Ramona Lisa - Arcadia (2014)

Pop / Electronic
Label: Terrible

1. Arcadia (4:12)
  2. Backwards and Upwards (4:01)
  3. Getaway Ride (3:56)
  4. Avenues (2:40)
  5. Lady's Got Gills (4:33)
  6. Hissing Pipes at Dawn (They're Playing Our Song) (2:14)
  7. Dominic (3:57)
  8. Arcadia Reprise (0:56)
  9. Izzit True What They Tell Me (5:15)
  10. Wings of the Parapets (3:13)
  11. I Love Our World (5:45)
avatar van Justinx
Solodebuut van Chairlifts Caroline Polachek. Ik kan haar stem enorm waarderen en ben dan ook zeer benieuwd naar deze plaat. Single Arcadia begint met donkere electronica en kerkklokken, wat meteen doet vermoeden dat het album minder toegankelijk zal zijn dan welke Chairlift-plaat ook. Een stuk mysterieuzer kun je zeggen. Als halverwege Polachek inhaakt, klinkt het toch wel weer vertrouwd, mede door haar karakteristieke stemgeluid. Een om in de gaten te houden.

avatar van E-Clect-Eddy
vanmiddag luisteren, is nu beschikbaar op Spotify

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf de eerste minuut van dit album maakt Caroline Polachek duidelijk dat dit geen Chairlift is: laag tempo, ambient en duister. Haar stem is eigenlijk het enige dat nog doet denken aan de band waar ze al jaren onderdeel van uit maakt. Er zijn maar twee nummers die ook op een Chairlift album hadden kunnen staan: 'Backwards & Upwards' en 'Dominic'. Alle nummers hebben lyrics met uitzondering van de afsluiter en twee intermezzo's , maar ze zouden gemakkelijk als begeleiding bij een film of documentaire kunnen dienen. Nauwelijks drums, ritme wordt hoofdzakelijk door lage bass synths gedragen. Die synths klinken analoog en melancholiek dus is er ook een licht 80s gevoel. De oosterse intro van 'Lady's Got Gills' klinkt als iets van 80s band Japan en je zou je zo kunnen voorstellen dat David Sylvian het zingt. Sfeervol maar meer dan 3,5 sterren krijgt ze niet van mij.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ramona Lisa - Arcadia - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ramona Lisa (geweldige naam) is het alter ego van de Amerikaanse muzikante Caroline Polacheck. Polacheck verdient haar brood tot dusver met het bespelen van keyboards en het zingen in de mij niet bekende band Chairlift, maar debuteerde onlangs ook als soloartiest.

Haar debuut luistert naar de titel Arcadia en het is een debuut dat mij zeer goed bevalt, al moet ik er wel direct bij zeggen dat het wel even duurde voor dat ik tot deze conclusie kwam.

Arcadia werd opgenomen met een eenvoudige laptop en uitsluitend softwarematige instrumenten, maar dat hoor je er niet aan af. De plaat opent met duistere elektronische klanken, waarna kerklokken aanzwellen. Het heeft direct iets van filmmuziek, waarbij de associaties verschillen van Dr. Who tot Once Upon A Time In The West en van Out Of Africa tot een gemiddelde film van David Lynch.

Bij de filmische en vaak bijna ambient achtige muziek komen de pastorale vocalen van Caroline Polacheck, die afwisselend klinkt als een Britse folkie uit een ver verleden en een Scandinavische ijsprinses. Af en toe is de instrumentatie wat voller en kiest Ramona Lisa voor een zwaarder aangezet elektronisch klankentapijt. In muzikaal opzicht klinkt het dan soms bijna aanstekelijk, maar de bijzondere zang van Caroline Polacheck staat succes in brede kring nadrukkelijk in de weg.

In eerste instantie had ik eerlijk gezegd flink wat moeite met Arcadia, al intrigeerde de muziek van Ramona Lisa me ook wel bijna onmiddellijk. Na enige gewenning begin ik echter langzaam verslaafd te raken aan deze plaat, al blijft het ongemakkelijke gevoel aanwezig.

Ramona Lisa maakt muziek die zich niet heel makkelijk opdringt, maar het is wel muziek die nieuwsgierig maakt. Zeker wanneer wordt gekozen voor een uiterst sobere, maar ook altijd spannende instrumentatie (die wel wat doet denken aan de muziek van Ryuichi Sakamoto) komt de stem van Caroline Polacheck uitstekend tot zijn recht, zeker wanneer ze wat lomer en zwoeler probeert te zingen en vervolgens klinkt als een toegankelijke versie van Elizabeth Fraser (Cocteau Twins).

Arcadia klinkt door de bijzondere instrumentatie, waarin kille elektronische klanken steeds worden gecontrasteerd met warme beeldende klanken, anders dan nagenoeg iedere andere plaat die ik in de kast heb staan. Het maakt beluistering van Arcadia tot een boeiende maar niet altijd even makkelijke luisterervaring. Zeker aan het eind van de plaat duiken wat 80s associaties op en wordt het net wat makkelijker te verteren, maar persoonlijk hou ik er wel van als Ramona Lisa tegen de stroom in zwemt en dingen doet die je niet verwacht.

Arcadia is uiteindelijk een fascinerende plaat. Niet geschikt voor alle momenten, maar op zijn tijd een waardevolle aanvulling op alle andere muziek die momenteel wordt uitgebracht. Alle respect dus voor deze eigenzinnige dame. Erwin Zijleman

avatar van Lura
Something van Chairlift is een erg leuk album, Erwin.

avatar van erwinz
OK, zal ik eens naar gaan luisteren. Bedankt voor de tip.

Does you inspire you is ook leuk van chairlift. Wil deze plaat binnenkort ook is gaan aanschaffen. Ken er twee nummers van en die vind ik erg tof

avatar van Justinx
E-Clect-Eddy schreef:

Ja, grappig. Dat vind ik ook meteen de leukste nummers, samen met Lady's Got Gills (die ook wel op een Chairlift-plaats past).

avatar van E-Clect-Eddy
klopt Justinx, maar Gills blijft een beetje vreemd voor mij.

Ondertussen zijn Arcadia en Izzit True What They Tell Me ook tot me favorieten gaan behoren en zodoende is dit album langzaam maar wel net mijn Top 25 van 2014 binnengeslopen.

Hoop toch wel dat ze snel weer in Chairlift te horen is.

Ozric Spacefolk
Dit is toch een ander laken en pak dan Chairlift. Daar waar Chairlift in de pop/rock/new wave opereert, is dit project toch echt een klanken/sferen plaat.

Veel aandacht voor mooie, sferische zangpartijen die soms wat doen denken aan Bjork, maar ook mooie ambient-synths en lo-tempo electronic-experimentjes. Erg gaaf en erg avontuurlijk.
Een mooie plaat om bij weg te dromen.