Thanatos - Emerging from the Netherworlds (1990)

Label: Shark

1. Dawn of the Dead (4:11)
  2. Outward of the Inward (3:53)
  3. Bodily Dismemberment (2:25)
  4. Internal Deceit (3:05)
  5. The Day Before Tomorrow (5:09)
  6. War (4:42)
  7. Rebirth (3:40)
  8. Progressive Destructor (3:33)
  9. Impostors' Infiltration (4:49)
  10. Omnicoitor / Dolor Satanae (2:20)
  11. The Meaning of Life (2:09)
avatar van exodus
Gaaf debuut van één van Nederlands eerste extreme Metalbands. Alhoewel ik wel beetje moeite heb met de ietwat "afgeknepen/iele" productie op deze debuutplaat van Thanatos. Wat dit aspect betreft luister ik liever naar hun open en zeer rauwe geluid bijv. op een demo van hun, die 3 jaar voor het verschenen van deze plaat diep indruk op mij maakte terug in 1987. Idioot ook eigenlijk dat de band die al sinds 1984 actief is, pas in 1990 een kans kreeg om de debuutplaat af te mogen leveren. Het cult-Thanatos had beter verdiend! Outward of the Inward bijv. vind ik altijd nog een enorme oer-Thrash-Deathmetal kraker! Bruut man!

avatar van exodus
Wat een heerlijke hoes trouwens ook bij dit Thanatos debuut op vinyl. Kijk, wel lekker duidelijk dat we hier niet met Frans Bauer te maken hebben. Ik hou van uitgesproken echte Metalhoezen....Kreator - Pleasure to Kill en Terrible Certainty, Motörhead hoezen, Metallica - Master of Puppets, Sodom hoezen, Slayer - Reign in blood en de rest uit de jaren 80 van hen, Death - Scream Bloody Gore...etc. etc. etc.

Thanatos, was wel grappig. Toch wel een beetje het zielige kindje van de beginjaren van de Nederlandse metal scene. Ik had er weinig mee.

avatar van DjFrankie
Deze elpee en vooral War werd veel gedraaid bij ons in de soos vroeger, geweldig nummer.

avatar van cadaver69
Niet echt geweldig, maar dit komt door de blikkerige productie. Vond de demo's daarentegen vetter en smeriger klinken en de songs komen daardoor beter tot hun recht. Heb ze in de jaren 80 ongeveer 10 keer gezien in de nabije metalkroeg bij mij in de buurt. Was altijd wel tof. Samen met Inferno (later silenxce), pestilence, dead head toch wel de grondleggers van de Nederthrash.

avatar van exodus
Demo's waren toffer..klopt! Deze plaat, hun debuut is muzikaal thrash met death metal zang..meer uit de oude tijd.