Spidergawd - Spidergawd (2014)

Noorwegen
Label: Crispin Glover

1. Into Tomorrow (3:25)
  2. Blauer Jubel (6:31)
  3. Master of Disguise (4:32)
  4. Southeastern Voodoo Lab (5:03)
  5. Empty Rooms (14:25)
  6. Million $ Somersault (5:11)
  7. Devil Got My Woman * (4:44)
avatar van larco
eerste luisterbeurt van mijn stoel geblazen. Toevallig tegengekomen en idd bleek er een link met Motorpsycho
grote afwisseling, jazz?? rock, psychedelisch,powerrock

Robbiev
Empty Rooms is een vet nummer. Op vinyl

avatar van The Scientist
larco schreef:
idd bleek er een link met Motorpsycho

Dit is inderdaad een project van 2 Motorpsycho-leden (Kapstad en Saether) met een gitarist en baritonsaxofonist erbij. Bij elkaar geeft dat een sfeer die je je een beetje voor kunt stellen: heavy en ruig. Er had echter veel meer in gezeten dan hier gedaan wordt. Het probleem is vooral dat de nummers zwak zijn, het wordt teveel in een vast stramien gedrukt en dat beperkt die lekkere rauwheid. Het feit dat er in dit stramien her en der ruimte wordt gemaakt voor een kazige gitaarsolo maakt het niet heel veel beter.

Ik ga er binnenkort wel live heen in Hedon en hoop dat er live niet teveel aan de voorgeschreven nummers vastgehouden wordt. Motorpsycho heeft vaak genoeg bewezen live zich genoeg los te laten en daar ook van relatief mindere nummers een goede show te maken. Als ze hier live ook een beetje mee losgaan wordt het vast een mooie show .. het album hoeft alleen van mij niet zo nodig.

avatar van Fred Zed
Met zo veel ervaring kon het haast niet mis gaan. Een side-project van KK & BS van Motorpsycho.
Zeer goede gitarist, kan naast Snah van Motorpsycho staan & betere zanger om eerlijk te zijn.
Gisteren ontdekt en meteen heel de discografie gekocht in een handige verzamelbox. De auto ritten zijn plots minder saai geworden. Te vergelijken met het stevigere werk van MP maar korter en krachtiger songs. de bariton sax is een mooie aanvulling op het guitarwerk.

avatar van namsaap
Bij toeval maakte ik onlangs kennis met Spidergawd via de connectie met Motorpsycho. Een kennismaking die behoorlijk indruk maakte, vandaar dat ik via Stickman Records gelijk maar de hele discografie heb besteld op vinyl. Voor in de auto krijg je er dan ook nog een handig CD-tje bij.

Het eerste album van deze noren laat een lekker gruizig stonerrockgeluid horen met her en der wat jazz en proginvloeden.

Het album gaat lekker van start met 'Into Tomorrow'. Dit nummer swingt echt als een dolle, niet in de laatste plaats door de sterke troef van deze band, de baritonsaxofoon! Op het navolgende 'Blauer Jubel' horen we een meer funky feel en veel Hendrix-invloeden. Erg fijn.... Eerste hoogtepunt van kant A is 'Master Of Disguise'. Op dit nummer trappen de heren het gaspedaal wat verder in. Een verslavende rocker, dit nummer. Het nummer 'Southeastern Voodoo Lab' kan me iets minder bekoren en sluit kan A af.

Kant B opent met het ruim 14 minuten durende 'Empty Rooms'. Wat begint met een lang instrumentaal stuk waarin de saxofoon een hoofdrol speelt ontwikkelt zich tot een geweldig nummer dat uitmond in een finale jam. In het afsluitende 'Million $ Somersault' klinkt Spidergawd als een combinatie van The Doors en Rival Sons. Een mooie afsluiter die doet snakken naar meer. Gelukkig heb ik nog 2 LP's te gaan.

Hoogtepunten: 'Master Of Disguise' en 'Million $ Somersault'

Dieptepunten: 'Southeastern Voodoo Lab' is een wat minder nummer maar nog steeds van een prima niveau.

Conclusie: Een fantastisch debuut van deze band. De invloeden van andere bands zijn duidelijk hoorbaar dus de originaliteitsprijs verdient men wellicht niet maar de uitvoering is werkelijk subliem.

4****