Willeke Alberti - Zeilen op de Wind (1998)

Label: Dino

1. Je Eigen Gang (2:54)
  2. Jij Hoort bij Mij (3:03)
  3. Vrijdag in Augustus (2:29)
  4. Allereerste Keer (2:57)
  5. Soms (3:11)
  6. De Sauna (2:59)
  7. Ons Moment (3:34)
  8. 't Is Nooit Te Laat (3:34)
  9. Ik Ben Zo Toe aan Samen (3:58)
  10. Ik Pak Je in en Neem Je Mee (3:49)
  11. Misschien (3:31)
  12. De Herfst van Mijn Leven (3:26)
  13. Ogen van een Kind (4:06)
  14. Zeilen op de Wind van Vandaag (3:10)
avatar van Angelo
Een van de minder bekendere albums van Willeke Alberti. Een album voorzien van prachtige liedjes maar ook matige. Ook de onderwerpen variëren, zo is het eerste nummer ‘Je eigen gang’ een cover van de Deense inzending voor het Eurovisie Songfestival (origineel heet ‘Vi Maler Byen Rød’ en werd naar de derde plaats gezongen door Birthe Kjaer) - de vertaling (tekst) werd verzorgd door Cornald Maas. Het tweede nummer, de melancholieke ballad ‘Je hoort bij mij’ behoort tot een van de hoogtepunten van het album. Nummers als ‘Vrijdag in Augustus’ en ‘Soms’ brengen treurigheid en het vlottere ‘Allereerste keer’ dat destijds een single werd is wat vrolijker maar vormt wel een van de mindere nummers van het album.

Een nummer als ‘De sauna’ brengt wat hoempapa en is het vrolijkste en luchtigste liedje van het album. ‘Ik pak je in en neem je mee’ brengt ook veel vrolijkheid met zich mee en is misschien wel het meest catchy nummer van het album. ‘Ogen van een kind’ is ook erg mooi – vooral qua tekst. De drie nummers van de hand van Carmen Sars, ‘Ons moment’, ‘Ik ben zo toe aan samen’ en ‘Soms’ vind ik erg matig en ook niet mooi eigenlijk.

De twee mooiste nummers zijn het droevige ‘De herfst van mijn leven’, voorzien van een prachtige tekst + arrangement en de titeltrack –en tevens afsluiter– ‘Zeilen op de wind van vandaag’ wederom een prachtige tekst met tegenstrijdigheden en natuurlijk een mooie boodschap. Samen met ‘Jij hoort bij mij’ zijn dit de drie mooiste nummers van het album.