Lack of Afro - Music for Adverts (2014)

Funk
Label: Freestyle

1. Freedom (3:40)

met Jack Tyson-Charles

2. One for the Trouble (4:04)
  3. Recipe for Love (3:51)

4. Coco (4:27)
  5. Brown Sugar (3:05)

met Herbal T

6. The Gypsy (3:57)

7. The Contender (3:47)
  8. Missing Me (3:42)

met Jack Tyson-Charles

9. No Guts No Glory (3:45)
  10. Making It Right (4:02)

met Juliette Ashby

11. On the Road (3:34)

met Jack Tyson-Charles

12. Here We Go Again (4:29)

met Wax, Herbal T en EOM

avatar van Reijersen
Naast dat Amerika soulleverancier nummer één is hebben we in Europa ook wel wat melk in te brokkelen. Vooral het Verenigde eilanden van het Koninkrijk Engeland doen goed hun best met artiesten die ook aardig ver komen in de hitlijsten. Dat laatste zal Lack of Afro niet gaan redden, maar dat ze al een aantal jaren ijzersterke muziek maken mag bekend zijn. Dit jaar komen ze met hun langverwacht nieuwe plaat, Music For Adverts.

Kijkend naar de tracklist is het opvallend te noemen dat Lack of Afro op bijna elke track de hulp krijgt van een artiest. We zien daarin wel vrij veel dezelfde namen terugkomen, maar dat zorgt er automatisch ook voor dat er enige herkenbaarheid terugkomt in de nummers. Vooral Jack Tyson-Charles en Herbal T. mogen een duitje in de zak doen.
Duidelijk mag zijn dat de sound van de plaat vooral door Lack of Afro zelf bepaald wordt. Wat je qua sound kan verwachten? Een soort mix van soul, funk en jazz op een bijzonder energieke wijze gebracht. Ook qua instrumenten horen we van alles voorbij komen. Dan weer een panfluit (One for the Trouble), of juist een orgeltje (Freedom), maar ook het betere koperwerk (Coco, Missing Me) en niet vergeten de piano (Missing Me).
De inbreng van de gastartiesten is wisselend. Zo brengt Tyson-Charles vooral heel veel soul met zijn en doen de raps van Herbal T. me weinig. Toch is Juliette Ashby voor mij de meest overtuigende gastartiest. Wat heeft deze dame een stem zeg! Goed te horen in op de Daptone-sound leunende Making it Right.

Misschien is Lack of Afro niet het bekendste wat er uit het Verenigd Koninkrijk gekomen is, maar wel één van het beste. Energieke soulvolle jazzfunk met goed doordachte songopbouw. De aandacht die ze misschien missen moeten ze zeker wel krijgen.