Bibio - The Green E.P. (2014)

Electronic
Label: WARP

1. Dye the Water Green (5:24)
  2. Dinghy (2:39)
  3. Down to the Sound (2:35)
  4. Carbon Wulf (3:05)
  5. A Thousand Syllables (5:40)
  6. The Spinney View of Hinkley Point. (6:32)
avatar van HenkMul
Bibio keert terug naar zijn roots met zes idyllische niemendalletjes. Net als het stromende water in het beekje op zijn platteland kabbelt deze Nick Drake / Boards of Canada-combi maar wat voort. Sijpelden er op zijn laatste platen nog wat gepeperde J Dilla-achtige beats door, hier heeft hij slechts oog voor mierzoete dagdromen. Hij grijpt daarbij op meerdere manieren terug naar het verleden: allereerst is er het titelnummer ‘Dye the Water Green’ dat regelrecht is overgenomen van het vorig jaar verschenen ‘Silver Wilkinson’. Geen gekke keus, aangezien het zowel op dat album als op deze EP een duidelijke hoogtepunt is. De synths, de dromerige zang, de gitaar en de xylofoon werken uitstekend samen in deze pastorale ode aan de (verborgen) liefde. Tegelijk roept het nummer vraagtekens op: waarom zou je een eerder uitgebracht nummer recyclen op een toch al zo korte EP? En in het verlengde daarvan, heeft de EP in deze vorm - oud nummer + bonusmateriaal - nog bestaansrecht? Dit eenvoudige teren op oud succes riekt naar luiheid.

Het herkauwen gaat verder op ‘Dinghy’, eveneens een nummer uit het archief. Deze samenwerking met Letherette-lid Richard Roberts uit 2006 levert aandoenlijk gitaargepingel op. Op ‘Wulf’ verruilt Bibio het aandoenlijke in voor monotone melancholie. Ook dit is een variatie op een bekend thema, namelijk dat van ‘Carbon Wulf’, eveneens afkomstig van het ‘Silver Wilkinson’-album. De rest van de EP flierefluit hij vrolijk verder in de lo-fi-stijl van zijn begintijd. Alles bij elkaar genomen levert het dromerige maar weinig beklijvende nostalgie op.

GCITY050
Down to the sound is anders wel een muzikaal hoogtepunt, dan neem ik die andere mindere tracks graag voor lief!