traumahelikopter - I Don't Understand Them at All (2014)

Label: Excelsior

1. Alone (3:40)
  2. Last Night I Dreamed I Killed Myself (3:12)
  3. You (3:18)
  4. Always Being Followed (2:57)
  5. These Days (3:53)
  6. Every Time I Close My Eyes (3:11)
  7. I Don't Wanna Spend the Rest of My Time with You (4:26)
  8. I Can't Stand Them at All (2:52)
  9. No Hope (3:01)
  10. Shithole in C (2:46)
  11. Wandering Around (3:33)
avatar van Motdattan
Eerste nummer Alone klinkt al erg goed. Iets minder uptempo dan het debuut, maar nog steeds rock 'n roll!

avatar van willymeuf
Nu te beluisteren op Luisterpaal

avatar van pet
pet
Vorig jaar was dit toch wel een van de meest verrassende bands binnen Nederland. Traumahelikopter uit Groningen Noord (vooral dat Noord is erg belangrijk). Punk, 'rammelrock' (hoewel ze zelf een hekel hebben aan die term), energiek en dat soort termen, zeg maar. En in hetzelfde tempo waarmee ze hun nummers spelen, brengen ze ook hun albums uit. Want binnen een jaar is het alweer tijd voor hun tweede album.

En op dit nieuwe album ligt het tempo net een stukje lager dan op het debuut. En godnondeju, wat pakt dat goed uit zeg! Neem nou alleen al het eerste nummer. Er zit zoveel meer subtiliteit in de muziek vergeleken met het debuut. Goeie tekst, goed ritme, werkelijk een geniaal nummer. En dat blijft het hele album zo doorgaan. Nog steeds alleen met 2 gitaren en beperkt drumstel, zodat er geen lage bas tonen in de muziek zitten. Maar nergens mis je die. Net als in het debuut voelen de nummers hierdoor fris en energiek aan. Welke ook zijn gebleven zijn de heerlijke teksten. Nee, echt vrolijk kan je ze niet noemen. Eerder depressief eigenlijk. Voorbeelden? Bijvoorbeeld de zinnen "Last Night I Dreamed I Killed Myself" (gelijknamige nummer) en "I'm Gonna Die Alone" van het nummer You. Dat is nou niet echt een vrolijke tekst voor op een zonnige zomerse dag. En dat is pas een kleine selectie van de eerste 3 nummers.

Ik kan er eigenlijk niet over uit hoe goed dit album is. Van een debuut dat 'wel aardig maar niet heel bijzonder' was, heeft Traumahelikopter met dit album een enorme stap vooruit gezet. De geldingsdrang en punk-attitude van het debuut is gebleven, maar nu in combinatie met nummers die zó veel beter zijn. Dit is zeker materiaal voor de eindejaarslijstjes. Wat zeg ik? Tot nu toe is dit HET album van 2014!

Overgenomen van mijn blog: Pat-sounds

avatar van eightynine
Jep, de heren maakten het gisteravond meer dan waar. Niet geheel objectief (Groningen-Noord!), maar traumahelikopter is hot; terecht.

avatar van erwinz
Niks lastige tweede plaat. De eerste kwam aan als een mokerslag en ook de tweede overtuigt onmiddellijk. Net wat minder rauw en smerig, maar de songs zijn veel beter en het blijft uiteindelijk gewoon garagerock. Van het allerhoogste niveau dit keer.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: Traumahelikopter - I Don't Understand Them At All - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van philtuper
Het is leuk, het is ook aardig en het is zeker ook catchy. Maar om het meteen tot plaat van het jaar te bombarderen, nou nee. Daarvoor klinkt het niet urgent genoeg. Neemt niet weg dat dit een lekkere plaat is, al overrompelde het debuut me wel meer.

avatar van oftewel
Toch wel fijn dat erg nog steeds dit soort platen wordt gemaakt. Van begin tot eind goed. Elk nummer raak. Noem het catchy, ik hou het op rock solid punkrock. En voor jaarlijstjes is het nog veel te vroeg maar de urgentie van deze plaat maakt de kans groot dat we eind 2014 nog steeds met veel plezier deze plaat op repeat zetten. Maw, onder de indruk!

avatar van WoNa
Ja, ja, ja! Deze plat is helemaal raak. Het debuut vond ik leuk, een optreden meer dan vermakelijk, maar dit album is onwaarschijnlijk goed. Alles van Phil Spector, garage rock uit de 60s, surf, The Living End, de allerbeste pop en punkrock is een blender ingegooid en komt er uit als I don't understand them at all. Sorry mannen, ik heb het sterke idee dat jullie het allemaal heel goed begrepen hebben. Alle elf raak. Het lijkt mij dat dit album de wegen in de wereld open zouden moeten leggen voor Traumahelikopter, wegen zo breed als de Champs Elysée.

Je kunt op de site van WoNo Magazine het volkedige verhaal lezen.

Wo.

avatar van Faalhaas
Eerste album was veel rauwer en beter.

avatar van Ducoz
Ik hoor nu net 'No Hope' van de Burger verzamelcassette.. Jezus wat is dat een lekker nummer.

avatar van Germ
Germ (crew)
Thuiswerken betekent veel elpees draaien, en dan duikel je ook nog wel eens een vergeten pareltje op.
Want wat een lekkere plaat is dit, ideaal voor dit zomerse weer!