeeld ten tijden van School of hard knocks.

Riggs (1982) , een lp met een cover van een hondenkop. De hoes doet wat metal-achtig aan, maar de muziek is goeie hardrock, met veel catchy tracks. Wounded bird (inmiddels ter ziele) heeft de lp op cd gezet in 2011, maar de nummers van deze soundtrack staan daar niet op.

Wie het bandje online wil beluisteren moet eens op youtube gaan en zoeken op: "Riggs 1982 complete album". Makkelijk toch. Leuke muziek en een goed album. 8/10