Cuby+Blizzards - Cuby's Blues (1969)

Alternatieve titel: The Best Of

Blues
Label: Philips

1. Distant Smile (3:05)
  2. Five Long Years (4:18)
  3. Somebody Will Know Someday (6:54)
  4. The Big Boat (3:48)
  5. The Sunshine of Your Shadow (2:49)
  6. The Sky Is Crying (5:54)
  7. Don't Know Which Way to Go (5:02)
  8. 116 a Queensway (4:09)
  9. Another Day, Another Road (1:54)
  10. Window of My Eyes (3:29)
  11. Crying Tears (4:04)
  12. Little Red Rooster (4:30)
  13. Thing I Remember (1:53)
  14. Just for Fun (2:51)
  15. Gin House Blues (7:35)
  16. Mr. Highway Man (3:50)
  17. Down the Road (3:44)
  18. Back Home (A Man) (4:32)
  19. Sweet Mary *
  20. Feel So Bad *
  21. Nostalgic Toilet *
prachtig gewoon met een aantal goede "snellere" nummers zoals just for fun en 116 a queensway

laatst waren ze in de stad (rotterdam) en ondanks dat ze allemaal grijs waren wisten ze er een goed optreden van te maken (helaas is de oude gitarist er niet meer bij)

respect!

4.5*

EVANSHEWSON
Nederlands beste bluesband allertijden, toch ? Ik heb en ken enkel dit schijfje, wat ik een zéér lekker schijfje vind.
Afwisselend trage blues met veel schitterend pianowerk, dan weer up tempo blues waar de gitaarpartijen op schitteren... Petje af, ik vraag me af of we in België een equivalent hebben voor deze mooie bluesmuziek ?

Misschien dan toch : Roland van Campenhout ?

Deze plaat ligt nu op, het is weer eens genieten, ideaal om je zaterdagochtend te beginnen en je op te laden voor een partijtje badminton straks...

4.5 sterren en much respect voor deze heren !

avatar van George
Nee , helaas voor jullie , maar zoiets vergelijkbaars als C+B uit Grolloo , kennen jullie daar niet .

Harald
Ook jammer voor de duitsers maar ook in Duitsland is er niets vergelijkbaars met C & B of de Living Blues. Geen idee waarom, maar de Blues hadden ze niet gehad. In de jaare 60 alleen bands die net als de Beatles wilden zijn b.v. Rattles, Rivets, The Lords, Didi & the ABC Boys. Later dan meer zelfstandig muziek en dan was het Krautrock (Hoelderlin, Guru Guru, BRöSELMASCHINE, Eloy of EMBRYO als ook Electronic Rock b.v Kraftwerk, Klaus Schulze of Tangerine Dream maar nooit de Blues.

Nee , dan moeten we echt met de boot naar Engeland , Harald

Harald
Hebben ze in England ook Heineken en Osseworst?

Dat nemen we gewoon mee

avatar van LeRoi
Sowieso beste Blues-band van Neerlandse bodem, met deze plaat ook tevens tot 1 van de besten die hier ooit is gemaakt en met misschien wel het mooiste nummer dat ooit in ons kikkerlandje is gemaakt: Somebody Will Know Someday...............Aaah man iedere keer weer kippevel! ........zo worden ze toch echt niet vaak gemaakt!

avatar van Droombolus
Back Home ! C+B konden ook nog een behoorlijk blik psych opentrekken. Een van mijn all time fave 45s ............. Onbegrijpelijk dat dat nummer niet voor de Nuggets II box geselekteerd is !

avatar van ricardo
Deze ben ik nu aan het draaien,maar is toch een genot om eens blues van een band die vlak bij huis wegkomt te beluisteren.

avatar van LeRoi
Nietap----to--->Grollo: can't be far (met de fietse)..

avatar van ricardo
Nou op de fiets is toch wel een heel eind nog hoor,ik denk nog wel 35 a 40km nog wel,maar toegegeven dichtbij is het,dat wel.Een plaatje van deze blues band hoor je als je zo dichtbij woont verplicht in huis te hebben vind ik,en zeker van een band met de naam en de faam als Cuby,vind je ook niet LeRoi?

avatar van LeRoi
ZEKAH!......geld ook voor deze Groll-e-naar (is toch nog een tikkeltje verder fietsen)!
N.b. Maar er is meer mooie blues natuurlijk!

avatar van ricardo
Zeker weten dat er nog meer mooie blues bestaat.Wat dacht je vanThe Allman Brothers Band, Peter Green of Rory Gallagher of Jimi Hendrix(als dat tenminste nog in het blues hokje thuishoort)dat zijn eigenlijk mijn blues favorieten.

Pieter Paal
Alvin Lee van Ten Years After en Rob Hoeke (die helaas al overleden is) zijn ook heel gaaf!

Cuby's blues verscheen in 1969 bij Philips als 'luxe premie-cassette met twee langspeelplaten'. In deze serie verscheen o.a. ook Rob Hoeke, De Zangeres Zonder Naam, Cor Steyn etc. Op de voorzijde van deze doos een andere foto van Harry Muskee. Later is deze in 1974 als dubbel-LP opnieuw uitgebracht met de hierboven afgebeelde hoes en vervolgens in 1988 op CD. Het is een aardige verzameling singles en album-tracks. Helaas zijn knallers zoals 'Appleknockers Flophouse', 'Nostalgic toilet' en nummers van na 1969 hier niet aanwezig. 'The Universal masters collection' is een verzamelaar die ietsje verder dan deze doorgaat.
Inmiddels zijn er een paar supersamengestelde dubbelaars verschenen met alle a + b-kantjes.

Het ontbreken van Appleknockers Flophouse maakt deze verzamelaar niet relevant.

avatar van ricardo
Volgende week op 1 Mei treed deze band op in de Oosterpoort in Groningen op het blues festival. Allemaal heen natuurlijk om deze oerrockers nog eens een keertje live te gaan zien.

avatar van ricardo
Net op TV Drenthe was een interview met Harrie Muskee. Vroegen ze hem op een gegeven moment wat zijn mooiste moment of zijn mooiste onderscheiding was die hij ooit gekregen had. Zei hij van dat is een mooi verhaal, maar eigenlijk doen al die onderscheidingen mij niet zoveel. Hij huurde eind jaren 60 een huis voor 80 gulden in de maand, en betaalde iedere maand contant door het geld bij zijn huurbaas te brengen. Ze dronken nog een biertje of een wijntje, en toen hij op de fiets weer naar huis ging lagen er altijd 10 eieren in zijn fietstas. Dat soort dingen vind hij veel belangrijker, en dat soort momenten zijn hem veel meer bij gebleven dan alle onderscheidingen. Mooi verhaal vind ik, van een man die altijd zo heel gewoon is gebleven.

Ook gaat hij vaak naar de broer van zijspan wereldkampioen Egbert Sreuer, Harrie Streuer om regelmatig een nieuw wijntje te gaan proeven. Een echte levensgenieter Harrie Muskee zeg maar. Maar denk dat de meeste muziek artiesten dat wel zijn.

Ik zal deze ultieme Cuby En The Blizzards verzamelaar eens weer afspelen, ondanks dat Appleknockers Flophouse hierop ontbreekt staat het meest essentiele en belangrijkste hier wel op. Blijft steen goede en mooie relaxte blues rock natuurlijk.

Stijn_Slayer
ricardo schreef:

Behalve als je ze tijdens de vorige tour al eens gezien hebt, want ze spelen al een jaar dezelfde set....

avatar van ricardo
Ik was helaas verhinderd toen en ben niet eens heen geweest. Moet ze zeker nog een keertje zien natuurlijk, want met deze heren die inmiddels aardig op leeftijd zijn kan het ieder moment gedaan zijn met hun carriere.

Stijn_Slayer
Live absoluut de moeite waard, de eerste keer was ik best onder de indruk. Het is alleen een beetje jammer als je dan een half jaar later dezelfde show ziet.

Weinig oud werk van deze verzamelaar trouwens. Ze spelen vooral werk van Cat's Lost, maar ik zal verder niets verklappen over de setlist.

avatar van Droombolus
Herman Deinum is uit de band gestapt, dat zal toch wel een dimensie schelen vrees ik ........

Cuby's Blues verscheen in 1969 als luxe boxset en in 1974 als dubbelalbum.
Op de vinyl-versie staan de hierboven genoemde 18 tracks + Sweet Mary, Feel So Bad en Nostalgic Toilet.
In 1988 verscheen Cuby's Blues als enkele CD en zijn deze 3 nummers weggelaten.
Hoewel er later compilaties verschenen die completer zijn, blijft dit toch hun bekendste verzamelaar.

avatar van lennon
Als niet kenner van Cuby muziek, kan ik niet anders concluderen dat dit toch wel een heel lekkere cd is.

Heb wel eens een lp van de band gedraaid (inmiddels weer verkocht) maar deze verzamelaar spreekt me meer aan. Heerlijke muziek, en de schreeuwerige stem past er mooi in.

Ja, ik begrijp wel waarom deze band zoveel waardering heeft in ons kleine landje (en daar buiten ook, want die LP ging naar Italië)

avatar van heartofsoul
Hoe ouder ik word, des te meer de stem van Cuby mijn afkeer wekt. Die is voor mij te schreeuwerig, te pathetisch. Ik haal opgelucht adem als ter afwisseling de stem van Eddie Boyd klinkt. In instrumentaal opzicht daarentegen vind ik deze bluesrock echter zeer smakelijk. Een twijfelgeval dus voor mij.

Goede plaat. Alleen staat er op de hoes dat het eerste nummer van kant 4 “just for fun” is maar op de plaat staat als eerste nummer “i’m in love”

ben ik die enige?

Julian123 schreef: