Eno & Hyde - Someday World (2014)

Electronic / Pop

11. Brazil 3 *
  12. Celebration *
  13. Titian Bekh *
avatar van E-Clect-Eddy
Toen Someday World op de luisterpaal stond wist ik meteen dat ik deze zou willen luisteren. Ben niet echt een fan van Brian Eno noch van Ambient maar de combinatie met Karl Hyde (Underworld) lijkt me wel interessant. Eerst nog de twee singles geluisterd op Spotify die gewoon de eerste 2 tracks van het album zijn. Het werd me meteen duidelijk dat het lastig te categoriseren is.

Eigenlijk kan ik het alleen vergelijken met 'My Life in the Bush of Ghosts' van Eno met David Byrne (Talking Heads). Het is simpelweg het enige andere album wat ik heb van Eno. Dat was een baanbrekend album maar om eerlijk te zijn als ik het een paar dagen niet gehoord heb dan ben ik alweer vergeten hoe de nummers gaan. Ondanks dat er interessante dingen gebeuren in die nummers en dat heb ik nu weer met dit album. Heb bij de derde luisterbeurt het volume maar opgepompt en dat helpt iets om meer gevoel te krijgen bij de nummers. Dan nog denk ik; Is dit niet gewoon een Ambient album van Underworld? Maar om dit nu Pop te noemen gaat met iets te ver, daarvoor zouden de songteksten meer 'poppier' moeten zijn. Eigenlijk is afsluiter 'To Us All' het meest gewone nummer op het album een soort Low meets Coldplay. Na 5 luisterbeurten verhoogd van 3,5 naar 4 sterren.

Album van het weekend! Misschien album van de week maar dan hou ik het weer voor gezien.

ohmusica
Had men niet beter enkele goede vocalisten kunnen inhuren? De zang verveelt mij nogal. Verder leuk om een paar keer te horen, maar op een gegeven moment gaat het ook weer vervelen. Dit soort muziek moet al heel spectaculair of vernieuwend zijn wil het ook echt spannend en memorabel worden. Het is vooral de herkenning, de citaten uit het hun eerdere werk en de symbiose tussen deze 'partners in design' wat het een beetje interessant maakt.

Erg fijne plaat dit, die wat mij betreft nog het meest vergelijken is bij de ritmischere platen van Eno uit de late jaren '70. Lekker dwarse popmuziek met single Daddy's Car vooralsnog als een van de uitschieters. De stem van Hyde is ook lekker vertrouwd. Lijkt mij een ideale soundtrack voor de zomer dit.

De instrumentale single DBF is trouwens ook wel een aanrader, mooie instrumentale track die erg aan Fela Kuti doet denken.