Feargal Sharkey - Feargal Sharkey (1985)

Label: Virgin

1. A Good Heart (4:39)
  2. You Little Thief (5:03)
  3. Ghost Train (3:12)
  4. Ashes and Diamonds (4:40)
  5. Made to Measure (3:38)
  6. Someone to Somebody (5:24)
  7. Don't Leave It to Nature (4:27)
  8. Love and Hate (4:35)
  9. Bitter Man (3:28)
  10. It's All Over Now (4:15)
You Little Thief is zo'n nummer dat weliswaar een niet zo'n heel grote hit werd, maar die ik tot op de dag van vandaag nog steeds geweldig vind.
A Good Heart daarentegen veel minder (terwijl ik een groot fan van Maria McKee ben).

avatar van musicfriek
Haha, ja, You Little Thief is zo'n typisch geval van vergeten jaren 80 classic wat mij betreft. Vind het persoonlijk ook stukken beter dan A Good Heart (maar ook tot vervelens toe gehoord).

fredpit

2,16 voor dit album is werkelijk achterlijk....ik ben zwaar teleurgesteld in mijn mede MuMe ters..

Ik stel voor dat degene die hem werkelijk in bezit heeft er nog eens naar gaat luisteren. En de rest ,die vanuit de herinnering aan een singeltje een laag cijfer geeft,hun stem terugtrekt

we hebben het hier over de zanger van de undertones die op een erg verantwoorde manier de commerciele kant opzocht...

avatar van musicfriek
Ik heb 3 sterren gegeven aan dit album, hoog zat. Erg sterk is dit album verder niet. Zoals eerder gezegd vind ik You Little Thief veruit zijn beste track. Maar naarmate het album vordert des te zwakker wordt het...

Nee, die 3 sterren zijn meer dan genoeg (Maar 2,17 is wel erg laag ja, ben ik met je eens...)

P.S. Heb de clips toegevoegd.

avatar van Jan Wessels
fredpit schreef:

Ik ken dit album verder niet maar ik vond A Good Heart juist altijd wel een leuk nummer. Sharkey heeft een zeer herkenbare stem die wonderwel bij dit nummer past. Beetje zoet maar op zijn tijd is dat echt niet verkeerd.

Maar, voor de goede orde, het kan niet tippen aan zijn Undertones werk Positive Touch.

fredpit
mijn verbazing onstond als volgt...voordat ik mijn stem plaatste stond hier als waardering 2*

Alleen op reputatie en als eerbetoon aan de Undertones zou hij al een hogere score verdienen...Frans bauer,jan smit en rieta corrieta hebben nog hogere gemiddelden

kan toch niet ??

Ik denk dat een score van Gemideld 3,5 op mume redelijk zou zijn.

edit ; om zeker te zijn van mijn zaak, en omdat mijn vriendin You Little Thief zo'n fijn meebrul nummer vind ga ik hem nu opzetten.

avatar van musicfriek
Ik ga geen hoger cijfer geven omdat hij in Undertones gezeten heeft, dat is kul natuurlijk. Mijn cijfer is gebaseerd op de muziek wat op dit album staat

fredpit
neem dit niet persoonlijk friek...er zijn meerdere stemmers op dit album geweest. 3* vind ik redelijk...

EVANSHEWSON
* * *

Voor You Little Thief en een heel klein beetje ook voor het stukgedraaide A Good Heart.
Aparte stem, dat wel, maar verder te weinig overtuigende liedjes, beetje middelmaat dit.

***

avatar van LucM
"A Good Heart" vind ik nu nog steeds een geweldig nummer, "You Little Thief" vind ik ook prima, de overige nummers zijn redelijk. Wel wat overgeproduceerd, maar prima zang van Feargal Sharkey.

Joy
en dan nu de reden van bestaansrecht in de muziek van deze meneer?

nog iets meer gedaan dan alleen die 2 hits die wel lekker klonken?

Joy
zegt me niks maar aan die foto te zien, new wave spul?

Meer punk. Teenage Kicks was het favoriete nummer allertijden van wijlen John Peel.

Here Comes the Summer is ook wel vrij bekend.

avatar van LucM
The Undertones hadden veel leuke nummers uitgebracht, maar zijn helaas nooit echt doorgebroken wat Feargal Sharkey wel deed met dit album.

avatar van Snakeskin
Sharkey verdiende het om door te breken met de Undertones. Het is verdrietig voor de man dat hij vooral herinnerd wordt aan deze troep dan aan de sterke periode hiervoor met de Undertones.

Pieter Paal
Feargal Sharkey is qua image gewoon de Ronald Jan Heijn van de popmuziek. Enkele Undertones-collega's gingen verder met That Petrol Emotion, maar Feargal ging op enkele goede songs na pop-bagger schijten.

avatar van hpdewin
You Little Thief is fijn nummer

avatar van LeRoi
'Ghost Town' mag er overigens ook zijn.......
Al met al toch een zeer acceptabel album met de all time classic 'Good Heart' als uitschieter!

Ghost Town is zeker de moeite waard; is alleen van The Specials.
Toch wel een trapje hoger als Ghost Train, wat op dit album staat.

avatar van LeRoi
deric raven schreef:
Ghost Town is zeker de moeite waard; is alleen van The Specials.
Toch wel een trapje hoger als Ghost Train, wat op dit album staat.

(;>) goed opgelet Deric!
'Ghost Train' is een nummer waarvan ik mij nog kan heugen (naast 'Good Heart' vanzelfsprekend) dat het prettig in het gehoor ligt (staat vast nog ergens op tape boven op zolder).

N.b.
Ook 'Ghost Town' is zekerrrr de moeite waard en idd The Specials in zijn algemeen staan bij mij hoger aangeschreven dan Sharkey....

Ik ken enkel de singles 'a good heart' en het geweldige 'you little thief' met die pittige blazers.
Enkel vraag ik me af op welke cd 'listen to your father' staat,een nummer dat voor 'a good heart' kwam en geproduced werdt door de gekke mannen van Madness.
Een paar jaar later had hij in zijn thuisland nog een hitje met 'i've got news for you'.

Het hoogtepunt van Sharkey is natuurlijk de samenwerking in '83 met Vince Clark voor een éénmalig project Assembly dat enkel bij één single bleef nl. 'never never'.Hiervan heb ik zowel de moeilijk te vinden 7" als 12"op cd.Spijtig dat het bij die ene single gebleven is.
Ik herinner mij de videoclip met Clark,Sharkey en producer Eric C. Radcliffe die stonden voor een windmolen.Deze laatste had ook o.a. de lp 'Upstairs at Eric's van Yazoo voor zijn rekening genomen.

In The Undertones vond ik (hoewel tekst en muziek door de overige bandleden geschreven werd) Feargal Sharkey met zijn melancholieke schuurpapierstem wel o.k.. Met The Assembly met Vince Clark had hij ook een leuk hitje (Never, Never) en om het soulvolle solo-hitje en clip Listen to your father kon ik ook wel lachen. De clip van A good heart was toen continu op muziek-tv-kanalen zoals Music Box en Sky Channel te zien en het werd hier ook een grote hit. Net zoals bij de Bangles met het nummer Liverpool dat een cover van Katrina and the Waves is kon iedere d.j. toen vertellen dat het origineel van Maria McKee (Lone Justice) was. Later had ze hier zelf een grote hit met de filmsong Show me heaven.
Van Feargal Sharkey solo heb ik alleen dit album en de 12 inch van More love in mijn kast staan, maar ik draai ze nauwelijks. A good heart kan ik al jaren niet meer horen en alleen voor het jaren 60-soul achtige You little thief zou ik deze LP toch weer eens uit de kast moeten halen. Ik had er wat meer van verwacht.
Kort daarna verscheen het fantastische album Manic pop thrill van een paar ex-Undertones That Petrol Emotion dat meer een naald gezien heeft dan deze van Feargal.
Tussen haakjes: later is het solo-album van Feargal nog eens door Disky i.s.m EMI heruitgebracht en lag toen voor een zacht prijsje bij een kennis van mij in de Cd-winkel, er kwam alleen niemand op af.

Listen to your father ken ik inderdaad ook.
Was alweer vergeten dat die van hem was, beter dan de hits op dit album.
Ongelovelijk dat hij dezelfde zanger is van nummers als Never Never en Teenage Kicks.
Toch wel een stuk hoger nivo dan dit zoetsappig geheel.

deric raven schreef:
Listen to your father ken ik inderdaad ook.
Was alweer vergeten dat die van hem was, beter dan de hits op dit album.
Toch wel een stuk hoger nivo dan dit zoetsappig geheel.

Listen To Your Father is samen met de mannen van Madness opgenomen. De clip is ook erg leuk! Madness stond rond die tijd zelf ook weer in de belangstelling met hun Mad Not Mad album en de singles daarvan.

avatar van edje1969
Wat ontzettend jammer dat het bij Feargal Sharkey allemaal zo snel voorbij was. Erg fijne stem. Denk dat het mede komt dat veel van zijn nummers duidelijk het groepsgeluid hebben van diegenen die het schrijven/produceren. Dit hoor je bijvoorbeeld goed bij Don't Leave It To Nature (net of Annie is weggemixed en de stem van Feargal is ingevuld) en later ook met More Love (fantastisch nummer) met de typische Stones-sound. Op dit album is trouwens een Stonescover als afsluiter en dat klinkt goed! 1 matig nummer, Made To Measure dat nota bene door Chrissie Hynde is geschreven. Verder zijn vooral Little Thief, Ghost Train en Somebody To Somebody erg lekker.

buizen
Heb altijd een zwak gehad voor Feargal. Wat wil je ook; op het eerste rockfestival waar ik als puisterige onwetende puber in aanraking kwam (en diep onder de indruk was) met 'het wereldje' van de live rock music gaf hij acte de presence met zijn Undertones. Toen leerde ik het verschil tussen thuis muziek luisteren en een band live zien spelen. Wauw! Het Lochemfestival van 1982 heb ik het dan over, jeweetwel, waar ook The Clash toen optrad.
Over dit album mag ik geen waardering geven want heb het niet in bezit noch ooit volledig beluisterd maar ik schaar me alvast wel achter de mening van fredpit dat een lage waardering moeilijk te verkroppen is.

avatar van milesdavisjr
Vanuit enig jeugdsentiment deze plaat aan een goede luisterbeurt onderworpen. Over de hit hoeven wij het niet te hebben maar ook de rest van het album kan mij bekoren. Typische jaren 80 powerpop maar daar is niks mis mee. Een goede productie, een Feargal die uitstekend bij stem is en stuk voor stuk nummers die naar mijn bescheiden mening op zijn minst allemaal een voldoende scoren. De Stones-cover is trouwens op een lekkere manier uitgevoerd. Dit album had destijds een iets beter lot verdient. Op Youtube staat een blues versie van Ghost Train (tevens een b-kantje destijds in de UK) waar Feargal alles uit de kast haalt.

avatar van starbright boy
Een weetje dat hier nog niet staat: Maria Mckee schreef A Good Heart toen haar relatie met Benmont Trench (de toetsenist van Tom Petty) stukliep. Als antwoord op dat nummer schreef (de overigens 11 jaar oudere) Trench You Little Thief. Feargal Sharkey nam beide nummers op, maar eigenlijk hoor je dus de gevoelens na het einde van een relatie van beide kanten. Juist die twee nummers werden eigenlijk de enige twee echt grote hits van Feargal Sharkeys solocarriere.

avatar van Supersid
Zeer genietbaar, naar mijn mening wordt deze plaat iets te streng beoordeeld. Dat kan met de draai naar commerciële muziek te maken hebben, maar dan nog hoor ik fijne commerciële muziek.

avatar van vigil
En toch is de schreeuwerige cover van It's All Over Now best lekker!

De eerste twee tracks zijn prima, maar daarna is de koek op.