Kapok - Kapok (2014)

Jazz
Label: Buzz

1. Americana (4:56)
  2. Lesotho (5:45)
  3. Day of the Tentacle (3:34)
  4. Earthbound (7:41)
  5. Abraxas (6:53)
  6. Senor Mysterioso (6:10)
  7. Arcadia (7:38)
  8. The Long Way Home (5:22)
avatar van Norrage
Fantastisch album, we schreven er een recensie over:

6 Februari presenteerde jazz-trio Kapok hun langverwachte tweede album in Utrecht. Nederland heeft al eerder kennisgemaakt met het belangrijkste dat deze jazz-band zo karakteriseert: het gebruik van dé hoorn door bandleider Morris Kliphuis. In 2010 werd het debuut (Flatlands) al helemaal sterk gevormd door het excentrieke, bijzondere en toch voor velen onbekende geluid van dit kleine maar reusachtig klinkende instrument. Nu is dat iets minder geworden, want opvolger Kapok (self-titled) is nu aanzienlijk veelzijdiger geworden. Er is ruimte voor ongelooflijk veel muziek-stijlen, van rock tot americana tot ambient en rechttoe-rechtaan jazz.

Dat vernieuwende en frisse element is er vast zo sterk ingeslopen dankzij de Kytopia studio. Deze legt zo sterk de nadruk op goede muziek. Dat is ook de hoofd-modus van dit album, het is gewoon totale inventiviteit. Of het nou het briljante gitaarspel is op Day of the Tentacle, de opbouw en subtiliteit van Abraxas en Earthbound of de Afrikaanse invloeden op Lesotho. Maar uiteraard is de basis jazz. De nummers worden lustig uitgesponnen en het hele album komt als een spontaan geïmproviseerde live-plaat over, zeker op het ontsporende Seor Mysterioso. En natuurlijk die blazers. Morris Kliphuis gebruikt niet alleen de hoorn, ook de cornet is uitvoerig aanwezig en geeft (net als de hoorn overigens) een wat ander en vooral voller geluid dan die standaard trompet. Maar alle hulde ook aan het adres van het funky geluid van gitarist Timon Koomen, en het virtuoze drumspel van Remco Menting. Ze weten samen, ondanks het ontbreken van een bassist, een ontzettend coherent en nooit te ver uit de bocht vliegende plaat neer te zetten.

Maar wat maakt het album vooral zo goed en waarom doet het al mijn verwachtingen zelfs nog overtreffen? Ik noemde het al meermaals: de veelzijdigheid, en het toch wel heel erg aantrekkelijke rockende en bij vlagen ook gewoon poppy geluid. Jazz luister je doorgaans misschien vooral als je ervoor in de stemming bent. Maar dit album, zonder vervelend te worden, kan je altijd luisteren. Ga naar die tour dus! Vanaf 6 februari door het hele land.
Pat-sounds: Album Kapok - Kapok (2014) - pat-sounds.blogspot.nl