Yma Sumac - Voice of the Xtabay (1950)

Peru
Wereld
Label: Capitol

1. Taita Inty (Virgin of the Sun God) (3:05)
  2. Ataypura (High Andes) (3:03)
  3. Accla Taqui (Chant of the Chosen Maidens) (2:44)
  4. Tumpa (Earthquake) (3:20)
  5. Choladas (Dance of the Moon Festival) (2:35)
  6. Wayra (Dance the Winds) (3:02)
  7. Monos (Monkeys) (2:41)
  8. Xtabay (Lure of the Unknown Love) (3:19)
  9. Xtabay [Bonus Track, Alt. Take] * (3:19)
  10. K'arawi (Planting Song) * (3:19)
  11. Cumba-Maita (Calls of the Andes) * (3:07)
  12. Wak'ai (Cry) * (2:31)
  13. Incacho (Royal Anthem) * (3:10)
  14. Chuncho (The Forest Creatures) * (3:40)
  15. Llullia Mak'ta (Andean Don Juan) * (2:26)
  16. Malaya (My Destiny) * (3:27)
  17. Ripui (Farewell) * (2:59)
in een woord 'geweldig'!

Opener Taita Inty zal bij velen bekend voorkomen en dan met name het intro.
Het wordt namelijk gebruikt in de Efteling bij het sprookje de Indische Waterlelies. Het moment waarop de heks tevoorschijn komt en over het water galmt is het stuk dat afkomstig is van dit Taita Inty. Als de kikkers hierna hun bekende stuk inzetten dat maar niet uit je hoofd te krijgen is is dat ook het einde van Yma Sumac want dat nummer heeft niets meer van doen met haar song.
Bijzondere muziek, bijzondere artiest.

Als één plaat van Yma Sumac aan je collectie wilt toevoegen, kies dan deze. Dit is miss Sumac op haar meest exotisch.

Assurancetourix
Fantastisch!!!

avatar van nico1616
Het bereik van de stem is werkelijk ongelofelijk, de hoogte van de Koningin van de Nacht gecombineerd met de laagte van Amanda Lear en alle registers ertussen
Gecombineerd met de exotische ritmes is dit onweerstaanbaar!

avatar van Edgar18
nico1616 schreef:
gecombineerd met de laagte van Amanda Lear en alle registers ertussen
Mijn voorganger noemt hier precies de grootste makke van het album, de lage stukken. Ik kan absoluut van deze muziek genieten maar de momenten dat Yma Sumac de laagte ingaat doen me steeds weer huiveren van ongenoegen. Voorlopig een krappe 4*, omdat het album toch ook wel veel klasse bevat.