The Presidents of the United States of America - Kudos to You! (2014)

Label: Pusa

1. Slow Slow Fly (3:25)
  2. Crappy Ghost (2:26)
  3. Good Morning Tycoon (2:28)
  4. Poor Little Me (2:39)
  5. Rooftops in Spain (2:36)
  6. Stay with Me (2:31)
  7. Crown Victoria (3:10)
  8. Electric Spider (2:37)
  9. Finger Monster (2:39)
  10. Flea vs. Mite (2:17)
  11. Innocent Bird (3:04)
  12. Ohio (2:08)
  13. She's a Nurse (2:59)
  14. Truckstop on the Moon (3:43)
De Presidents of the USA volg ik al sinds ik voor de eerste keer de clip van "Lump" zag op MTV in 1995. Vrolijke, prettig in het gehoor liggende liedjes over kevertjes, speelgoedautootjes, koeien en andere aparte onderwerpen. Live is de band een brok energie en vrolijkheid. Nadat ze in 1998 gesplit waren, kwamen ze in 2000 bij elkaar voor het tegenvallende "Freaked Out And Small" en gingen daarna weer uit elkaar. In 2004 kwamen ze weer definitef bij elkaar (met nieuwe gitarist Andrew McKeag). "Love Everybody" was een stap in de goede richting (bijv. "Zero Friction", "Some Postman" en "Poke And Destroy"). "These Are The Good Times People" uit 2008 was weer een ouderwets leuk Presidents-album voor mij. Lekkere catchy nummers met net zulke aparte onderwerpen als te horen was op de eerste 2 albums. "Sharpen Up Those Fangs", "Ladybug" en "Bad Times" zijn voorbeelden.

Dit album is "per ongeluk" ontstaan. Er was geen sprake van dat de band een nieuw album zou opnemen. Maar wat "aanklooien" in de studio leverde al vrij snel dit album op. Via Pledgemusic werd het album gefinancierd door de fans. Ze konden bieden op allerlei spullen van de band. Van gesigneerde backstagepassen tot instrumenten. En zo ligt nu "Kudos To You" in de winkel.

Het album ontstond zogezegd in de studio en dat is ook te horen. Er staan zeer geslaagde nummers op, zoals openingstrack "Slow Slow Fly", "Finger Monster", "Ohio", "She's A Nurse", "Poor Little Me" en het aparte "Crown Victoria", maar ook enkele minder geslaagde vulsels. "Flea vs Mite" en "Rooftops In Spain" hadden wellicht beter uitgewerkt mogen worden of vervangen moeten worden door andere, meer geslaagde tracks. Overigens merk je dit ook aan de nummers die de band live speelt van dit album.

Samengevat: ik ben erg blij dat de Presidents dit album uitgebracht hebben (hun optreden in Nederland afgelopen week was ook érg geslaagd!) en er staan ook enkele "instant klassiekers" op wat mij betreft.

avatar van gewe
zo dat is lang geleden ik had er geen flauw idee van dat ze nog bestonden..maar mijn eerste indruk is het swingt als een tiet...en daar gaat het om op dees aardkloot!