Weather Report - Mr. Gone (1978)

Jazz
Label: Columbia

1. The Pursuit of the Woman with the Feathered Hat (5:03)
  2. River People (4:50)
  3. Young and Fine (6:54)
  4. The Elders (4:21)
  5. Mr. Gone (5:25)
  6. Punk Jazz (5:08)
  7. Pinocchio (2:25)
  8. And Then (3:20)
avatar van Metalhead99
Dit is een instrumentale fusion plaat.
Weather Report is een best bekende naam binnen dit genre en dit is volgens mij zo'n beetje het eerste werk van ze dat ik in zijn geheel beluisterd heb.
De muziek klinkt fijn in de oren. Ondanks dat het hier en daar puur improvisatie is, zitten er wel mooie "logische" melodielijnen in. Hier en daar neigt het naar de wat vrijere kant, maar echt heel grootse uitspattingen vinden er op dit vlak niet plaats. Het word nergens "free jazz" en gelukkig maar, want persoonlijk kan ik daar niet naar luisteren.
Ik vind het altijd toffer als er toch een rode draad door zit. Persoonlijk vind ik "River People" juist door zijn wat gedateerde klank het tofste nummer van het album.

WPE
Echt een geweldige fusion plaat. Klinkt eerlijk gezegd wel wat gedateerd, maar dat neemt niet weg dat de muziek origineel klinkt qua klank en compositie. Een heel eigen en herkenbaar geluid.