Erwin van Ligten - Krontjong Baru (2011)

Alternatieve titel: Guitar Krontjong Baru

1 stem

Roots
Label: Little Wing

1. Sunyi (1:34)
  2. Hatiku Rindu Kepadamu (3:02)
  3. Tembang Pahlawan (3:49)
  4. Senang (1:29)
  5. Bengawan Solo (4:11)
  6. Rejaning Kuto (4:14)
  7. Mumu (0:49)
  8. Alun Alun Hijau (3:08)
  9. Ibu (5:29)
  10. Rujak Ulek (3:08)
  11. Cendarawasih (0:49)
  12. Waktu Matahari Terbit (3:58)
  13. Java Indah (3:25)
  14. Dalyan (3:15)
  15. Langgar (1:26)
avatar van Paulus_2
Dit album Krontjong Baru vond ik een uitverkoop bazaar in Utrecht. Het streunen door dit type CD verzamelingen is een langdurig taai klusje, maar levert soms juweeltjes op. Zo ook dit album.
Erwin van Ligten is een ingewijde in de Nederlandse rockscene. Speelt al vele decennia gitaar in diverse formaties.
Een van zijn projecten is het maken van muziek gebaseerd op zijn roots, die in Java (Indonesië) liggen.
Een spin-off daar van is dit instrumentale album met gitaarmuziek. Mooie dromerige klanken die op de een of andere manier zeer herkenbaar zijn en goed in gehoor liggen. Gelet op de historie die Nederland deelt met Indonesië geen wezensvreemd effect.
In de nummers gebruikt hij afwisselend de electrische gitaar en de akoestische gitaar. Associaties met Ry Cooder duiken al gauw op, fraai slidewerk hier en daar, maar naar mijn weten heeft de laatste nooit iets met muziek uit Indonesië gedaan. Gelet op de beheersing van de klank uit zijn gitaar zou hij ook goed naast Jeff Beck kunnen staan.
Verder speelt hij op een gelijksoortig album Kroncong Baru uitgebracht door de zangeres Julya Lo'ko.

Deze CD is verkrijgbaar in de Moesson Shop en is in 2010 uitgebracht bij stichting Little Wing te Nieuw Loosdrecht.

Medemuzikanten:
fluiten: Roy Kuschel
koor in track6: Julya Lo'ko en Erwin van Ligten
alle andere instrumenten: Erwin van Ligten

Mijn waardering voor dit album is 4.5 voor de verzorgde muziek en de goede opnames.

avatar van Paulus_2
Een mooi album in dezelfde sfeer is het onder eigen beheer uitgebrachte Lost & Found, waarin hij samen speelt met een andere Indo-muzikant, Patrick Drabe. Alle nummers op dit album worden op akoestische instrumenten gespeeld.