Feathers - Feathers (2005)

Folk
Label: Feathers Family

1. Old Black Hal with a Dandelion Flower (3:24)
  2. To Earth His Own (3:21)
  3. Alna (5:43)
  4. I Bex Horn (3:54)
  5. Van Bal (3:34)
  6. Silverleaves in the Air of Starseedlings (5:54)
  7. Past the Moon (8:36)
  8. Come Around (4:15)
Ingetogen folk met zachte, haast fluisterende stemmen en prachtige, rijke arrangementen. De hoes geeft wat dat betreft een goede impressie van de muziek. Het magische, spookachtige sfeertje van het donkere bos en het gemoedelijke en de ongedwongenheid van een groep vrienden. De geur van hout vormt zich als mist om elke noot. De nummers zweven in elkaar over terwijl zij hun instrumenten laten ademen alsof we nooit anders gewend zijn geweest.

Al na een paar luisterbeurten weet ik het zeker. Dit is een van de mooiste albums van 2005.

avatar van Sander B.
Erg mooie hoes iig, maakt me erg nieuwsgierig. Ik kan alleen nergens iets vinden over Feathers. Bijna geen enkele muziek site kent het. Is de cd moeilijk te verkrijgen? of nog niet uitgebracht in Nederland?

Hij is enkel in beperkte oplage op vinyl uitgebracht. Misschien dat hij in de toekomst nog op cd wordt uitgebracht, dat weet ik niet. Hier zijn in ieder geval wat links:

Voor de vinyllozen onder ons, op 3 april zal Gnomonsong dit album voor het eerst op cd uitbrengen. Noteer in uw agenda!

avatar van Justinx
Sjesses, Ze hebben duidelijk inspiratie gehaald uit de cover van Devendra Banhart's Cripple Crow. Bijna identiek! Ben overigens wel benieuwd naar deze muziek, dus ik ga er snel achteraan.

bubbachups schreef:

Is er iemand die dit album in zijn bezit heeft? Ben namelijk erg nieuwsgierig naar het album, maar heb het tot zover nergens op internet kunnen vinden.

avatar van Justinx
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de freaky-folk-scene. De muzikanten zijn vaak zo bedreven en geven echt alles voor hun muziek. Binnenkort mogen we alweer het vijfde album verwachten van onze ''opperfreak'' Devendra Banhart - waarschijnlijk onder
de titel ''Smokey'' en met een dvd (!) - maar voordat het zover is moeten we het nog even doen met ouder werk. En vanaf vandaag ook met de folkgroep Feathers. Het heeft wat weg van Banhart's hobbybandje Vetiver, maar het is wel degelijk andere muziek. De uit Vermont komende vrienden hebben onlangs hun titelloze album heruitgegeven (het origineel is uitgebracht op vinyl) onder Gnomonsong - het label van Devendra Banhart. Dat de sound tussen Feathers en Banhart dan ook niet zoveel van elkaar verschilt, mag duidelijk zijn. De dames en heren van Feathers hebben zelfs een bijdrage geleverd aan het Cripple Crow album van Banhart. Dat ik helemaal gek ben van dat album, mag bij deze bevestigt zijn. Ik kon dan ook niet wachten op het heruitgebrachte album van Feathers - gezien ik geen platenspeler in bezit heb. Het album is opgenomen in de slaapkamer van Feathers-lid Kyle Thomas. Dat reflecteert duidelijk op dit prachtige album. Zo is de sound minimaal gebleven; veel akoestische instrumenten en een groot saamhorigheidsgevoel zijn de belangrijkste elementen van dit plaatje. Je hoort hoeveel pret ze hebben gehad bij het opnemen en hoe gezellig het moet zijn geweest in die slaapkamer. Stel het je voor: acht man in een piepklein slaapkamertje, samen met veel instrumenten en een vrolijke sfeer die duidelijk naar voren wordt gebracht. Het is geweldig om als luisteraar zo met de muziek betrokken te zijn. Dat maakt de muziek van Feathers - evenals alle andere leden van de ''freakfolk-cult'' - zo mooi, zo aandoenlijk en vooral ook zo emotioneel. Als je naar deze muziek luistert ben je altijd onder vrienden - ook al luister je dit album in je eentje.

Mooi en ingetogen, bijna om sentimenteel van te worden. Het is jammer dat het album weinig aanzien heeft hier op MuMe, maar dat kan je enigszins ook niemand verwijten gezien het album in beperkt opgave is uitgegeven. Toch wens ik iedereen sterk toe dit plaatje eens te beluisteren. Het heeft mij in ieder geval erg blij gemaakt. Ik begin met een in de eerste instantie laag cijfer, maar dat zal hopelijk snel uitgroeien tot een hooggewaardeerd album. Voor nu dus een 3,5*. En daarbij wil ik natuurlijk Bob (Bubbachups) ook nog even bedanken voor zijn sterke (kleine) recensie over dit album. Hierdoor ben ik toch op zoek gegaan naar het hele plaatje.