Built to Spill - You in Reverse (2006)

Label: Warner Bros.

1. Going Against Your Mind (8:41)
  2. Traces (4:42)
  3. Liar (5:11)
  4. Saturday (2:24)
  5. Wherever You Go (6:10)
  6. Conventional Wisdom (6:21)
  7. Gone (5:41)
  8. Mess with Time (5:43)
  9. Just a Habit (4:27)
  10. The Wait (5:11)
'Traces' is een retevette track!

Sietse
wederom een leuk plaatje van deze mannen. Wat mijn betreft gelijkwaardig aan "Keep it like a secret".
Ik twijfel tussen 3,5 en 4,0. Ik ga deze zeker nog vaker draaien.

J Casablancas
Ik ben ook zeer onder de indruk, het zit allemaal erg goed in elkaar, leuke melodien, teksten, zang en instrumentaal heel erg goed. Voorlopig 4*.

avatar van Paalhaas
Going against your mind.

Weer heerlijk ouderwets Built to spill, maar toch lekker fris en nieuw.
Fijn album ook, dikke 3,5/5.

avatar van itchy
Built To Spill blijft de vertrouwde kwaliteit voortzetten... alleen jammer dat de eerste tweeëneenhalve minuut van Conventional Wisdom om zeep worden geholpen door oeverloze vier minuten jam daarna.

6 mei 2007 in Paradiso!

avatar van Herr Meijer
En de kaartverkoop is al gestart. Hoe komen ze er bij om nu al de vvk te starten?! Nog een half jaar! Maar we moesten er maar heen, dat dan weer wel.

avatar van Haveaniceday
Opzich is het wel een leuk album, alleen verpest de lengte van de nummers weer wat. De tracks zijn leuk, maar na een minuutje of 3 à hooguit 4 heb ik het wel gehad met een bepaald thema..

Wat een geweldig album! Ik moet zeggen dat ik in het begin twijfelde aan de kwaliteit van de nummers, maar het blijkt een echt 'groei' plaat te zijn. Dus geef de plaat de tijd, het zijn stuk voor stuk pareltjes! En wat geweldig dat ze eindelijk ook eens naar Nederland komen. Overigens ook 4 mei in de Vera!

Heel goed album! Kan wat mij betreft niet tippen aan Keep it Like a Secret, maar misschien verandert dat nog. Ik mis nog een paar nummers met de intensiteit van nummers als You Were Right, Broken Chairs, Some of Stab. 4,0*

avatar van Nim
Nim
Ik vind die langere nummers juist het lekkerst, wat een gitaarwerk zit er in.. Going against your mind en Traces zijn echt hele sterke nummers!

avatar van BlueVelvet
Mess with Time is een heerlijk rockend nummer!
Verder alweer een erg leuke van Built to Spill, die nog geen slechte plaat hebben gemaakt.

avatar van Comrade
Met wat kan je deze plaat vergelijken?

fastpulseboy
whaaaa
die clip is leuk!

Comrade schreef:
Met wat kan je deze plaat vergelijken?

Met eerdere BTS-platen... of met Dinosaur Jr. maar dan nog iets indierockeriger.

avatar van BlueVelvet
Ik vind ze ook veel overeenkomsten tonen met Modest Mouse, al zijn die iets gevarieerder (ik zeg niet beter). Echte indie rock dus

anathema
Ik vind Built To Spill een geweldige band, maar deze plaat is erg matig. De nummers pakken niet, het klinkt vooral erg indie. Dat deed het op hun vorige platen ook, maar dan mèt goede nummers. 2,5*

itchy schreef:
Als je "is" en "ik vind" omdraait, klopt de eerste zin al een stuk beter

Je hebt in zoverre gelijk dat het bestempelen van deze plaat tot 'universeel matig' wat ver gaat. Aan de ander kant; "Built to Spill is een geweldige band" is ook niet van enige subjectiviteit gespeend.
Ook ik was gister in Paradiso en heb daar een grotendeels inspiratieloos optreden gezien. Misschien lag de lat op voorhand wat hoog door hun geweldige liveplaat, maar ik kreeg niet de indruk dat ze er erg veel zin in hadden. Al moet ik zeggen dat er beslist momenten waren die erg sterk waren.

anathema schreef:

Ik ben in Rotown geweest, en ik moet helaas toegeven dat ik de eerste opmerking niet had gemaakt als ik ze toen al live had gezien. Maar op plaat vind ik ze nog steeds geweldig, ze hebben nog geen slechte plaat gemaakt, hooguit een iets mindere (de voorganger van deze).

anathema
Deze plaat inmiddels verhoogd naar 3,5*.....waar een matig optreden al niet goed voor is.

avatar van Lukas
Prachtige plaat weer, evenals Perfect from Now On en Keep It Like a Secret. Misschien zelfs iets conventioneler en toegankelijker, want deze staat vol met pakkende melodieën en dito gitaarwerk. Zoals itchy hierboven al zei, is de jamsessie in Conventional Wisdom een minpuntje. Ook het instrumentale gedeelte van Just a Habit hoeft van mij niet helemaal. Sowieso is de eerste helft wat beter, want die is zeker van 4.5* niveau. Daarna wordt het allemaal net wat minder. 4*.

avatar van dj maus
Verrassende comeback. Hoewel de BtS-formule op het vorige album behoorlijk uitgekauwd leek, klinkt op deze plaat, zonder al te veel aan die formule te veranderen, toch een hernieuwd elan.

avatar van Omsk
Dj maus, ik moet zeggen dat ik het met haast al je Built To Spill-observeringen roerend eens ben. Heerlijke frisse CD inderdaad, met het lange openingsnummer en het schone Liar als belangrijke liederen.

avatar van dj maus

avatar van Lexicon Devil
itchy schreef:

6 mei 2007 in Paradiso!

Dit vind ik echt raar man hehe.

Juist dat maakt dit nummer een klassieker.

Heel Built to Spill vind ik maar matigjes op Conventional Wisdom na. Dat vind ik echt dan ook meteen een track die ik als een van mijn favoriete nummers beschouw.

Skinny Fists
Onbegrijpelijk dat deze hoes lelijk gevonden wordt. Vind 'm briljant!

avatar van philtuper
Liar is en blijft een geweldig mooi nummer. Built to Spill heeft platen gemaakt om te koesteren.

avatar van Chungking
dj maus schreef:

philtuper schreef:

²

Liar is mn favo BTS nummer aller tijden, en de concurrentie is moordend.
Koesteren is absoluut het juiste woord voor deze band.

(Time lijkt me een ietwat onderschat nummer op deze plaat)

avatar van Chungking
Ik bedoelde eigenlijk Gone, hoewel Mess with Time er ook mag zijn.

avatar van ddutch
Hoor juist ''Wherever You Go'' voorbij komen op Radio Paradise. Nooit eerder gehoord maar wat een waanzinnig lekker rauw nummer vind ik dit. Doet me denken aan Dinsaur Jr. en Neil Young. Het lijkt er op dat ik maar eens nader kennis moet maken met Built to spill.

avatar van Fathead
Zó hoort een gitaarplaat te klinken! Lekker man...