Rufus Wainwright - Live from the Artists Den (2014)

Canada

14. The Art Teacher
  15. On My Way to Town
  16. Bitter Tears
avatar van Justinx
Overbodig of waardevolle aanvulling op de collectie?

Ik heb deze tour twee optredens meegemaakt (1 in Amsterdam en 1 in Londen), erg leuk maar live-albums boeien me maar zelden. Leuke herinnering en meer niet.

avatar van Sandokan-veld
Mijn god wat een afzichtelijke hoes zeg...

avatar van Ducoz
Inderdaad Meer een hoes voor Prince ofzo..

avatar van Rudi S
Lijkt ook wel een beetje op Jack Jersey.

Toen Rufus op 27 april 2012 in Amsterdam zou optreden had ik dat helemaal gemist en greep ik naast kaarten. Balen dus maar gelukkig kon ik kaarten overnemen van een betrouwbare verkoper (later user Edamboy hetzelfde adres gegeven want die had ook graag gewild) en zo kon ik er, net als Edamboy, alsnog bij zijn.

Helemaal blij want Rufus live is en blijft een bijzondere ervaring. Ik wist toen nog niet dat ik ook kaartjes voor zijn Londen concert op 30 april zou kunnen krijgen: als ik een stedentrip doe ga ik graag naar concerten en zijn optreden was er eentje waar nog enkele kaarten voor beschikbaar waren.

Nu is dit optreden op dvd/cd uitgebracht. De setlist van deze dvd/cd wijkt hier en daar wel wat af van die in Amsterdam en Londen (waar zus Martha als verrassing ook nog even meedeed) en niet alles staat erop.
Toch geeft het wel aardig weer hoe ik het heb meegemaakt. Het zwaartepunt ligt bij zijn album Out of the Game, een album dat niet iedereen even goed schijnt te vinden maar waar ik zelf wel erg tevreden over ben.

Zoals altijd heb ik met het beluisteren van live-optredens op cd meer moeite dan met studio opnames. Je mist gewoon de sfeer en het klinkt anders uit je speakers thuis, oordopjes of weet ik het wat dan in een zaal met de artiest in kwestie recht voor je neus.
Maar als je er dan toch geweest bent (ook al niet letterlijk bij dit optreden in New York) heeft het net even een beetje extra. Het is en blijft een leuke herinnering.

Dit optreden in de Church of Ascension New York is gefilmd in een mooie entourage, Rufus en band zijn solide bezig maar of het echt heel erg geschikt is voor toevallige luisteraars weet ik niet. Dit is vooral leuk voor de grote liefhebbers. Zelf ben ik niet zo heel erg van de beelden erbij dus hou ik het wel bij de audio-opnames en ook die zijn leuk voor heel af en toe. Dan toch maar gewoon de studio-albums.