Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso U.F.O. - 41st Century Splendid Man (2002)

Alternatieve titel: 41st Century Splendid Man Returns

Japan
Label: Tumult

1. Ruck Zuck * (7:08)
  2. 41st Century Splendid Man (14:13)
  3. The Creation of the Human Race / Genesis of Humanity (Amoebea - Volcanoes - Dinosaurs - Humanity - Civilization - War - Extinction - Robots) (8:57)
  4. Dalai Gama (4:25)
  5. Hello Eskimo Or Polyhedral Mu * (14:20)
avatar van wouter8
41st Century Splendid Man is een van de weinige EP's van deze Japanse psychedelische band en om de een of andere reden worden die EP's en deze in het bijzonder niet echt gewaardeerd op MuMe. Ik vind deze echter zeker de moeite waard.
De EP begint heel rustig en sferisch met het titelnummer, namelijk 41st Century Splendid Man. De titel doet natuurijk een beetje futuristisch aan (41st Century, dat duurt namelijk nog wel even) maar dat is de muziek totaal niet. Het doet me bij vlagen zelfs een beetje denken aan Bass Communion (zie mijn review hier). Het weet namelijk een spookachtige mystieke sfeer neer te zetten waar je niet meteen vat op kunt krijgen. Helemaal op de achtergrond echter hoor je ook een aantal 'Japanse' invloeden, als een panfluit en dergelijke. Deze voegen mijns inziens wel een en ander toe aan de sfeer, die vooral mystiek blijft, maar naar het Oosterse gaat neigen. Later in het nummer komen er pauken naar voren en worden het nummer dreigender. Dit is vooral bedoeld als opstapje naar het tweede nummer denk ik.
Het tweede nummer bouwt hier namelijk op voort. Het begint allemaal namelijk weer heel mystiek en het lijkt wel of een schreeuw van een persoon tot in het eindige is verlengd. Langzaam maar zeker echter, komt de dreiging weer naar voren. Ditmaal alleen wordt het geluid naarmate het nummer vorderd steeds harder. Langzaam maar zeker is er ook steeds meer sprake van een gitaar die mee gaat spelen, hoewel het allemaal wel erg mystiek blijft. Ook valt me op dat er hier ook gebruik wordt gemaakt van 'bliepjes', die ik op het eerste nummer, waar ik het meer zou verwachten, niet heb gehoord. Het nummer blijft echter wel redelijk rustig en van een echte climax is dan ook geen sprake.
Het derde en alweer laatste nummer van deze EP is dan ook meteen het kortste van allemaal. Het begint redelijk aggressief met een snelle drum en een gitaar die onheilspellend klinkt. Dit tempo wordt vervolgens alweer snel teruggenomen om met allemaal, deze keer wel, futuristische geluiden/bliepjes en weet ik niet wat, een heel sfeer te vormen. Dit nummer is mijns inziens bedoeld om nog een keer een climax/anti-climax effect te creëeren en dat lukt ze best goed. Het eindigd zoals het zou moeten eindigen, namelijk erg futuristisch en dat is toch wel het idee dat ik bij de albumtitel kreeg. Het enige minpunt echter is, dat ik dit al snel zat zou worden. Gelukkig duurt het nummer dan ook niet al te lang en is de EP afgelopen voordat ik er erg in heb.

41st Century Splendid Man is al met al een tamelijk goede EP van dit Japanse collectief. Het sleutelwoord wat me op dit moment te binnenschiet is 'verrassend'. Het volgt niet de platgetreden paden en vervalt gelukkig niet in standaars Post-rock. Hier is namelijk totaal geen sprake van, aangezien de climaxen totaal niet zo nadrukkelijk aanwezig zijn. De Ep vormt en geheel, hoewel het eerste nummer hier wel de grootste rol in heeft en het derde nummer in principe als een lange outro fungeert. Dit is voor mij in ieder geval positief, aangezien ik het eerste nummer dan ook veel beter vind. Het is een degelijke EP geworden, die vooral verrassend maar niet vernieuwend is.