Sturgill Simpson - High Top Mountain (2013)

Country
Label: Loose

1. Life Ain't Fair and the World Is Mean (2:06)
  2. Railroad of Sin (2:04)
  3. Water in a Well (3:19)
  4. Sitting Here Without You (2:11)
  5. The Storm (4:02)
  6. You Can Have the Crown (2:50)
  7. Time After All (2:37)
  8. Hero (4:02)
  9. Some Days (3:30)
  10. Old King Coal (3:07)
  11. Poor Rambler (3:45)
  12. I'd Have to Be Crazy (4:02)
kistenkuif
Opmerkelijk gedreven debuutalbum van een countryrocker oude stijl. Veel twang en steel, lekkere strot en tien van de twaalf songs zijn eigen composities met verrassend sterke teksten muv. het wat zoetsappige Sitting here without you. Verder echt een puike plaat.

avatar van Lura
Mooie tip, Kistenkuif! Zeer prettig stemgeluid!

Lekker dit (die gitaren ), maar wat clean qua productie. Als je dit dan hoort KEXP , ietsje feller en rauwer. Grappig ook om te horen dat hij zich niet totaal op zn gemak voelt in de Nashville scene (waar ie woont), maar liever rondreist en optreedt in andere plaatsen.

Hij doet sterk aan Waylon Jennings denken. Dat is vooral te wijten aan zijn stem. Heerlijke muziek !

avatar van frolunda
Dit debuut van Sturgill Simpson is voor mij de laatste van zijn trio albums en bevestigd opnieuw zijn status als één van de meest veelbelovende Country artiesten.En eigenlijk is ie voor mij dat stadium al voorbij want sinds 2013 levert deze man uit Jackson, Kentucky topkwaliteit.
Het begon destijds allemaal met deze,High top mountain,een twaalf songs tellende plaat die zowel uitblinkt in verscheidenheid als klasse.
Daar is in de eerste plaats Sturgill Simpson zelf voor verantwoordelijk met zijn heerlijke stem,die inderdaad wel wat aan Waylon Jennings doet denken maar ter gelijkertijd zalvend is en ook nog een heerlijke uithaal bevat.
Muzikaal zit het ook snor met een vrij traditionele Country sound die een vleugje Honky tonk bezit,een lekkere Twang gitaar en met zowel prachtige ballads als geweldige up-tempo nummers eigenlijk onweerstaanbaar is.
Hoogtepunten dan ook te over op dit debuut album ; Some Days incusief prachtige tekst is mijn voorlopige favoriet en ook You Can Have the Crown en de zeer mooie ballad Hero zijn van een dergelijk kaliber.
Daarnaast mag ook de Ralph Stanley/Curly Ray Cline cover,Poor rambler er wezen.
Heerlijk debuut derhalve,wat tegen het briljante aanzit en dan ook zeker één van de beste Country albums is die ik de laatste tijd (en de concurrentie is hevig) gehoord heb.