Xandra - Xandra (1979)

11. Nothing's Gonna Change [Reprise]

avatar van Kos
Kos
Is dat Sandra Reemer?

-edit- anders kijk je even onder de naam .

dutch2
Yup, dit is Sandra Reemer anno 1979. Dat jaar deed ze voor de 652e keer mee met het Eurovisie Songfestival en dat betekende een complete restyling inclusief nieuwe naam. Het fabelachtig lied waarmee ze het festival opnieuw niet wist te winnen heette Colorado. Het is niet alleen een muzikaal pareltje maar ook de teksten getuigen van een scherpe geest.

De dollar is nu niet meer zo duur
Ga je mee de oversteek maken
Naar een leven vol van avontuur?
We kopen snel een tweedehands paard
Samen heel de dag in het zadel
Denk aan de benzine die je spaart
O, o, Colorado, vlieg met me mee naar Colorado
O, o, Colorado, over de zee naar Colorado
O, Colorado, Colorado

Onbegrijpelijk dat de jury dit niet kon waarderen. Te arty, denk ik.

avatar van lebowski
Hahahaha dutch , vooral dat avontuur gekoppeld aan een tweedehandspaard was toen buitengewoon controversieel en paste niet in het Eurovisieplaatje...

avatar van FisherKing

Oh mijn god, wat was ze een aanfluiting op het Songfestival destijds....

Daar plukken we nog steeds de wrange vruchten van. Mijn trots kreeg een diepe knauw.

avatar van kaztor
Ah, daar is onze Kroepoekje!

FisherKing schreef:

Oh mijn god, wat was ze een aanfluiting op het Songfestival destijds....

Meerdere malen, nog wel.

Wees niet bang, deze plaat bevat de Engelse versie van Colorado met een tekst die wat meer valt te behappen. Maar alle gekheid op een stokje, dit is wel een te gekke LP. Geproduceerd door Bolland en Bolland (Ferdi was haar toenmalige man), en met gastoptredens van o.a. Jan Akkerman en Rick van der Linden (Ekseption). Het openingsnummer, dat nog terugkomt in een reprise, is echt waanzinnig lekker. Evenals Go now en It must be love. De ballads draagt Reemer het beste, luister maar eens naar I can trust myself in love en You take a heart.

Laat dat beeld van Colorado even los en luister de rest van deze plaat die niet in het verlengde ligt van het Songfestival-plaatje. Als je tenminste aan deze LP kunt komen, want hij is moeilijk te vinden.

avatar van Droombolus
tim_eaf schreef:
de Engelse versie van Colorado.

Legt ze daarin de klemtoon wel goed ? Het is Colorado en niet Colorado. Dat vond ik gelijk al de eerste steen des aantoots van de nederlandstalige versie.

tim_eaf schreef:

Ware woorden. Want hou me ten goede: alle flauwe grappen die over Colorado worden gemaakt, zijn terecht. Het is een nogal melig nummer dat de indruk wekt op een achternamiddag in elkaar te zijn gedraaid. De Engelse tekst is inderdaad beter te pruimen dan de Nederlandse tekst (van Gerard Cox), maar ook dan is het resultaat nogal karig.

Het lijkt me achteraf gezien ook de slechtst denkbare promotie voor dit album, want die geflopte single (2 weken top 40, met 37 als hoogste notering, maar nog wel een redelijke hit in Zweden) zet je echt op het verkeerde been. Dit is namelijk een bijzonder aardige pop-rockplaat. Niemand die dat gelooft natuurlijk, dus ik zeg het nog maar een keer: dit is echt een heel behoorlijke pop-rock plaat!

De grap (die niemand begreep destijds) is natuurlijk dat Xandra een band was, en niet slechts een tijdelijke naamsverandering van de frontvrouw. Een beetje zoals Blondie of Sade, al heeft het daar muzikaal verder niks mee te maken.
Onder leiding van Rob & Ferdi Bolland treedt hier een band aan met bekende namen als Okkie Huysdens, Ton op 't Hof, Ferdi Lancee en de vrij onbekende, maar wel geweldige gitarist Mac Sell. Al kunnen zijn bijdragen niet tippen aan de jazzy gitaarsolo van Jan Akkerman in het openingsnummer
Nothing's gonna Change.

De cover van It hurts to be in love had voor mij niet gehoeven, maar voor het overige ontrolt zich een klanktapijt dat in de buurt komt van pakweg Margriet Eshuijs, Earth & Fire ten tijde van hun late jaren zeventig-albums en de platen van Kiki Dee. Niet de slechtste referenties toch? Xandra kan echt wel zingen en blijft aardig overeind, zelfs in de afsluitende stevige rocker Go now (niet de Moody Blues-hit maar een eigen nummer van de Bollandjes). Plaat klinkt bovendien productioneel als een klok.

Kortom, een aangename meevaller uit de eurobak van de kringloop. Ik gooi er een half puntje bovenop vanwege het verrassingseffect. Mijn LP kraakt hier en daar nogal. Ik zou 'm best op CD willen hebben. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren...

avatar van Roxy6
Voor Sandra Reemer heb ik altijd een grote zwakt gehad, in de eerste plaats omdat het een uitzonderlijk sympathiek en bescheiden iemand was. Maar ook een originele, stijlvolle vrouw met een uniek stemgeluid en een voortreffelijke zangeres.

Er wordt hier soms wat melig over gedaan, maar ik sluit mij aan bij Gaucho.
Haar latere Nederlandstalige album is origineel en wie twijfelt aan haar stem luister eens naar: Trust in me.

Ze heeft toch een jarenlange muzikale loopbaan gehad in Nederland en ook in haar begintijd (als duo met Andres) prachtige nummers opgenomen. (Storybook children)

Het wrange is dat de goede recensie hierboven enkele dagen na haar overlijden is geschreven, ze had die leuk gevonden!

Buiging voor deze getalenteerde en lieve vrouw!

avatar van Droombolus
gaucho schreef:

Ik heb ooit uit een bio begrepen dat Xandra haar echte naam was en dat ze die X, na haar emigratie uit Indonesië, op de nonnenschool heeft moeten veranderen in een S.

Droombolus schreef:

Ik vind daar zowaar een bevestiging van in dit recente verhaal. Haar geboortenaam luidde voluit Barbara Alexandra, en ze werd als kind inderdaad Xandra genoemd. Maar de nonnen vonden die 'X' kennelijk een duivelse voorletter... Dus die naamsverandering kwam in 1979 inderdaad niet uit de lucht vallen.

Wel leuk dat dat gelinkte artikel eveneens lovend is over deze plaat. En bevestigt wat ik ook altijd had begrepen, namelijk dat de band Xandra genoemd werd. Ik heb er wel altijd aan getwijfeld of die paardenstaart nou echt was. Dat verhaal lijkt het te bevestigen.

avatar van gaucho
En om het af te maken: dat artikel hierboven linkt met het volledige interview waar het stuk deels op gebaseerd is. Wel mooi om daar hier ook nog even naar te linken. De moeite waard, want een openhartig interview van een vrouw die duidelijk is gegroeid in haar persoonlijke ontwikkeling en zich kwetsbaar durft op te stellen. Inderdaad, mooie vrouw was ze. En een knappe meid bovendien.

Ja, achteraf vind ik het jammer, zoals Roxy6 hierboven opmerkt, dat ik die recensie een paar dagen na haar dood heb geschreven. Kwam natuurlijk door de media-aandacht daarvoor, en het feit dat de berichten op deze pagina tot dan toe voornamelijk uit flauwe grappen bestond. Nou, dat is bij dezen dan tenminste nog wel weersproken.

avatar van Roxy6
gaucho schreef:

Ik zie het toch als een mooie hommage aan haar Gaucho! Dank voor het plaatsen.
Waren er in Nederland maar meer zangeressen van haar kaliber, zonder kapsones, met stijl, klasse en talent. ( en ook nog heel sympathiek).