Hans de Booy - Vermoeden van Vrijheid (1984)

Label: CNR

1. Vrijheid (3:01)
  2. Hinkstapsprong (3:48)
  3. Griekse Mama (3:49)
  4. Vechten voor Melissa (4:43)
  5. Ik Logeer by Mijzelf (4:10)
  6. Thuis Ben (3:34)
  7. Drie Dingen (3:06)
  8. Vanavond (Wonderful Tonight) (4:20)
  9. Vanaf Nu (2:16)
  10. Vrolijke Violen (4:30)
  11. Vermoeden van Vrijheid (3:58)
EVANSHEWSON
Absoluut warme en mooie plaat, met het mooie Vrijheid waarmee de plaat opent. Ik Logeer Bij Mezelf, Thuis Ben, Vrolijke Violen en Vermoeden van Vrijheid, wat een soort lome versie is van Thuis ben, als mijn absolute favorieten.
Mooie plaat.

***1/2

avatar van Edski
En het prachtige "Vanaf Nu" dan, Evanshewson?

avatar van Hans Brouwer
EVANSHEWSON schreef:
Absoluut warme en mooie plaat, met het mooie Vrijheid waarmee de plaat opent.
Evanshewson, ik respecteer je mening, dat weet je . Maar Hans de Booij . De stem van die man werkte altijd op m'n zenuwen Niet aan mij besteed dus .

EVANSHEWSON
Dat nummer ook, uiteraard, ik had het even over het hoofd gezien bij de bespreking...

Elk zijne meug hé, Hans de Booij is één van die Nederlanders die in Vlaanderen liever gezien werden dan in eigen land, zie ook : Bram Vermeulen bijvoorbeeld.
Ik heb Hans altijd heel graag gehoord, zijn teksten hebben niveau en zijn warme stem heeft me altijd direct weten te raken, tja, alles is perceptie, zoals steeds, zeker hé, Hans ?

avatar van B.Robertson
Het geluid op dit album is een stuk warmer dan op Hans zijn debuut, alleen het ietwat depressieve sfeertje is in mindere mate aanwezig op "Vermoeden van Vrijheid" en dat was voor mij nou net de kracht van het debuut. Pareltjes als "Drie Dingen" en "Vanaf Nu" sluiten echter moeiteloos aan op die prachtnummers van het debuut. Erg ingetogen en sfeervol: aan die prachtige stem van Hans met alleen piano-begeleiding beleef ik weer een boel luisterplezier.
"Thuis Ben" is een prima single en de ingetogen,alternatieve versie "Vermoeden van Vrijheid" bevalt minstens zo goed. Van de overige tracks heeft "Ik Logeer Bij Mezelf" wel weer een aangenaam diepgravende tekst en het vlotte "Griekse Mama" mag er ook zeker wezen.
"Vrolijke Violen" was de bijdrage van Boudewijn de Groot, die het later opnam voor, als ik het goed heb, zijn album "Een Nieuwe Herfst".
"Vanavond",een cover van "Wonderful Tonight", vind ik helaas een misser. Ook aan "Hinkstapsprong" en "Vechten voor Melissa" beleef ik weinig plezier. Het openingsnummer gaat wel. Om de mooie tracks in het album in ieder geval ruim de moeite waard.

avatar van Madjack71
Van Hans de Booij bestaat een hele mooie verzamelaar met de beste liedjes erop bijeen gezet. Hier zakt het af en toe wat in, maar er is genoeg om van te genieten. Thuis Ben is daarvan de bekendste, maar ook Ik Logeer bij Mijzelf, met die typische de Booij taalkronkels, Drie Dingen en Vrolijke Violen zijn prachtige liedjes. Een allerzins waardige opvolger van zijn debuut. Zelf zou ik ook nog graag Alle Vrouwen in huis willen halen, al klinkt dat mooier als dat ik bedoel.

avatar van B.Robertson
"Ik Hou van Alle Vrouwen" is één van z'n betere albums, wel de moeite waard als je zijn eerste 2 albums waarderen kan. Daarna scoorde Hans flop na flop, met voor mij oninteressante albums als "Ça Va Bien?" en "Onvervangbaar" en betere kost met "Vlaamse Helden" en "Voor Mekaar". Ook het album "een Gat in de Markt" van Hans de Booij en de Blije Jongens is de moeite waard. Zijn nieuwe album "2012" is gratis te downloaden en komt niet in fysieke vorm uit. Hans doet naar eigen zeggen niet meer mee met de race. Heb hem vorig jaar live gezien. Liedjes als "Vermoeden van Vrijheid" ("Thuis Ben") en "Een Vrouw Zoals Jij" zingt hij nog steeds, van "Annabel" slechts één couplet.