Hamilton Leithauser - Black Hours (2014)

Label: Ribbon

1. 5 AM (3:24)
  2. The Silent Orchestra (4:31)
  3. Alexandra (2:46)
  4. 11 O'Clock Friday Night (4:36)
  5. St. Mary's County (3:11)
  6. Self Pity (5:25)
  7. I Retired (4:22)
  8. I Don't Need Anyone (4:53)
  9. Bless Your Heart (5:10)
  10. The Smallest Splinter (4:22)
  11. Waltz * (3:17)
  12. In Our Time (I'll Always Love You) * (3:23)
  13. Utrecht * (2:47)
  14. I'll Never Love Again * (4:29)
avatar van Motdattan
Eerste single Alexandra met o.a. Rostam Batmanglij (Vampire Weekend) op bassgitaar en, volgens mij, Matt Barrick van The Walkmen.

avatar van davido1986
Ben benieuwd! The Walkmen behoort toch wel tot een van m'n favoriete hedendaagse bands. Heerlijke strot.

avatar van Ducoz
Ook leuk dat er een nummer opstaat dat Utrecht heet

avatar van philtuper
Het nummer Alexandra kan me evenwel niet bekoren. Klinkt me te nietszeggend terwijl ik bij nummers van The Walkmen juist vaak het tegenovergestelde ervaar. Hoop dat de rest beter klinkt.

avatar van Linius
Mooi album toch wel. Gaat vaker gedraaid worden, dat is zeker. Ook benieuwd naar de solo poging van band maat Peter Matthew Bauer.

avatar van arcade monkeys
Alexandra is fantastisch, het nummer ervoor en erna zijn ook nog te pruimen. Maar de rest is niet zo bijzonder helaas.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Het verhaal is bekend: The Walkmen zijn uit elkaar gegeven om de bandleden de kans te geven aan de weg te timmeren als solo-artiesten. Hun laatste clubtour in 2013 was genieten geblazen, ik was erbij in Utrecht, en de band is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen.

Dat Hamilton Leithauser een soloplaat had opgenomen wist ik. De prijs stond me alleen altijd wat tegen. Ik kan me herinneren dat een vinylexemplaar iets van 30 euro bij de Plato kostte. Dan maar wat anders mee. Gelukkig kwam ik deze plaat twee weken geleden in Amoeba Records (SF) tegen voor slechts 15 dollar; easy pick.

De stem van Hamilton Leithauser is uniek. Je herkent het gelijk. Zijn soloplaat ligt niet heel ver af van de laatste plaat van The Walkmen. Het is misschien wat gemoedelijker allemaal. Leithauser kiest voor een instrumentele begeleiding die goed bij zijn stem past, wat logisch is voor een solo-artiest, maar het scherpe randje er soms wat af haalt wat The Walkmen wel heeft. Toch blijft er genoeg te genieten over. Neem de schitterende opener 5 AM of de ballad Self Pity.

avatar van Juveniles
Met het aanstaande verschijnen -morgen- van Hamiltons nieuwste, zijn solo debuut nog eens onder de loep genomen.
En deze staat nog als een huis. Natuurlijk zijn de invloeden van moederschip (?) The Walkmen niet ver weg. Edoch verder geen woord over The Walkmen ( daar ligt namelijk een aanzienlijk trauma, hun -hopelijk tijdelijk- verscheiden is nog steeds onbegrepen en onverwerkt).
Deze man heeft nostalgie hoog in het vaandel staan, luister maar eens naar "I retired", of nog beter "The Silent Orchestra" . Je waant je een tijdperk geleden van bebop en gel, waar iedereen elkaar nog onbekommerd om de nek vloog.
Hoge verwachtingen voor de nieuwe Leithauser.