Manic Street Preachers - Futurology (2014)

Label: Columbia

1. Futurology (3:05)
  2. Walk Me to the Bridge (3:14)
  3. Let's Go to War (2:58)
  4. The Next Jet to Leave Moscow (3:23)

met Cian Ciaran

5. Europa Geht Durch Mich (3:24)

met Nina Hoss

6. Divine Youth (3:22)

met Georgia Ruth Williams

7. Sex, Power, Love and Money (3:13)
  8. Dreaming a City (Hugheskova) (4:39)
  9. Black Square (4:07)
  10. Between the Clock and the Bed (3:35)

met Green Gartside

11. Misguided Missile (4:19)
  12. The View from Stow Hill (4:08)
  13. Mayakovsky (3:38)
  14. Futurology [Demo] * (3:03)
  15. Walk Me to the Bridge [Demo] * (3:16)
  16. Let's Go to War [Demo] * (1:51)
  17. The Next Jet to Leave Moscow [Demo] * (3:05)
  18. Europa Geht Durch Mich [Demo] * (3:22)
  19. Divine Youth [Demo] * (3:09)
  20. Sex, Power, Love and Money [Demo] * (3:14)
  21. Dreaming a City (Hugheskova) [Demo] * (4:20)
  22. Black Square [Demo] * (3:42)
  23. Between the Clock and the Bed [Demo] * (3:30)
  24. Misguided Missile [Demo] * (4:11)
  25. The View from Stow Hill [Demo] * (4:08)
  26. Mayakovsky [Demo] * (3:04)
  27. Blistered Mirrors * (2:51)
  28. Empty Motorcade * (3:57)
  29. The Last Time I Saw Paris * (4:04)
  30. Antisocialmanifesto * (3:01)
  31. Kodawari * (3:20)
  32. Ocean Spray [Live at the O2] * (4:35)
  33. You Love Us [Live at the O2] * (3:31)
avatar van thetinderstick
'Futurology' werd al aangekondigd bij de vorige plaat 'Rewind the Film' (wat weer een goede, onderschatte plaat was). De nummers van beide platen zijn dan ook tijdens dezelfde sessies opgenomen. 'Futurology' moet het stevigere werk zijn (RTF was vooral rustig en akoestisch).

'Walk Me To the Bridge' moet ik even aan wennen. het klinkt anders dan we van ze gewend zijn. Ben ook erg benieuwd naar het concert volgende maand in Eindhoven.

avatar van pdonidvie
Walk Me To The Bridge stelt me teleur.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
pdonidvie schreef:
Walk Me To The Bridge stelt me teleur.

In tegendeel erg goed nummer, ik hoorde dit gisteren in de Effenaar live, en ik vind hem geweldig.

avatar van thetinderstick
Erg sterk optreden in de Effenaar. De nieuwe nummers hebben me nog niet helemaal weten te overtuigen, maar live kwamen ze toch goed uit de verf.

avatar van SirNoodle
'Europa geht durch mich': het nummer is al direct een beetje onsterfelijk door de prachtige openingslyric 'Europe had a language problem', een mooie verwijzing naar 'I travel' van Simple Minds. Niet verwonderlijk, want de Manics zijn fans van Empires & Dance (het Minds album waar I travel opstaat)... zie ook het artwork met de omgekeerde R.

woordenaar
Telkens weer die demo's als extra, ik vind dat toch zo niets zeggend.

avatar van clayhill
Al vanaf het prille begin fan. Heb echt een zwak voor deze sympathieke band. Gewoon iedere keer weer 5 sterretjes.... Prachtig verzorgde release...ennuh opnieuw normaal geprijsd daar ga je toch niet over zeuren ?

Zoals altijd met bands die een steeds groter worden discografie hebben: het verrast allemaal niet meer, het klinkt wat minder fris dan in het begin maar dat kan je ze ook niet kwalijk nemen.
Dan is het de vraag of het er allemaal mee door kan, en dat kan het. Prima nummers tegenover wat mindere.

Een band die ik altijd wel volg maar waar ik ook geen innige band mee heb en zo komt dit album ook weer op me over. Niks mis mee, gewoon fijn maar geen eindejaarslijst-voer zullen we maar zeggen.

Wel vind ik de gastartiesten de betreffende nummers verrijken. Mogen ze best vaker doen.
Europa Geht Durch Mich en Divine Youth vind ik pareltjes op dit album.

In Sex, Power, Love and Money hoor ik overigens wat van Undercover of the Night (Rolling Stones).

avatar van Jorick
Staat al op spotify!

aERodynamIC schreef:

Europa Geht Durch Mich en Divine Youth vind ik pareltjes op dit album.

Ik heb alleen nog de sampler gehoord (toch 23 minuten) en mij valt juist op dat ze hier toch heel anders klinken dan wat ik eerder van ze gehoord heb. het lijkt niet op de vorige plaat in ieder geval (is overigens ook wat ik in veel reviews teruglees). Ik las ook een zeer positieve review van Simon Price (op thequietus). Een fan weliswaar en hun biograaf, maar hij is in het verleden toch ook erg kritisch geweest.

Tja en die demo's. Als completist schaf ik toch altijd de deluxe versie aan. Leuk om de demo's eens te horen, je hoort hoe de nummers zich ontwikkeld hebben. Maar echt veel voegt het ook weer niet toe. Als staan hier dan wel weer 3 demo's bij die het album blijkbaar niet gehaald hebben.

O zeker ze klinken best anders maar verrassen doet het me niet.

Ik vind het absoluut een vermakelijk album maar dat heb ik altijd wel met de MSP. Een heel groot fan zal ik nooit worden denk ik maar dit is me zo'n 3,75* waard en daarmee geef ik het ruimte om evt. uit te groeien naar 4* (het is meestal 3,5 of 4 bij mij)

woordenaar
SirNoodle schreef:

Die omgekeerde R kom je vaker tegen bij de Manics, The Holy Bible, Send Away The Tigers, Journal For Plague Lovers. Soms wel, vaker niet.

Futurology klinkt goed bij eerste beluistering, beter dan Rewind The Film bij eerste beluistering. RTF was een groeiplaat. Benieuwd waar dat met Futurology naar toe gaat. Om te beginnen een 3,5.

aERodynamIC schreef:
O zeker ze klinken best anders maar verrassen doet het me niet.

Ze klinken wat anders, maar dan weer niet zo anders zoals het album algemeen gepromoot wordt. En inderdaad niet zo verrassend, maar met een herkenbare stem en herkenbaar gitaarspel, en zelfs deels een herkenbare woordenschat zal het altijd wel de Manics blijven. Dan was 'rewind the film' meer een apart anders album voor hen dan dit.

Deze lijkt me (momenteel) wat teveel op 'know your enemy' en 'send away the tigers': er zitten wel mooie ideeen en stukken in, maar er is weinig dat echt pakt/aangrijpt. 'Europa geht durch mich' is op dit moment mijn favoriet, maar hopelijk gaan er bij wat andere nummers ook nog wat lampjes branden. 'Futurology' (de track) is ook best goed, maar is ook een typische manics song. En die instrumentals vind ik echt verwaarloosbaar.

Ik heb het album trouwens al van vrijdag in mijn bezit, bij de goeie mensen van Bol kon je de speciale editie (met demo's) al vanaf donderdag bestellen, terwijl de gewone CD moest wachten tot vandaag... vreemd, of nog een marketing-truukje om toch maar 'de duurdere' te doen kopen, wat bij deze dus gelukt is

SirNoodle schreef:

Ik zie dat de deluxe versie bij bol.com 19,99 is. Heb em bij wowhd voor 11,99 besteld. Duurt wel langer, maar scheelt toch 8 euro.

Rudi1984
En wederom een fikse tegenvaller. Ben nu wel klaar met ze, de laatste jaren weten ze geen enkel nummer meer te schrijven dat blijft hangen, iets waar ze ooit zo goed in waren.

avatar van Bijdevaate11
Een van de beste platen van de afgelopen jaren van MSP!

Goede plaat hoor!

avatar van titan
titan (crew)
aERodynamIC schreef:

Ik ook en Mayakovsky (dat begint met een citaat van The Beatles) refereert naar Blood Money van Primal Scream, Dreaming of a City lijkt enigszins op Theme For Great Cities van Simple Minds, The Next Jet to Leave Moscow klinkt als Dakota van Stereophonics en Let's Go to War doet me denken aan een instrumentale new wave klassieker waarvan de titel me nu even niet te binnen schiet.

avatar van ravian
Na het mij wat te rustige 'rewind the wind' is dit weer een uitstekende plaat. Nummers blijven na 2 luisterbeurten al hangen. Geen zwak moment op deze plaat.

avatar van Bonk
ravian schreef:
Na het mij wat te rustige 'rewind the wind' is dit weer een uitstekende plaat.

Ze spoelden bij hun vorige album alleen wel de film terug, gaat wat moeilijker met wind.

Wat dit nieuwe album betreft; ik verwacht inmiddels al van de Manic Street Preachers dat ze geregeld wisselen qua stijl en dat doen ze op dit album ook weer. In die zin is dat inderdaad niet heel verrassend en vind ik het ook niet de grote stijlbreuk met eerdere albums. Ben het wat dat betreft wel met aERodymanIC eens.
Het kan mij wel bekoren wat ze hier doen. Het is inderdaad weer wat steviger en de meeste nummers zijn gewoon eg goed en pakkend. Ben het helaas niet eens met Ravian dat de plaat geen zwakke momenten kent. Voor mij hadden Dreaming A City en het slotnummer niet gehoeven. Omdat het geheel mij toch beter stemt dan de laatste twee albums en een paar erg fijne nummers kent (voorlopige favoriet: Europa Geht Durch Mich), komt het al met al op een krappe 4 * uit.

inzekerezin
Erg fijn album weer van de Manic Street Preachers, waar het volume weer wat meer wordt opengedraaid ten opzichte van het op een zeer andere wijze fraaie Rewind The Film. Het komt niet vaak voor dat ik een single aanwijs als sterkste nummer van deze plaat, maar hier zowaar een uitzondering: Walk me to the bridge!

Geweldig afwisselend album. Misschien wel hun sterkste album tot nu toe.

avatar van SirNoodle
Het album is aan het groeien bij mij... het blok van de eerste 5 tracks is heel geslaagd en afwisselend, daarna zakt het wel wat in (divine youth vind ik echt heel zwak). Mijn huidige favoriet staat vrij ver achteraan op het album: 'misguided missile', mooie intro, drums die daarna mooi in het plopperige basisritme meegaan, heel geslaagd.

avatar van thetinderstick
De Manics zijn on a roll, met name sinds Journal for Plague Lovers. Goed, The Holy Bible en Everything Must Go zijn onaantastbaar, maar Futurology komt toch dicht in de buurt. Deze bevalt mij zelfs beter dan Rewind the Film, dat ook al niet verkeerd was. Daar waren vooral veel persoonlijk getinte nummers te horen, hier gaat het weer meer over politiek en kunst.

Op dit album betreden de Manics wel degelijk nieuwe paden, met name krautrock invloeden. Toch is het altijd herkenbaar als de Manic Street Preachers. De vergelijkingen die ik van te voren hoorde met The Holy Bible zijn vrij ver te zoeken (op een enkele track na misschien), zelf vind ik dit album wel wat klinken als Lifeblood, maar dan met de 'bite' van Journal for Plague Lovers.

Het is vooral goed om te horen dat mijn jeugdhelden nog steeds kwalitatief hoogstaande platen uitbrengen. Hoogtepunten van Futurology zijn wat mij betreft: 'Let's Go To War' (hier hoor ik nog wat echo's van The Holy Bible), 'The Next Jet To Leave Moscow' (prachtig!), 'Black Square', 'Misguided Missile' en 'Between the Clock and the Bed' (naar een van Edvard Munch' laatste schilderijen). Ook de instrumentale nummers 'Mayakovsky' en 'Dreaming of a City' bevallen me erg goed.

Overigens zijn de drie bonusnummers op de deluxe versie ook van hoog niveau. Ze doen niet onder voor de albumtracks. Met name 'Empty Motorcade' en 'The Last Time I Saw Paris' zijn echt prachtig. Welke dame zingt er op die laatste track? Het staat niet in het boekje..

Anyway, momenteel mijn op 3 na favoriete Manics album. (THB, EMG en JFPL schat ik nog hoger in).

avatar van keijzm73
Stiekem toch wel een lekker album. Maar dat - en meer - typte ik vorig jaar ook bij 'Rewind the Film'. Paar weken na die release niet meer geluisterd. Zegt niet alles over de kwaliteit van dat album. Meer over het gemak waarmee ik hink, stap, spring tussen van alles en nog wat.. Deze Futurology is minder rock en meer new-wave dan ik van MSP gewend ben. Tof album. Eenmaal opgezet luister ik 'm graag af. Is toch ook altijd een goede graadmeter als je luisterstapel nog erg hoog is.. En 'Rewind The Film' frot ik daar graag nog even tussen

avatar van Leptop
Dit is met recht weer een ouderwets MSP album. Vol energie, lekkere melodieën, typische zanggeluid en over de hele albumlengte van hoge kwaliteit. Ook vernieuwend in zekere zin, met de Krautrock elementen. Klinkt echt lekker.

avatar van Twinpeaks
Destijds helemaal aan mij voorbij gegaan. Paar weken geleden besloten om mijn verzameling weer eens compleet te gaan maken en kwam deze tegen voor nog geen 3 euro . Had hem weleens op Spotify aangeklikt , maar kennelijk maakte dat niet zo'n indruk dat hij al direct aangeschaft moest worden. Daar kom ik nu op terug , nu ik een fysiek exemplaar in het rek heb staan. Wat een lekkere plaat en het Krautrock sausje op een aantal nummer past ze prima. Europa Geht Durch Mich is een erg fijne track en ook de rest is van uitstekend niveau . 4 en halve ster