Chicane - Far from the Maddening Crowds (1997)

Dance
Label: Extravaganza

1. Early (4:18)
  2. Already There (2:55)
  3. Offshore [Original Version] (6:48)
  4. Lost You Somewhere (8:27)
  5. From Blue to Green (5:51)
  6. Sunstroke [Disco Citizens Mix] (9:06)
  7. Leaving Town (5:59)
  8. Red Skies (7:37)
  9. Sunstroke [Original Version] (6:18)
  10. Offshore '97 (9:12)
  11. The Drive Home (6:06)
Dit album is pure nostalgie voor mij. Het riep paradijselijke visioenen op van Ibiza en versterkte mijn gevoel dat het Mediterrane klimaat en ik voor elkaar bestemd waren.

Nu ik wat realistischer ben en meer muziek gehoord heb, vind ik Chicane nogal kitscherig. Maar er is goede en slechte kitsch, en Chicane is goed in wat hij doet. De eerste drie nummers vormen een mooi geheel, met Offshore (Original) uiteraard als hoogtepunt. Ook Leaving Town is erg 'easy on the ears'. Verder zijn From Blue to Green en afsluiter The Drive Home best aardig.

De rest van de nummers gaan de house en trance-kant op en klinken nogal gedateerd. Bovendien zijn ze gewoon niet erg goed. Maar voor wie (tegen wil en dank) een zwak heeft voor onvervalste Ibiza chill-out uit de jaren '90, zijn eerdergenoemde tracks leuk om weer eens te horen.

De tracks hebben een soort sfeer die me doen denken aan de zomer, het is dan ook een perfect voor op vakantie. (In de auto/Walkman)

Ik denk zelf dat het meer een album is voor Ambient/Chillout liefhebbers dan Dance fans, alhoewel er wel een aantal Trance tracks op staan. (Offshore '97, Lost You Somewhere, Sunstroke (Disco Citizens Versie), The Driveway Home, Red Skies)

Als je dit album goed vindt, zou Chicane's tweede album een aanrader zijn. (Behind The Sun)

~2DPolygon

avatar van pureshores
Offshore-original en Sunstroke zijn prima trance classics. Ik ken ook nog een vocal track Strong in love maar die staat hier niet op.

Offshore 97 is geheel onnodig-maar vocals toevoegen op gewoon goede originelen zou aan het begin van de 00's constant opduiken

avatar van the crook
Zonder dit album is een zomer voor mij niet compleet, de eerste twee Chicane albums gaan ieder jaar mee op de MP3 speler als we 's zomers richting Zuid Europa trekken, hééérlijk!

Daarnaast is dit een erg relaxed album voor een rustige zondagmiddag als vandaag

Hangmat muziek van Chicane, one of the better things in life

avatar van Angelo
Harmen schreef:

Die anticlimax

Enerzijds begrijp ik volkomen dat luisteraars dit album als kitsch kunnen ervaren, anderzijds zie ik het als een product dat de tijdgeest van toen goed samen weet te vatten. 'Offshore' is wat mij betreft hét lijflied dat die jaren '90 [Ibiza] chillout-hype definieert, die vreemd genoeg ook weer snel voorbij was. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de originele instrumentale versie van dit album, maar de latere bootleg single versie met Power Circle en Anthony Pappa vind ik ook wel gaaf.

Afgezien van het voornoemde nummer, kun je dit album het beste in zijn volledigheid beluisteren. Losstaand werkt het allemaal niet zo goed, terwijl de nummers in de volgorde van de tracklist goed op elkaar aansluiten en een mooi geheel vormen. Het is inderdaad gedateerd (geen verrassing uiteraard), daar moet je even doorheen prikken, maar voor mij is dat geen belemmering.