James Walsh - Turning Point (2014)

Label: Solo

1. Turning Point (3:15)
  2. Better Part of Me (3:36)
  3. Empire (3:40)
  4. That Man (4:12)
  5. Firing Line (4:19)

met Suzanne Vega

6. Broken You (3:56)
  7. We Could Try (4:21)
  8. Fading Grace (3:26)
  9. If I Had the Words (4:15)
  10. Isabel (4:04)
  11. Better Luck Next Time (3:36)

met Carice van Houten

avatar van SunnyOne
Het zou zomaar een neef van James Blunt kunnen zijn.

avatar van Olivia
Turning Point is niet zo spannend als ik had verwacht. Rustige gitaarpop die wegkabbelt op de achtergrond.
Starsailor vind ik een geweldige band met vooral een erg sterk debut album en van de frontman James Walsh solo had ik toch iets meer 'Starsailor' verwacht. Hij zet zijn unieke stemgeluid nauwelijks in om een track af te leveren die echt blijft hangen. Song nr 10 Isabel op dit album klinkt eindelijk wat melancholieker, want verder is het is allemaal wel érg zoet en nu ik het album 1 keer beluisterd heb is alleen het eerste nummer Turning Point me bijgebleven.

avatar van Marco van Lochem
In 2001 werd hij bekend met zijn band Starsailor, waarvan het debuutalbum “LOVE IS HERE” vele positieve reacties opriep. De melancholieke stem van Walsh was het kenmerk van de muziek van deze Engelse band. Het grote succes werd nooit behaald en na dat eerste album, maakten ze nog 3 albums waarvan er steeds minder verkocht werden. Ook werd de kwaliteit van het debuut nooit meer gehaald. Vijf jaar na het laatste Starsailor album “ALL THE PLANS” brengt zanger/gitarist en songwriter James Walsh zijn eerste solo-album uit. Het album “TURNING POINT” roept herinneringen op aan het debuutalbum van zijn band Starsailor, omdat de 12 songs gevarieerd, pakkend en gewoon goed zijn. De stem van Walsh is nog steeds duidelijk aanwezig en het kan zijn dat zijn wat klagelijke stem voor sommige mensen minder aantrekkelijk is, maar de songs maken dat helemaal goed. Af en toe wat ruigere kantjes zoals in “IF I HAD THE WORDS”, dan heel gevoelig zoals in “BROKEN YOU” of heerlijk melodieus zoals in “THAT MAN”. Een mooi album dat verscheen op een “TURNING POINT” in het muzikale leven van James Walsh.